Παρασκευή, 14 Ιουλίου 2017

Νομοσχέδιο-σκούπα καθαρίζει παθογένειες των ΟΤΑ

Πολυνομοσχέδιο... πυρόσβεσης πολλαπλών φλεγουσών εστιών! Διευθετήσεις σε ένα πλήθος αυτοδιοικητικών ζητημάτων φέρνει το «νομοσχέδιο-σκούπα» που κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Εσωτερικών, έπειτα από πολύμηνη επεξεργασία και αντίστοιχης διάρκειας αναμονή από τους άμεσα ενδιαφερόμενους: εργαζόμενους, αιρετούς και βεβαίως δημότες.
-->


Η πορεία του πολυνομοσχεδίου (138 άρθρων συνολικά στην τελική του μορφή) προς το Κοινοβούλιο θυμίζει μια... οδύσσεια!
Ολα ξεκίνησαν στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2015, όταν ο τότε αρμόδιος υπουργός, Π. Κουρουμπλής, επισκεπτόμενος την ΚΕΔΕ, ζήτησε από τους αιρετούς προτάσεις για την αντιμετώπιση «καθημερινών» αυτοδιοικητικών προβλημάτων. Μια πρώτη μορφή του πολυνομοσχεδίου συντάχθηκε τον Μάιο του 2016.
Μελετήθηκε από ΚΕΔΕ, ΕΝΠΕ και ΠΟΕ-ΟΤΑ, αλλά και από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το οποίο φέρεται να «πάγωσε» εκείνη τη μορφή του πολυνομοσχεδίου, κρίνοντας ότι «χτυπάει» σε δημοσιονομικές παραμέτρους. Ενα «χτένισμα», επομένως, μετά τον ανασχηματισμό τον Νοέμβριο του 2016 έμοιαζε αναπόφευκτο (πέρα από δημοσιονομικά αναγκαίο).
Μετά την «περίοδο μέλιτος» μεταξύ κυβέρνησης και ΚΕΔΕ, επί θητείας Κουρουμπλή, το επικαιροποιημένο νομοσχέδιο επανήλθε στο φως τον περασμένο Απρίλιο, ανήμερα της έντασης που προκάλεσε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γ. Πατούλης, στο υπουργείο Εσωτερικών, στη διάρκεια μιας παράστασης διαμαρτυρίας αιρετών.
Από προχθές το βράδυ, το πολυνομοσχέδιο του Π. Σκουρλέτη μετρά αντίστροφα την ημέρα που θα τεθεί σε ψηφοφορία (υπολογίζεται στα τέλη Ιουλίου), με την κυβέρνηση προσφάτως να έχει βρεθεί αντιμέτωπη με τους εργαζόμενους στην Αυτοδιοίκηση, στον απόηχο της υπόθεσης των συμβασιούχων εργατών καθαριότητας.

Τα τραγικά περιστατικά

Η μικρή οδύσσεια του νομοσχεδίου: εκπονήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2015 από τον Παναγιώτη Κουρουμπλή, η πρώτη μορφή του ήταν έτοιμη τον Μάιο του 2016, για να κατατεθεί τον Ιούλιο του 2017 από τον Πάνο ΣκουρλέτηΗ μικρή οδύσσεια του νομοσχεδίου: εκπονήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2015 από τον Παναγιώτη Κουρουμπλή, η πρώτη μορφή του ήταν έτοιμη τον Μάιο του 2016, για να κατατεθεί τον Ιούλιο του 2017 από τον Πάνο Σκουρλέτη | EUROKINISSI
Με τις πρόσφατες κινητοποιήσεις στην καθαριότητα να έχουν αναδείξει, μεταξύ άλλων, τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνεται η αποκομιδή απορριμμάτων και τα τραγικά περιστατικά σε Ζωγράφου και Θεσσαλονίκη (με αποτέλεσμα την απώλεια δύο ζωών) να έχουν αποδείξει την επιτακτική ανάγκη λήψης μέτρων ασφαλείας, το πολυνομοσχέδιο επιδιώκει να κατευνάσει τις αντιδράσεις, προβλέποντας:
► Χρηματική απόδοση (εν είδει... καθυστερημένης αποζημίωσης) στους δικαιούχους εργάτες (μόνιμους και συμβασιούχους) όσων Μέσων Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ: ιματισμός και γάλα) δεν είχαν χορηγηθεί από τις δημοτικές αρχές μεταξύ 2012 και 2016.
Υπογραμμίζεται ότι πολλοί εργάτες μεριμνούσαν για την προσωπική τους ασφάλεια πληρώνοντας ΜΑΠ από την τσέπη τους. Για την απόδοση των χρημάτων, όμως, μπαίνουν 3+1 προϋποθέσεις:
α. να αναγνωρίζεται η οφειλή από τον οικείο δήμο,
β. να υπάρχουν οι αντίστοιχοι κωδικοί και πιστώσεις στους δημοτικούς προϋπολογισμούς τα προαναφερθέντα έτη,
γ. να μπορούν να καταβληθούν τα χρήματα σε έως και 36 μηνιαίες δόσεις.
Κυριότερη, βέβαια, προϋπόθεση είναι να υπάρξει απόφαση δημοτικού συμβουλίου που θα καθορίζει τους δικαιούχους, το ύψος των χρημάτων (υπολογισμένο στη βάση διαγωνισμού που προκηρύχθηκε ή άλλου διαγωνισμού που υλοποιήθηκε σε προηγούμενο έτος για την προμήθεια ΜΑΠ) και τις δόσεις.
Μένει, λοιπόν, να αποδειχθεί τι εύρος εργατών θα «αποζημιωθεί» για όσα δικαιούνταν. Με την ίδια διάταξη απαγορεύεται νέα καταβολή ΜΑΠ σε χρήμα, με το σκεπτικό ότι είναι επιτακτική η ανάγκη στο εξής τα ΜΑΠ να χορηγούνται σε είδος. Για να διασφαλιστεί αυτό, έρχονται...
► Κυρώσεις που φτάνουν έως και σε πρόστιμα ύψους 500.000 ευρώ για τις δημοτικές αρχές και τα νομικά πρόσωπα των ΟΤΑ που δεν τηρούν τη νομοθεσία για την ασφάλεια και την υγιεινή στην εργασία.
Σε περίπτωση που οι επιθεωρητές εργασίας διαπιστώσουν παραβάσεις και ο «δήμος-εργοδότης» δεν έχει συμμορφωθεί εντός 6 μηνών, η έκθεσή τους θα κοινοποιείται και στο υπουργείο Εσωτερικών και το πρόστιμο θα παρακρατείται από την κρατική χρηματοδότηση (ΚΑΠ).
Ακόμη με το πολυνομοσχέδιο:
◼ Διευρύνονται οι δικαιούχοι (μόνιμοι και συμβασιούχοι) επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.
Το ποσό ορίζεται σε:
1. 150 ευρώ μηνιαίως για απολυμαντές, εργάτες και τεχνίτες βιολογικού καθαρισμού και ύδρευσης, υδραυλικούς, επόπτες καθαριότητας, εργάτες καθαριότητας εσωτερικών χώρων, οδηγούς κ.ά.
2. 70 ευρώ μηνιαίως για ηλεκτροσυγκολλητές, εργάτες και τεχνίτες ψεκασμού, μηχανοτεχνίτες, ηλεκτροτεχνίτες, βαφείς, φανοποιούς.
3. 35 ευρώ μηνιαίως για το εποπτικό προσωπικό (πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης) σε εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων.
◼ Παύονται πειθαρχικές και ποινικές διώξεις υπαλλήλων και δημάρχων που δεν παρέδωσαν στοιχεία για την αξιολόγηση και τον «επανέλεγχο» συμβάσεων επί θητείας Μητσοτάκη.
◼ Χορηγούνται γονεϊκές άδειες πέντε εργάσιμων ημερών κατ’ έτος σε τρίτεκνους και πολύτεκνους εργαζόμενους δήμων.
◼ Μετατρέπονται από μερικής σε πλήρους απασχόλησης συμβάσεις (αορίστου ή ορισμένου χρόνου) εργαζομένων στους ΟΤΑ. Προϋπόθεση η απόφαση δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου.
◼ Διατηρείται η προσωπική διαφορά υπαλλήλων που μετατάχθηκαν μέσω υποχρεωτικής κινητικότητας.
◼ Καταργείται η αναστολή προσλήψεων προσωπικού με οποιαδήποτε σχέση εργασίας σε δημοτικές επιχειρήσεις με ειδικό σκοπό τη λειτουργία ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού σταθμού.
◼ Προβλέπεται η παροχή κινήτρων (δωρεάν σίτιση και διαμονή) σε υπαλλήλους από ορεινούς και νησιωτικούς δήμους για στελέχωση δημόσιων υπηρεσιών (Κέντρα Υγείας, ΕΚΑΒ, αστυνομικό, λιμενικό, πυροσβεστικό προσωπικό, εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων).

Η καταβολή αντιμισθίας

Παράλληλα, μεταξύ άλλων:
► Καθίστανται αφορολόγητα και ακατάσχετα τα βοηθήματα που χορηγούν οι δήμοι (σε είδος ή σε χρήμα) σε οικονομικά αδύνατους πολίτες ή πολύτεκνους σε περίπτωση εκτάκτων αναγκών.
► Προβλέπεται ρητά ο κοινωφελής και μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας των Δημοτικών Επιχειρήσεων Υδρευσης-Αποχέτευσης (130 ανά τη χώρα, καλύπτουν τις ανάγκες υδροδότησης άνω των 5 εκατ. κατοίκων της χώρας).
► Παρέχεται η δυνατότητα στις ΔΕΥΑ να θεσπίζουν ειδικά τιμολόγια για ευπαθείς ομάδες.
► Δημιουργείται το «Μητρώο Πολιτών». Στο συγκεκριμένο πληροφοριακό σύστημα θα τηρείται το σύνολο των στοιχείων του Εθνικού Δημοτολογίου και ληξιαρχικών πράξεων, με στόχο να διευκολυνθούν οι συναλλαγές των πολιτών με το Δημόσιο.
► Συνίσταται Ειδική Γραμματεία Ιθαγένειας, υπαγόμενη απευθείας στον υπουργό Εσωτερικών.
Ακόμη, ικανοποιείται το αίτημα αιρετών για επιστροφή της καταβολής αντιμισθίας σε όλους τους αντιδημάρχους (αίρονται όποιοι πληθυσμιακοί περιορισμοί).
Χορηγείται αποζημίωση σε συμβούλους που διανύουν μετακινήσεις άνω των 10 χλμ. για να συμμετέχουν στα δημοτικά συμβούλια, ύψους 42,75 ευρώ ανά συνεδρίαση (έως 4 συνεδριάσεις τον μήνα). Εξαιρούνται δήμοι των εκλογικών περιφερειών Αθήνας, Πειραιά, Θεσσαλονίκης (Α΄ και Β΄).
Τέλος, με διάταξη του νομοσχεδίου παρέχεται και σε ιδιώτες (πέρα από Δήμους) η δυνατότητα εγκατάστασης Κέντρων Αποτέφρωσης Νεκρών, πρόβλεψη που επιταχύνει τις προοπτικές για τη δημιουργία του πρώτου αποτεφρωτηρίου στη χώρα. 

«Ρυθμίστε κλήσεις»

Η πολυαναμενόμενη πρόβλεψη για ευνοϊκές ρυθμίσεις οφειλών στους δήμους (στη λογική των δόσεων), όπως πρόστιμα, κλήσεις, τέλη και εισφορές, με απαλλαγή προσαυξήσεων και τόκων, περιλαμβάνεται επίσης στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών.
Εφάπαξ πληρωμή της οφειλής συνεπάγεται πλήρη απαλλαγή από προσαυξήσεις. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις, 2 ώς 24 δόσεις (πάντα ισόποσες και υπό την προϋπόθεση ότι η δόση δεν είναι μικρότερη των 20 ευρώ) επιφέρουν διαγραφή προσαυξήσεων κατά 80%, η οποία μειώνεται κλιμακωτά μέχρι την περίπτωση της εξόφλησης από 73 ώς 100 δόσεις, όπου η διαγραφή πέφτει στο 10%.
Η αίτηση του οφειλέτη για την υπαγωγή του στη ρύθμιση πρέπει να υποβληθεί το αργότερο εντός 4 μηνών από τη δημοσίευση του πολυνομοσχεδίου σε ΦΕΚ.
Ομως, η πρώτη δόση (ή η εφάπαξ αποπληρωμή) πρέπει να πληρωθεί εντός τριών εργάσιμων ημερών από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση. Αλλιώς η αίτηση ακυρώνεται.
Δυνατότητα υπαγωγής στη ρύθμιση προβλέπεται και για χρέη ήδη ρυθμισμένα, εφόσον ο οφειλέτης κρίνει ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι πιο συμφέρουσα. Ενδεχόμενη καθυστέρηση καταβολής δόσης επιφέρει αύξηση της μηνιαίας δόσης κατά 5% του ποσού.
UPDATE: Διόρθωση
Στην επισήμανση ότι το πολυνομοσχέδιο για τους ΟΤΑ δεν απαλλάσσει τους ναούς της Εκκλησίας από την καταβολή ανταποδοτικών τελών στους δήμους, προχώρησε το υπουργείο Εσωτερικών, με αφορμή το δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» (Σ.Σ. Στην έντυπη έκδοση της «Εφημερίδας των Συντακτών» υπήρχε αναφορά για απαλλαγή των Ναών από την υποχρέωση καταβολής ανταποδοτικών τελών στους δήμους). 
Προς αποκατάσταση των γεγονότων πρέπει να σημειωθεί ότι η απαλλαγή των τελών στους ναούς προβλέφθηκε τον Δεκέμβριο του 2014 (νόμος 4301/2014).
Μπορεί στο πολυνομοσχέδιο και συγκεκριμένα στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που το συνοδεύει, να υπάρχει αναφορά για απαλλαγή των ναών από την καταβολή ανταποδοτικών τελών, ωστόσο η μόνη αλλαγή που επιφέρει η επίμαχη διάταξη (άρθρο 135) είναι να προσθέτει στα τέλη που οφείλει να καταβάλλει το ελληνικό δημόσιο, το τέλος αποχέτευσης, το τέλος χρήσεως υπονόμου και το ειδικό τέλος κύκλου νερού.
Αναλυτικότερα, το υπουργείο επισημαίνει ότι:
  • Οι ιεροί ναοί εξαιρέθηκαν από την υποχρέωση καταβολής ανταποδοτικών τελών με το άρθρο 46 παρ. 2 του ν. 4301/2014 (φεκ Α' 223/7.10.2014)
  • Το άρθρο 135 του Σχεδίου Νόμου για τους ΟΤΑ δεν τροποποιεί σε κανένα σημείο του, τους υπόχρεους για πληρωμή ανταποδοτικών τελών
  • Το άρθρο 135 προσθέτει στα τέλη που οφείλει να καταβάλλει το ελληνικό δημόσιο, το τέλος αποχέτευσης, το τέλος χρήσεως υπονόμου και το ειδικό τέλος κύκλου νερού


Ακολουθεί το συγκεκριμένο άρθρο:
Άρθρο 135
Τροποποίηση άρθρου 82 του ΒΔ 24.9/1958 περί απαλλαγών από δημοτικούς και κοινοτικούς φόρους, τέλη, δικαιώματα και εισφορές
Η παρ. 2 του άρθρου 82 του ΒΔ 24.9/1958,όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής : «2. Από τα ανταποδοτικά τέλη, που επιβάλλουν οι δήμοι δεν απαλλάσσονται αυτοί που αναγράφονται στην περίπτωση γ' της προηγούμενης παραγράφου, καθώς και το ελληνικό δημόσιο από το τέλος ύδρευσης, το τέλος αποχέτευσης, το τέλος χρήσεως υπονόμου και το ειδικό τέλος κύκλου νερού
πηγή:efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tο salamina.press δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράφουμε τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.