Όχι και τόσο ακίνδυνος ο Αίαντας

Η καταστολή πλήθους με εκτόξευση νερού επιχειρείται να εμφανιστεί εδώ και χρόνια από την ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη ως η πλέον σύγχρονη και ακίνδυνη
μέθοδος αντιμετώπισης διαδηλωτών. Μόνο που δυστυχώς για τους ιθύνοντες, δεν ισχύει ούτε το «σύγχρονη» ούτε το «ακίνδυνη».
Τα πρώτα σχέδια για το πώς θα μπορούσε να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη μέθοδος τα είχαν επεξεργαστεί επιτελείς στο Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας ήδη από το 2002 και όποτε τους ζητούνταν από την ηγεσία να σταματήσουν τη «βροχή» από δακρυγόνα και χημικά, οι εκάστοτε υπεύθυνοι τα έβγαζαν στην επιφάνεια και τα παρουσίαζαν στην πολιτική ηγεσία ως το λιγότερο ακίνδυνο μέσο καταστολής.
-->

Λάθος στη ρύθμιση

Αλλά δυστυχώς οι εκτοξευτές νερού δεν είναι τόσο αθώοι όσο φαίνονται, αφού σε τυχόν λάθος στη ρύθμιση της πίεσης του νερού, μπορεί να προκληθούν τραυματισμοί. Αν κάποιος, δηλαδή, στοχεύει να ρίξει νερό σε ένα μπλοκ διαδηλωτών που είναι σε μεγάλη απόσταση και ξαφνικά μέσα στη «ριπή» του νερού περάσει σε κοντινή απόσταση άλλος διαδηλωτής ελλοχεύει κίνδυνος σοβαρού τραυματισμού του.
Η πίεση του νερού είναι ιδιαίτερα μεγάλη και η λάθος ρύθμισή της δεν αποκλείεται να αποβεί μοιραία ακόμη και για πολίτη που μπορεί να μη συμμετέχει στα επεισόδια.
Η ώς τώρα ιστορία έχει δείξει ότι η χρήση υδροβόλου οχήματος κατά των ταραχών μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο.
Τρεις θάνατοι είχαν καταγραφεί το 1996 στην Ινδονησία (το όχημα περιείχε αμμωνία), τρεις επίσης στη Ζιμπάμπουε το 2007 εξαιτίας του πανικού που προκλήθηκε από τη χρήση του, ένας στην Τουρκία το 2013, όταν το όχημα φορτώθηκε με δακρυγόνο υγρό, ένας στην Ουκρανία το 2014 από πνευμονία που προκάλεσε το παγωμένο νερό κι ένας στη Νότια Κορέα το 2016, όπου ένας αγρότης ηλικίας 68 ετών υπέκυψε από τα τραύματα που προκλήθηκαν στο σώμα του.
Στη Γερμανία, τέλος, κατά τη διάρκεια διαδήλωσης διαμαρτυρίας στη Στουτγάρδη, ένας διαδηλωτής χτυπήθηκε στο πρόσωπο, με αποτέλεσμα να χάσει την όρασή του.

Από το Ισραήλ

Χρήση υδροβόλων οχημάτων στα επεισόδια για το ΠολυτεχνείοEUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
Σκέψεις να χρησιμοποιηθούν υδροβόλα οχήματα υπήρξαν λίγο πριν από την έναρξη των Ολυμπιακών της Αθήνας, όμως ναυάγησαν καθώς προέβλεπαν τη χρήση πυροσβεστικών οχημάτων και οι πυροσβέστες αντέδρασαν στο να χρησιμοποιηθούν ως κατασταλτικός μηχανισμός.
Η δολοφονία του 15χρονου Γρηγορόπουλου και τα επεισόδια του Δεκεμβρίου του 2008 έβγαλαν τα σχέδια από το συρτάρι και στις αρχές του 2009 αγοράστηκε από το Ισραήλ το πρώτο όχημα εκτόξευσης νερού, ο γνωστός «Αίαντας Ι».
Αν και κόστισε 350.000 ευρώ δεν χρησιμοποιήθηκε μέχρι τις 14 Δεκεμβρίου του 2010 οπότε διέλυσε συγκέντρωση κατοίκων της Κερατέας που διαμαρτύρονταν για τη δημιουργία ΧΥΤΑ στην περιοχή τους.
Το καλοκαίρι του 2011 με τους «Αγανακτισμένους», ο «Αίαντας» είχε καθημερινή παρουσία στη Ρηγίλλης, σε πολύ κοντινή απόσταση από την πλατεία Συντάγματος, αλλά ποτέ δεν χρησιμοποιήθηκε.
Τα σχέδια για χρήση αντίστοιχων οχημάτων αναθερμάνθηκαν στις αρχές τους Σεπτεμβρίου 2012 που το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δέχθηκε την δωρεά του Ισραήλ και πήρε άλλα τρία ίδια με τον πρώτο «Αίαντα» οχήματα. Παρ' όλα αυτά κανένα δεν είχε χρησιμοποιηθεί μέχρι προχθές.

http://www.efsyn.gr/arthro/aiantas-ohi-kai-toso-akindynos