Να ζει κανείς για την πολιτική ή να ζει από την πολιτική;


Οι εκλογές πρόσφατα τελείωσαν, τόσο οι εθνικές όσο και οι αυτοδιοικητικές. Ο λαός μίλησε, η αρχή της λαϊκής κυριαρχίας πραγματώθηκε. Άλλωστε στις δημοκρατίες ο λαός έχει το αλάθητο τεκμήριο να κρίνει σωστά.  Οι αιρετοί είτε εκλέχτηκαν για πρώτη φορά είτε ανανεώθηκε η λαϊκή εντολή, που είχαν λάβει από την προηγούμενη φορά.

Το ζητούμενο όμως δεν είναι αν εκλέχτηκαν κάποιοι, αλλά ποιοι εκλέχτηκαν. Τα μεγάλα ζητήματα, που πρέπει να μας απασχολήσουν όλους τώρα που η εκλογική αναστάτωση τελείωσε είναι αν κέρδισαν την εμπιστοσύνη μας συμπολίτες μας άξιοι και ικανοί να προσφέρουν στους συμπολίτες τους μιας και το νόημα της πολιτικής δεν παύει να εξαντλείται στην προσφορά. Αν εκλέχτηκαν άνθρωποι που μπήκαν στην πολιτική για να προσφέρουν ή άνθρωποι που προσπαθούν από την πολιτική και για την πολιτική να αποκατασταθούν επαγγελματικά. Σε αυτό το σημείο έρχεται στο νου μας το έργο του μεγάλου γερμανού κοινωνιολόγου Βέμπερ. Η ενασχόληση με την πολιτική για τον Βέμπερ στο έργου του «Η πολιτική ως κάλεσμα και επάγγελμα» συνιστά τη συμμετοχή σε έναν αγώνα ισχύος, προκειμένου να επηρεαστεί η διοίκηση ενός κράτους. 

Περαιτέρω, στην εποχή της Μετα-πολιτικής που διανύουμε ο Αμερικανός πολιτικός επιστήμονας Francis Fukuyama, με το διάσημο βιβλίο του “The End of History and the Last Man” (Το τέλος της ιστορίας και ο τελευταίος άνθρωπος), έσπευσε μετά την πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού να ομιλήσει για το τέλος των ιδεολογιών, ενώ από την άλλη με την θεωρία της «σύγκρουσης των πολιτισμών» (clash of civilizations), που διατυπώθηκε από τον Αμερικανό πολιτικό επιστήμονα Samuel Huntington έχουν υποκατασταθεί οι ιδεολογίες.

Το ζητούμενο όμως δεν είναι ποιος από τους δύο προαναφερθέντες σήμερα έχει δίκιο πόσο μάλλον, όταν αναφερόμαστε σε τοπικό αυτοδιοικητικό επίπεδο. Σε επίπεδο δήμου ο πολίτης κρίνει με βάση το τοπικό συμφέρον. Επιλέγει τον καλύτερο. Αυτόν δηλ. που θα του κάνει τη δουλειά του, θα του μαζέψει τα σκουπίδια, θα του στρώσει με άσφαλτο την λακκούβα, θα του φωτίσει την πόλη κλπ. Το μείζον διακύβευμα είναι αν επιλέξαμε αυτούς ή αν επιλέξαμε μέσω αυτών την «υπαλληλοποίηση» της πολιτικής; Σε κάθε περίπτωση ο θυμόσοφος λαός όπως είπαμε αρχικά στις δημοκρατίες έχει πάντα δίκιο…


                                 Σαλαμίνα, 14/11/2023

                                 Κριτσίκης Αλέξανδρος

                                         Δικηγόρος ΔΝ