Ξεκίνησαν και στη Σαλαμίνα οι κλοπές καταλυτών αυτοκινήτων. Τι πολύτιμο «κρύβουν»;


Ξημερώματα Παρασκευής 7/5/2021 κλάπηκε από την περιοχή Τσάμη Σαλαμίνας, επί των οδών Θερμοπυλών και Βούλγαρη, καταλύτης αυτοκινήτου.

Όπως διαβάζουμε στο παρακάτω άρθρο του autotriti.gr σε έξαρση βρίσκονται οι κλοπές καταλυτών στη χώρα μας, μία μόδα που έρχεται από το εξωτερικό!

  

Σε έξαρση οι κλοπές καταλυτών. Τι πολύτιμο «κρύβουν»;

Κλοπή καταλυτών: Πως θα προστατευτώ; Η «μόδα» της κλοπής καταλυτών έφτασε και στην χώρα μας. Ο... κρυμμένος θησαυρός τους με αξία μεγαλύτερη από τον χρυσό (!) προκαλεί αυξανόμενα περιστατικά κλοπών, τα οποία μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με απλούς, αλλά αποτελεσματικούς τρόπους.


Το αυτοκίνητο είναι ένα από τα βασικά μας αγαθά, το οποίο εδώ και αρκετά χρόνια αποτελεί στόχο επίδοξων κλεφτών. Δυστυχώς, όσο εξελίσσεται η τεχνολογία και ανεβαίνει το κόστος ενός μοντέλου, τόσο και οι παράνομες δραστηριότητες γύρω από αυτό «βελτιώνονται» και πολλοί ιδιοκτήτες γίνονται θύματα κλοπών. Γιατί ένα αυτοκίνητο αποτελεί χρυσωρυχείο για τα επιμέρους εξαρτήματά του, από τις ζάντες και τις ρόδες, μέχρι το ραδιόφωνο και το CD-player! 

Όμως, εκτός από τα κλασικά ανταλλακτικά εξαρτήματα που κλέβονται συνήθως, το αυτοκίνητο έχει ένα ανταλλακτικό με μεγάλη αξία που δεν σας πάει ο νους. Πρόκειται για τον καταλύτη και η νέα μόδα - μάστιγα της εποχής είναι η κλοπή των καταλυτών λόγω των πολύτιμων και ακριβών μετάλλων που περιέχουν και στα οποία θα αναφερθούμε στην συνέχεια.


Πώς λειτουργεί ένας καταλύτης;

Ο καταλύτης (ή καταλυτικός μετατροπέας) είναι ένα εξάρτημα του οποίου η τοποθέτηση έγινε υποχρεωτική στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Αποτελεί μέρος του συστήματος εξάτμισης ενός αυτοκινήτου, ως ένας μεταλλικός θάλαμος που έχει στόχο μέσω χημικής αντίδρασης (οξείδωσης) να μετατρέψει τους βλαβερούς για τον ανθρώπινο οργανισμό και το περιβάλλον ρύπους σε ασφαλείς. Αλλάζει, δηλαδή, την χημική σύσταση των καυσαεριών, περιορίζοντας την «ακαθαρσία» που προκαλείται από την πολλαπλή εξαγωγής.

Για να το πετύχει αυτό, χρησιμοποιεί ένα συμπαγές κεραμικό σύνθετο υλικό σε σχήμα κηρήθρας, το οποίο είναι επενδεδυμλενο με πολύτιμα μέταλλα. Ο λευκόχρυσος (πλατίνα), το ρόδιο και το παλλάδιο είναι τα τρία μέταλλα-καταλύτες που κάνουν την παραπάνω δουλειά μειώνοντας τα αέρια NOx, του μονοξειδίου του άνθρακα, και των υδρογονανθράκων.

Όπως είναι λογικό, ο ρόλος του καταλυτικού μετατροπέα είναι ιδιαίτερα ζωτικός για το περιβάλλον. Επομένως, όσο βοηθητικός είναι για την προστασία του, τόσο κακό είναι ένα αυτοκίνητο να μην έχει έναν λειτουργικό καταλύτη ή ακόμη χειρότερο να μην διαθέτει καν. Ο μέσος όρος «ζωής» ενός καταλύτη υπολογίζεται στα 100.000 χιλιόμετρα, όμως όπως σε κάθε αναλώσιμο έτσι και στην προκειμένη περίπτωση η αντοχή του εξαρτάται και από άλλους παράγοντες όπως ο τρόπος οδήγησης ή η σωστή συντήρηση.

Ενδείξεις ότι ο καταλύτης έχει χαλάσει μπορεί να είναι από ένα λαμπάκι στον πίνακα οργάνων, έως και μείωση της απόδοσης του κινητήρα

Πως καταλαβαίνω ότι ο καταλύτης χάλασε και τι κάνω; 

Υπάρχουν συγκεκριμένες ενδείξεις που μας προειδοποιούν ότι ο καταλύτης μας έχει χαλάσει ή πάει να χαλάσει. Αυτές μπορεί να μπορεί να είναι μία ασυνήθιστη και ενοχλητική μυρωδιά καυσαερίων, το κροτάλισμα του κινητήρα, η μειωμένη απόδοση μετά από συγκεκριμένη ταχύτητα ή απλώς και να ανάψει ένα λαμπάκι στο πίνακα οργάνων. Εφόσον διαπιστώσουμε κάτι τέτοιο, πρέπει άμεσα να αντικαταστήσουμε τον καταλύτη, ειδάλλως υπάρχει κίνδυνος απώλειας ισχύος του κινητήρα, καταστροφής του συστήματος εξάτμισης, ενώ συν τοις άλλοις παρατηρείται αυξημένη κατανάλωση καυσίμου. Ένας καταλυτικός μετατροπέας δεν επιδέχεται επισκευής, για τον λόγο αυτό η αντικατάσταση είναι η μόνη επιλογή που έχουμε αν διαπιστώσουμε ελαττωματική συμπεριφορά. Η προμήθεια και η εγκατάσταση ενός καταλύτη κοστίζει από 250-1.000 ευρώ. Ανάλογα με το μοντέλο, ποικίλλει ο χρόνος αντικατάστασης, ενώ σαν μέσος χρόνος εργασίας είναι 1-2,5 ώρες.