Η εισήγηση από τη χθεσινή εκδήλωση για τα μεγάλα προβλήματα και τα υπέρογκα κόστη μετακίνησης εντός και εκτός Σαλαμίνας

Διαβάστε την εισήγηση από τη χθεσινή εκδήλωση για τα μεγάλα προβλήματα και τα υπέρογκα κόστη μετακίνησης εντός και εκτός Σαλαμίνας:

Οι εικόνες που είδατε πριν λίγο είναι από την εργασία μαθητών του Γυμνασίου Αιαντείου με την οποία απέσπασαν το 3ο βραβείο στον διαγωνισμό ECOMOBILITY του 2015.


Κατ’ αρχάς θέλουμε να ευχαριστήσουμε ξανά τα παιδιά και τους καθηγητές που τα βοήθησαν να ασχοληθούν με νευραλγικό θέμα όπως είναι το περιβάλλον και που είναι πια παγκοσμίως αποδεκτό ότι στο μέλλον θα το βρούμε μπροστά μας.

-->

Η εργασία αφορά στο περιβάλλον αλλά ταυτόχρονα αναδεικνύει και άλλα θέματα όπως το θέμα που μαζευτήκαμε να συζητήσουμε σήμερα.


 Τις συγκοινωνίες του νησιού.
Κάτι που ζητούν τα παιδιά, δηλαδή να μην πάει χαμένη η εργασία τους και να υλοποιηθούν κάποια αιτήματά τους που τελικά είναι και αιτήματα όλων μας.

Ζούμε σε ένα νησί  πυκνοκατοικημένο. Οι δημόσιες υπηρεσίες έχουν όλες κλείσει. Αυτό σημαίνει ότι καθημερινά μετακινούνται αρκετοί άνεργοι που για πρώτη φορά εγγράφονται στα μητρώα του ΟΑΕΔ.  Οι περισσότεροι κάτοικοι δουλεύουν έξω από το νησί. Λόγω της κρίσης οι οικογένειες δεν μπορούν να στηρίξουν με ένα σπίτι κοντά στη σχολή τους τα παιδιά που σπουδάζουν σε Αθήνα και Πειραιά. Τα μνημόνια μείωσαν μισθούς και συντάξεις έτσι η καθημερινή μετακίνηση μέσα και έξω από το νησί αρχίζει να γίνεται αβάσταχτη.
Και ας δούμε αναλυτικά.

ΚΤΕΛ Σαλαμίνας

Το 2001 με τον νόμο 2963/2001 (ΦΕΚ 268Β) τα ΚΤΕΛ γίνονται Α.Ε.
Στο αρ.12 παρ.9 αναφέρεται ρητά ότι πρέπει τα λεωφορεία να είναι εφοδιασμένα με σύστημα κλιματισμού και εξοπλισμό για την πρόσβαση και ασφαλή μεταφορά ατόμων με κινητικά προβλήματα.
Κλιματισμός  δεν υπάρχει!  Τον χειμώνα παγώνεις και το καλοκαίρι δεν μπορείς να σταθείς από τη ζέστη.  Έχει δε καταγγελθεί πολλές φορές ότι υπάρχουν λεωφορεία που όταν βρέχει, στάζουν!!!.
Επιβίβαση δύσκολη. Καμιά ειδική πρόσβαση για άτομα με κινητικά προβλήματα.
Τα λεωφορεία που κινούνται στο νησί είναι τέτοια, που κάποιος με απλά κινητικά προβλήματα δεν μπορεί εύκολα να ανέβει λόγω του μεγάλου ύψους που έχουν τα σκαλοπάτια. Βέβαια δεν γίνεται λόγος για την ειδική πρόσβαση που πρέπει να έχουν για τα καρότσια (αναπηρικά ή βρεφικά).

Μια από τις υποχρεώσεις του ΚΤΕΛ είναι  στέγαστρα αναμονής επιβατών, και τοποθέτηση πινακίδων αφετηριών και στάσεων για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού .  Τα στέγαστρα που υπάρχουν, όπου υπάρχουν, στο νησί έχουν γίνει τα περισσότερα από εξωραϊστικούς συλλόγους (άλλα πέτρινα άλλα τσίγκινα) χωρίς ενιαία αισθητική, και βέβαια στις περισσότερες διαδρομές δεν υπάρχουν όχι στέγαστρα αλλά ούτε καν, πινακίδα στάσης.

Τα ΚΤΕΛ Σαλαμίνας δραστηριοποιούνται σαν υπεραστικό ΚΤΕΛ κατ’ εξαίρεση αστικού τύπου!!!
Κι όμως σε υπουργική απόφαση που δημοσιεύεται στο ΦΕΚ Β 2498/2005 και αφορά στα κόμιστρα των ΚΤΕΛ και ΚΤΕΛ Α.Ε., σύμφωνα με το αρ. 2Α του κεφ. Β, χαρακτηρίζεται η γραμμή της Σαλαμίνας μαζί με την Αίγινα ενδονομαρχιακή και όχι αστική και το κόμιστρο διαμορφώνεται με την χιλιομετρική απόσταση.
Αξία εισιτηρίου για όλη τη Σαλαμίνα 1,70 ευρώ εκτός από τις περιοχές Κ. Βίγλας και Περιστέρια που η αξία του είναι 1,90. Μισό εισιτήριο 1,00 ευρώ!! ισχύει για πολύτεκνους  και ΑΜΕΑ, αλλά δεν ισχύει για φοιτητές όπως ορίζει η εγκύκλιος με αριθμό 21822/3076/25/07/1991.
Μηνιαία κάρτα στα ΚΤΕΛ υπάρχει με κόστος 75,00 ευρώ αλλά δεν υπάρχει για τις ομάδες με μειωμένο εισιτήριο. Γιατί;;;;
Δεν υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για την σύνδεση του νησιού. Για παράδειγμα κάτοικος Σεληνίων ή Αμπελακίων προκειμένου να μεταβεί στο κέντρο του νησιού, την Κούλουρη όπου βρίσκονται   υπηρεσίες και τράπεζες, πρέπει να αλλάξει  λεωφορείο στην αφετηρία και βέβαια να πληρώσει  άλλο εισιτήριο  (1,70+1,70=3,40 για να πάει στην Κούλουρη και 3,40 για να επιστρέψει σπίτι του. Η πρόσβαση στο κέντρο του νησιού  στοιχίζει 6,80 ευρώ στο άτομο).
Αυτό θα μπορούσε να αποφευχθεί με το εισιτήριο διαρκείας τουλάχιστον 90 λεπτών.
Τα εισιτήρια που διακινεί το ΚΤΕΛ δεν ακυρώνονται σε ακυρωτικό μηχάνημα, άρα δεν υπάρχει ημερομηνία επάνω. Αν κάποιος επιβάτης θελήσει να πληρωθεί τα έξοδα μετακίνησής του από την υπηρεσία του, το κομμένο εισιτήριο δεν έχει καμιά ισχύ γιατί δεν έχει ημερομηνία.  Στους ελέγχους που κάνει το ΚΤΕΛ μέσα στα λεωφορεία αναγκάζει τους επιβάτες που δεν έχουν εισιτήριο να πληρώσουν πρόστιμο πολλαπλάσιο της τιμής του εισιτηρίου.
Πόσο νόμιμο είναι αυτό όταν η
 ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ οικ. Α27733/2213 ΦΕΚ Β 1181/19.06.2015
Που αναφέρεται στον κανονισμό δικαιωμάτων επιβατών τακτικών και έκτακτων γραμμών
   β. Πρόστιμο επιβάλλεται σε επιβάτη υπεραστικής τακτικής γραμμής από εντεταλμένους Ελεγκτές Κομίστρου, που δεν έχει καταβάλει το νόμιμο, κατά περίπτωση, κόμιστρο. Μη καταβολή νόμιμου κομίστρου τεκμαίρεται, ενδεικτικά και όχι εξαντλητικά, στις περιπτώσεις όπου ο μετακινούμενος:
- δε φέρει οποιοδήποτε έγκυρο τίτλο μεταφοράς ή άλλο τεκμήριο σύμβασης μεταφοράς.
- φέρει εισιτήριο του οποίου η ισχύς έχει λήξει. (Πως το αποδεικνύει;)
- φέρει παραποιημένο, αλλοιωμένο ή παραχαραγμένο εισιτήριο
- δεν επιδεικνύει τα απαιτούμενα τα κατά περίπτωση παραστατικά που πιστοποιούν τυχόν δικαίωμά του σε μειωμένο κόμιστρο ή σε ελεύθερη μετακίνηση (π.χ. ακαδημαϊκή ταυτότητα, δελτίο μαθητικού ή ειδικού εισιτηρίου, δελτίο πολυτέκνων, αστυνομική ταυτότητα για πιστοποίηση της ηλικίας κ.λπ.)
   Η πληρωμή του επιβληθέντος προστίμου πραγματοποιείται σύμφωνα με τα εκ του σχετικού, ανά συγκοινωνιακό φορέα, θεσμικού πλαισίου οριζόμενα.

 Επίσης ενώ οφείλουν οι οδηγοί να έχουν μαζί τους εισιτήρια γι’ αυτούς που επιβιβάζονται σε σημεία που δεν υπάρχει διάθεση εισιτηρίων, αυτοί δεν το θεωρούν υποχρέωσή τους  και απαιτούν  την πολλαπλάσια αξία που ορίζει ο νόμος σε περίπτωση μη ακύρωσης εισιτηρίου. Αντίθετα θεωρούν υποχρέωσή τους να κόβουν στη μέση το εισιτήριο για να το ακυρώσουν.

Τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ είναι συνήθως ωριαία και στα πιο απομακρυσμένα σημεία του νησιού σταματούν πολύ νωρίς.
Τα λεωφορεία είναι πολύ παλιά και μετακινούμενα στο πάρα πολύ κακό οδικό δίκτυο πολλές φορές σου δίνουν την εντύπωση ότι δεν θα φτάσεις ποτέ στον προορισμό σου.

Εποπτεύουσα αρχή αυτών η Περιφέρεια Νήσων!!!!!!!!!!!!!!!!

Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια
Γραμμή Παλούκια-Πειραιάς
Κι εδώ ισχύει η μη ύπαρξη  ημερομηνίας του εισιτηρίου και η μη επικύρωση του.
Κι εδώ ισχύει, ότι «ισχύει» για το ΚΤΕΛ σε σχέση με τους φοιτητές. Δεν έχουν μισό εισιτήριο τους καλοκαιρινούς μήνες, παρ’ όλο που στο ΦΕΚ Β 1557/2015 υπουργική απόφαση αναφέρεται στους φοιτητές για ετήσια έκπτωση.  Επίσης στο ΦΕΚ Β 1129/2014 μέσα στις ομάδες που αναφέρονται για μισό εισιτήριο, οι άποροι έχουν 100% έκπτωση. Αυτό δεν τηρείται σε κανένα πλοίο της γραμμής.
Με βάση το ΦΕΚ Β730/29/04/15 έχει ορισθεί ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή εισιτηρίου ανάλογα με την παλαιότητα του πλοίου και την κατηγορία του (συμβατικό ή ταχύπλοο).
Η γραμμή Παλούκια Σαλαμίνας –Πειραιάς για συμβατικά πλοία άνω των 10 ετών έχει ανώτατη τιμή 1,590 και μαζί με τους φόρους (5% ΛΤΣ, 5%ΟΛΠ, 24% ΦΠΑ) έχει τιμή 2,17 ευρώ. Για συμβατικά πλοία κάτω των 10 ετών η ανώτατη τιμή είναι 1,908 ευρώ και με τους πιο πάνω φόρους 2,60 ευρώ. Τα πλοία που κάνουν αυτό το δρομολόγιο κοστολογούν το εισιτήριό τους στα 2,90 ευρώ. Με ποια δικαιολογία ; Ποιος νόμος τους στηρίζει;
Τα τελευταία καλοκαίρια έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο, τα δρομολόγια Παλούκια-Πειραιά και αντίστροφα, να μη γίνονται για ένα 15νθήμερο τουλάχιστον, διότι εξυπηρετούν τον Αμερικάνικο στόλο.
Βέβαια είναι επιχειρηματίες και στις επιχειρήσεις ο στόχος είναι το κέρδος. Για να μεγιστοποιηθεί όμως το κέρδος δεν αφήνεις τους μόνιμους πελάτες σου, αυτούς που σε συντηρούν όλα τα χρόνια για μια αρπαχτή! Αντίθετα οφείλεις να τους σέβεσαι και να παρέχεις την καλύτερη υπηρεσία που μπορείς να έχεις. Και σεβασμός και καλύτερη υπηρεσία σημαίνει εκτός αυτού που αναφέρθηκε πιο πάνω, και πρόσβαση σε άτομα με κινητικά προβλήματα, μητέρες με καρότσι, μειωμένο εισιτήριο για ευπαθείς ομάδες και ηλικιωμένους. Δρομολόγια κανονικά και όχι ελλειπή και τα Σάββατα γιατί υπάρχουν εργαζόμενοι και τα Σάββατα.


Γραμμή Παλούκια-Πέραμα
Η πορθμειακή γραμμή Παλούκια –Πέραμα έχει χαρακτηριστικά αστικής συγκοινωνίας. Πάει να πει χρησιμοποιείται καθημερινά από χιλιάδες εργαζόμενους, εκατοντάδες φοιτητές, σπουδαστές, φαντάρους όχι για αναψυχή αλλά ...για να πάνε στην δουλειά τους. 
-->
Είναι η μεγαλύτερη πορθμειακή γραμμή στην Ελλάδα σε ετήσια μετακίνηση επιβατών, ενώ κάθε νέο φέρυ- μπωτ κάνει απόσβεση σε περίπου 4 χρόνια (χρόνο ρεκόρ) για τέτοια επένδυση.
Η γραμμή Παλούκια-Πέραμα για συμβατικά πλοία άνω των 10 ετών έχει ανώτατη τιμή 0,525 και καταλήγει με τους φόρους 0,58 ευρώ, ενώ για πλοία κάτω των 10 ετών η ανώτατη τιμή είναι 0,63 ευρώ και με τους φόρους 0,694. Για τα οχήματα μέχρι 4,25 μέτρα η ανώτατη τιμή για πλοία άνω των 10 ετών είναι 4,18 ευρώ μαζί με τους φόρους (συν το εισιτήριο του οδηγού 4,76 ευρώ) ενώ για πλοία κάτω των 10 ετών η  ανώτατη τιμή είναι  4,60 μαζί με τους φόρους (συν το εισιτήριο του οδηγού 5,18 ευρώ). Εμείς πληρώνουμε το ίδιο εισιτήριο και στα παλαιά και στα νεώτερα πλοία, οι πεζοί επιβάτες 1,00 ευρώ και οι εποχούμενοι  (οδηγός και αυτοκίνητο μέχρι 4,25 μέτρα)  5,25 ευρώ. Με ποια δικαιολογία; Σε ποιο νόμο στηρίζονται;;
Επανειλημμένα ζητάμε μηνιαία κάρτα με έκπτωση 30%  για τους καθημερινά μετακινούμενους . Και βέβαια πατάνε στο μονοπώλιο και στην μη ύπαρξη ανταγωνιστικότητας, παρόλο που δραστηριοποιούνται δυο κοινοπραξίες, για να είναι μονίμως αρνητική στην ιδέα.

Τα δρομολόγια των FB ενώ γίνονται κάθε 15΄, καταφέρνουν  να κάνουν μια διαδρομή 10 λεπτών (όπως αποδεικνύεται σε μέρες αιχμής) σε 20 και 22 λεπτά!!!
Στα μικρά πλοία που κάνουν το δρομολόγιο Παλούκια-Πέραμα τα δρομολόγια αρχίζουν  στις 5.30 πμ από τα Παλούκια και στις 6.00 πμ από το Πέραμα ενώ  σταματούν από τα Παλούκια το χειμώνα στις 7.00 μμ και από το Πέραμα στις 7.30 μμ κάθε μέρα, εκτός Σαββάτου που το χειμώνα σταματούν 5.00 μμ και 5.30 μμ αντίστοιχα και το καλοκαίρι 7.00μμ και 7.30 μμ αντίστοιχα. Στο δε δρομολόγιο Παλούκια-Πειραιάς τις καθημερινές ξεκινούν τα δρομολόγια στις 7.00 πμ και σταματούν στα Παλούκια στις 18.00 ενώ από τον Πειραιά προς Παλούκια ξεκινούν στις 7.40 πμ και σταματούν στις 7.00 μμ. Τα Σάββατα υπάρχουν εργαζόμενοι στον Πειραιά που δεν εξυπηρετούνται γιατί τα δρομολόγια από το νησί ξεκινούν στις 8.00π.μ. και το τελευταίο από τον Πειραιά είναι στις 3.00 μμ.
Κυριακές και αργίες δεν υπάρχει δρομολόγιο.
Και φυσικά στα μικρά πλοιάρια δεν μπορεί να επιβιβαστεί ΑΜΕΑ με κινητικά προβλήματα καθώς και μητέρα με καρότσι.
Άρα αναγκαστικά πρέπει να χρησιμοποιήσει FB και να περιμένει μέσα στο κρύο, στη βροχή ή στον ήλιο για να πάει απέναντι, δίπλα στα αυτοκίνητα, διότι δεν υπάρχει πρόσβαση για αυτούς τους επιβάτες,  στα σαλόνια του πλοίου, αλλά δεν υπάρχει και κατάλληλα διαμορφωμένος χώρος για να ταξιδέψουν αξιοπρεπώς.

Και βέβαια σε όλες τις προβλήτες επιβίβασης και αποβίβασης Παλούκια, Καματερό, Φανερωμένη δεν υπάρχει ποτέ εκπρόσωπος του Λιμεναρχείου!!!!!!!!!!!!!!!! Ενώ υπουργική απόφαση που δημοσιεύεται στο ΦΕΚ Β 3212/14 αναφέρεται ότι μέσα στα καθήκοντα του Λιμενικού Τμήματος μεταξύ άλλων είναι και «Η λήψη των ενδεικνυομένων μέτρων κατά τους κατάπλους και απόπλους των επιβατηγών πλοίων και οχηματαγωγών ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή κα ασφαλή διακίνηση των επιβατών και οχημάτων στους χερσαίους χώρους λιμένα και η επιβίβαση/αποβίβαση στα/από τα πλοία….»


ΤΑΞΙ
Το 2012 ο τότε περιφερειάρχης κος Κατσικάρης  με γνώμονα τις ανάγκες των πολιτών, λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που έφεραν τα μνημόνια, και για την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης, όπως αναφέρει σε συνέντευξή του παίρνει μια απόφαση που καθορίζει ενιαία έδρα στα ΤΑΞΙ  και μονή ταρίφα. Μέσα σε λίγο χρόνο  πήρε πίσω την μονή ταρίφα και έμεινε η μια έδρα. Δυστυχώς αυτό που κατάλαβαν οι ιδιοκτήτες των ΤΑΞΙ για την μια έδρα, ήταν να πάρουν τις πιάτσες από Αιάντειο, Σελήνια, Αμπελάκια, Σαλαμίνα και να μεταφερθούν όλοι στα Παλούκια με ότι κόστος έχει αυτό για τον επιβάτη, και βέβαια η διπλή ταρίφα υπάρχει ακόμη.
Κάθε μετακίνηση στο νησί από οικονομική άποψη και ανάλογα με αυτά που μας προσφέρει, μας δίνει την εντύπωση ότι κατοικούμε στο LONG ISLAND και όχι στη Σαλαμίνα.!!!
Επειδή όμως οι γείτονές μας είναι το Πέραμα και ο Πειραιάς και όχι το Μανχάταν και η Νέα Υόρκη, για να είμαστε εμείς το Λογκ Άϊλαντ,
προτείνουμε μέσα από αυτή τη συγκέντρωση, που θα ακουστούν πολλά στοιχεία, να γίνει μια επιτροπή που θα συντάξει το πλαίσιο των αιτημάτων προκειμένου να τα επιδώσει στους φορείς και τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, επιδιώκοντας σε συγκεκριμένο χρόνο απάντηση και βέβαια να προγραμματίσει  την επόμενη συνάντηση των συνδιοργανωτών προκειμένου να ληφθούν αποφάσεις για τη συνέχεια.