Κονδύλι 1,6 εκατομμύρια ευρώ για 200 τετραγωνικά μέτρα σχολείου , δηλαδή 8.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, ζήτησε από τον ΟΣΚ ο Δήμος Αμπελακίων της Σαλαμίνας .
Από το 2005 έχει υπογραφεί η σύμβαση για την ανέγερση νέου δημοτικού σχολείου στη θέση Παλούκια και ακόμη είμαστε στη μέση. Ενώ το έργο ήταν να παραδοθεί το Δεκέμβριο του 2007, παραμένει ημιτελές στα γρανάζια της γραφειοκρατίας. Στα Σελήνια η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη. Από το 2001 έχει εγκριθεί η σύμβαση για την επέκταση και επισκευή του ήδη υπάρχοντος σχολείου. Δέκα χρόνια μετά και καμία διαδικασία για την υλοποίηση της σύμβασης αυτής δεν έχει προχωρήσει.
Τα χρόνια πέρασαν, κύριε Υπουργέ, οι ανάγκες μεταβλήθηκαν και πλέον η λύση αυτή μοιάζει απαρχαιωμένη. Το κτήριο είναι εντελώς ακατάλληλο, ακόμη και αν επισκευαστεί. Το κονδύλι που έχει εγκριθεί φτάνει και περισσεύει για να γίνει ένα καινούριο σχολείο. Εκείνο που ζητάνε ο δήμος και οι γονείς είναι η τροποποίηση της προγραμματικής σύμβασης, δηλαδή από προσθήκη να μεταβληθεί σε ανέγερση νέου σχολείου. Για το λόγο αυτό σας έχω δύο ερωτήματα:
Πρώτον, θα προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες έτσι ώστε να αποπερατωθεί γρήγορα και να παραδοθεί στους μαθητές το ημιτελές 2ο Δημοτικό Σχολείο Παλουκίων;
Δεύτερον, είναι στις προθέσεις σας να εισακούσετε το αίτημα των γονέων και των φορέων της Σαλαμίνας και να κατασκευαστεί νέο δημοτικό σχολείο στα Σελίνια αντί να επισκευαστεί το παλιό;
Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και εγώ σας ευχαριστώ. Στην ερώτηση του κ. Ανατολάκη θα απαντήσει ο Υφυπουργός, κ. Μαγκριώτης. Κύριε Υφυπουργέ, η απάντησή σας ενδιαφέρει και την Προεδρεύουσα.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Πράγματι, είναι μαρτυρικά αυτά τα δύο σχολεία και το πρόβλημα είναι έτσι όπως το περιέγραψε ο αγαπητός συνάδελφος. Το έχετε περιγράψει και εσείς πολλές φορές με ερωτήσεις, όπως και όλοι οι συνάδελφοι της αντίστοιχης περιφέρειας απ’ όλα τα κόμματα. Διότι, η σχολική στέγη, η παιδεία, η εκπαίδευση είναι θέματα που μας ενώνουν όλους και όλοι έχουμε την ίδια ευαισθησία, αλλά και την ίδια –θα έλεγα- προσέγγιση στα θέματα αυτά.
Θα ήθελα να πω όμως, αγαπητέ συνάδελφε, ότι δεν φταίει η γραφειοκρατία, στην οποία αναφερθήκατε. Φταίει ο κακός σχεδιασμός και οι κακές επιλογές που έγιναν από την αρχή και συνεχίζονται στη συνέχεια. Θα σας πω, λοιπόν, το ιστορικό για να γνωρίζετε ότι όταν ξεκινάει κάτι στραβά, στραβά συνεχίζεται και μετά είναι δύσκολο να βρεθούν λύσεις συμβατές με το νόμο και με τις συμβάσεις.
Όσον αφορά το δημοτικό σχολείο Σαλαμίνας στη θέση Παλούκι, όπως πολύ σωστά είπατε, υπάρχει προγραμματική σύμβαση με τον ΟΣΚ και οι χρόνοι ολοκλήρωσης όπως ακριβώς είπατε τις ημερομηνίες είναι ύψους 1.242.870,4 ευρώ. Το έργο δημοπρατήθηκε από το δήμο στις 6 Ιουλίου 2006 με το σύστημα «μελέτη-κατασκευή». Και από εδώ ξεκινάει το στραβό. Όταν πάμε στο σύστημα «μελέτη-κατασκευή», να ξέρετε ότι από πίσω έρχονται προβλήματα. Διότι, αναλαμβάνει ο ίδιος ο εργολάβος τη μελέτη και μετά αρχίζει να βγάζει και άλλα τεχνικά να κάνει αιτήσεις θεραπείες και να ανεβαίνει το κόστος. Και εκεί αρχίζουν να μπλέκουν τα πράγματα.
Στις 7 Δεκεμβρίου 2006 υπεγράφη εργολαβική σύμβαση με τον ανάδοχο μεταξύ του δήμου και του αναδόχου 1.518.769 ευρώ. Δηλαδή, πιο ψηλά κατά 20%. Ενώ το όριο έγκρισης από τον ΟΣΚ ήταν συγκεκριμένα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ, υπέγραψε μέσα από το διαγωνισμό ο δήμος τη σύμβαση με το καθεστώς της μελέτης-κατασκευής κατά 20% πιο ακριβά το έργο. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό ήταν αντιφατικό, διότι δεν είχε την έγκριση της πίστωσης αυτής.
Θέλω να σας πω, λοιπόν, ότι από το καλοκαίρι του 2007 άρχισαν να εμφανίζονται τα προβλήματα και φαινόταν η αρνητική εξέλιξη του έργου. Πρώτον, η δημοπράτηση με το σύστημα «μελέτη-κατασκευή» σας είπα ότι είναι προβληματική και γι’ αυτό την καταργούμε στο νέο θεσμικό πλαίσιο. Δεύτερον, η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο υπερέβαινε κατά 20% της εγκριθείσας δαπάνης του έργου. Και τρίτον, από τον ένα χρόνο που ήταν η συμβατική προθεσμία, αναλώθηκαν οι πρώτοι έξι μήνες για να βγει η οικοδομική άδεια. Δηλαδή, δημοπρατούμε ένα έργο με το σύστημα «μελέτη-κατασκευή», περνάμε το όριο πληρωμών που έχουμε και βεβαίως δεν έχουμε και την οικοδομική άδεια πιο μπροστά, δεν έχουμε φροντίσει.
Εδώ, αν ψάξουμε θα βρούμε ημερομηνίες δημοτικών ή εθνικών εκλογών που οι τοπικοί παράγοντες πιέζουν πάντοτε, οι κυβερνήσεις αναγκάζονται να τρέξουν και κάνουν λάθη. Και κάνουν λάθη, τα οποία τα πληρώνουν τα παιδιά, τα πληρώνει η παιδεία και η εκπαίδευση και ο κρατικός προϋπολογισμός στο τέλος. Για το λόγο αυτό δεν πρέπει να υπάρχουν τέτοιου είδους σχεδιασμοί. Πρέπει να είναι καθαρό το γήπεδο, πρέπει να υπάρχουν όλες οι άδειες και πρέπει να κινούμαστε στα πλαίσια των νόμων και των συμβάσεων για να μη συναντούμε τα προβλήματα μπροστά.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Ο χρόνος τρέχει πάρα πολύ. Σε κάθε περίπτωση πάντως, θα απαντήσω στη συνέχεια, γιατί τα προβλήματα περιεπλάκησαν ακόμη περισσότερο, γιατί το καλοκαίρι του 2008 διαλύθηκε η εργολαβία και μετά ο δήμος το ανέθεσε σε άλλο εργολάβο με απευθείας ανάθεση. Δηλαδή, λάθη επί λαθών, για να μείνω σε αυτήν την επιεική έκφραση.
Πρόθεση του Υπουργείου είναι, αφού ο ΟΣΚ έχει ζητήσει να ενημερωθεί για το που βρίσκεται το έργο πλήρως από το δήμο και τη νέα δημοτική αρχή, να ολοκληρώσει τις εργασίες και να αποπερατώσει το κτήριο, μολονότι όλες οι διαδικασίες που ακολούθησε ο δήμος κρίνονται επιεικώς απαράδεκτες. Και χρησιμοποιώ αυτήν τη φράση, αγαπητέ συνάδελφε, για να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε. Θα απαντήσω στη δευτερολογία μου για το άλλο σχολείο, για να μην καταναλώνω το χρόνο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και βέβαια θα απαντήσετε. Πάντως, το σύστημα «μελέτη-κατασκευή», αν ψάξετε, θα βρείτε ότι είναι εφεύρεση του ΠΑΣΟΚ. Το λόγο έχει ο κ. Ανατολάκης.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΝΑΤΟΛΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, η κυρία Πρόεδρος είναι πολύ πιο παλιά από εμένα και ξέρει καλύτερα τα θέματα. Καλά όλα αυτά που μας είπατε, όμως δεν φταίνε τα παιδιά, κύριε Υπουργέ. Το είπατε κι εσείς. Και έτσι όπως πάει το Δημοτικό Σχολείο που είναι στη θέση Παλούκια κοντεύει να γίνει το γεφύρι της Άρτας. Συγγνώμη για την έκφραση, αλλά έτσι είναι. Εγώ, επειδή είμαι γονέας και θέλω τα παιδιά να έχουν ένα σχολείο καλό, το μόνο που ζητάω είναι να γίνει αυτή η λύση, ιδίως για το σχολείο στη θέση Παλούκια που συζητάμε.
Στο δεύτερο θέμα που συζητάμε, κύριε Υπουργέ, για το Δημοτικό Σχολείο στα Σελήνια, δέκα χρόνια είναι πάρα πολλά. Έτσι δεν είναι; Δεν μιλάμε για το ποιες είναι οι συνθήκες τώρα για τα παιδιά. Αποθήκες και κοινόχρηστοι χώροι έχουν μετατραπεί σε αυτοσχέδιες αίθουσες διδασκαλίας. Άρα, είναι άσχημα τα πράγματα.
Εγώ έχω μιλήσει, έστω και πριν λίγο, με το δήμαρχο. Το κονδύλι για να γίνει το σχολείο στα Σελήνια είναι περίπου δύο με δυόμισι εκατομμύρια ευρώ. Τί ζητάνε αυτοί οι άνθρωποι, κύριε Υπουργέ; Ζητούν να ανεγερθεί ένα καινούριο σχολείο. Νομίζω ότι με αυτήν τη δυνατότητα –γιατί ο χώρος θα βρεθεί, γιατί το θέλουν πραγματικά αυτοί οι άνθρωποι- θα είναι ένα κόσμημα και ένα στολίδι για το μέρος, για το νησί. Νομίζω ότι όταν μιλάμε για παιδιά, πρέπει να βάζουμε μια τελεία και να κοιτάμε το μέλλον των παιδιών, γιατί αξίζουν πολλά. Και έστω και τώρα που είμαστε σε αυτήν την οικονομική κατάσταση, τα παιδιά είναι το παν. Θεωρώ, κύριε Υπουργέ, ότι έχετε αυτήν την ευαισθησία απέναντι στα παιδιά. Και νομίζω ότι και στους κατοίκους στα Παλούκια, αλλά και στα Σελήνια θα δώσετε μια απάντηση για να χαρούν οι κάτοικοι και να πηγαίνετε εκεί και να πίνετε και να τρώτε με μεγάλη χαρά και να μη σας κοιτάνε διαφορετικά.
Άρα, περιμένουμε την απάντησή σας για το τί μέλι γενέσθαι. Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Κι εμείς σας ευχαριστούμε. Ο κύριος Υφυπουργός έχει το λόγο για τρία λεπτά, να δευτερολογήσει.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Επαναλαμβάνω και εγώ αυτό που τόνισε και ο αγαπητός συνάδελφος, αυτό που είπατε και εσείς κυρία Πρόεδρε ότι παιδεία και εκπαίδευση, τα νέα παιδιά, τα αγόρια και τα κορίτσια πρέπει να μας ενώνουν. Δεν υπάρχουν ιδεολογικές αποχρώσεις και προσεγγίσεις. Είναι το παρόν και το μέλλον του τόπου.
Γι’ αυτό θα τονίσω και πάλι, όσον αφορά τα Παλούκια, ότι στις 20-12-2010 ο ΟΣΚ ζήτησε εγγράφως από το Δήμο Σαλαμίνας να του γνωστοποιήσει την εικόνα εξέλιξης του έργου και τα μηνιαία δελτία προόδου των εκτελεσθέντων εργασιών ώστε ο οικονομικός προγραμματισμός του ΟΣΚ να μην παρεκκλίνει, να είναι διασφαλισμένη η περαίωση του έργου, αλλά και να αποφεύγονται πράξεις που δεν καλύπτονται από τους όρους της προγραμματικής σύμβασης.
Πρόθεση του Υπουργείου και του ΟΣΚ είναι να ολοκληρώσει τις εργασίες και να αποπερατώσει το κτήριο, μολονότι όσες διαδικασίες ακολούθησε ο Δήμος –όπως είπα- κρίνονται επιεικώς απαράδεκτες. Επειδή τα παιδιά μας ενώνουν, στα πλαίσια, όπως είπα, των συμβάσεων αλλά και της κείμενης νομοθεσίας, θα προσπαθούμε να δώσουμε τις καλύτερες λύσεις και θα δοθούν.
Όσον αφορά τώρα το σχολείο στα Σελίνια θα πω ότι εδώ είναι ακόμη πιο δύσκολα τα πράγματα, ακόμα πιο μεγάλα τα λάθη που έγιναν. Θα σας πω, λοιπόν, πάρα πολύ γρήγορα ότι εδώ η προγραμματική σύμβαση ξεκινάει από το 2001. Τον Οκτώβριο του 2005, με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΟΣΚ, εγκρίθηκε η σύναψη προγραμματικής σύμβασης με το Δήμο Αμπελακίων, με όριο χρηματοδότησης το ποσό των 986.000 ευρώ. Το έργο δεν προχώρησε και τον Απρίλιο του 2007, από την τότε νέα δημοτική αρχή υποβλήθηκε νέα πρόταση που ανέβαζε τη δαπάνη στο 1,6 εκατομμύρια ευρώ. Σημειώνω ότι ζητούνται 1,6 εκατομμύρια ευρώ για 200 τετραγωνικά μέτρα κτηρίου. Δηλαδή 8.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Καταλαβαίνετε τι σχεδιασμούς έχουν κάνει.
Έκτοτε, ακολούθησαν και άλλες αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου της ΟΣΚ Α.Ε., όπως και του δημοτικού συμβουλίου Αμπελακίων, σχετικές με την προγραμματική σύμβαση. Πλην, όμως, μόλις το Μάιο του 2010 ο Δήμος Αμπελακίων υπέβαλε στον ΟΣΚ την οριστική μελέτη κατασκευής των τεσσάρων νέων αιθουσών και επισκευής του υφισταμένου κτηρίου και ζήτησε την έγκριση χρηματοδότησης του έργου συνολικού ύψους 2,6 εκατομμύρια ευρώ.
Το Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου, με έγγραφό του ο ΟΣΚ προς το Δήμο Αμπελακίων διατυπώνει παρατηρήσεις και ελλείψεις που αφορούν την αρχιτεκτονική μελέτη. Παράλληλα στις 10-9-2010 ο Δήμος Αμπελακίων διαβίβασε στον ΟΣΚ τη μελέτη συστήματος γεωθερμικής εγκατάστασης, το έργο της οποίας ολοκλήρωσε πρόσφατα ο ΟΣΚ.
Το έργο της κατασκευής των τεσσάρων νέων αιθουσών στο δημοτικό σχολείο Σελινίων, παράλληλα με την επισκευή του υφιστάμενου κτηρίου του δημοτικού σχολείου του ΟΣΚ, θα εξεταστεί από τον ΟΣΚ με βάση τις τρέχουσες οικονομικές δυνατότητες και με βάση έναν ρεαλιστικό προϋπολογισμό, παρά πολύ γρήγορα τις επόμενες ημέρες. Είναι στις απόλυτες προτεραιότητες.
Επειδή ακριβώς οι ελλείψεις είναι υπαρκτές στην περιοχή και σωστά τις τονίσατε, έχει εγκριθεί, από τις 8-4-2010, ομόφωνη απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΟΣΚ, πίστωση 339.000 ευρώ για την αναβάθμιση τεσσάρων σχολικών μονάδων του Δήμου Αμπελακίων Σαλαμίνος και αφορούν τα σχολικά συγκροτήματα των Σελινίων, Καματερού, Φοίνικα και το Γυμνάσιο-Λύκειο Αμπελακίων. Ο προϋπολογισμός, όπως είπα, είναι 339.000 ευρώ και έχει γίνει και η σχετική προγραμματική σύμβαση.
Συνεπώς υπάρχει μέριμνα για την περιοχή. Πάντοτε είναι στα πλαίσια των οικονομικών δυνατοτήτων, όπως είπαμε και ειδικότερα για τα δύο σχολεία. Ελπίζουμε πολύ γρήγορα και με τη νέα δημοτική αρχή να έχουμε τη δυνατότητα, να έχουμε τις καλύτερες των εξελίξεων, αγαπητέ συνάδελφε, και στην επόμενη ερώτησή σας να ανακοινώσουμε πλέον τις οριστικές λύσεις.
esos.gr
Το αποκάλυψε στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μαγκριώτης, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά σχετικά με την έλλειψη στις υποδομές σχολείων της Σαλαμίνας κτλ..
Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Σειρά έχει η με αριθμό 395/11-1-2011 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού κ. Γεωργίου Ανατολάκη προς τους Υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σχετικά με την έλλειψη στις υποδομές σχολείων της Σαλαμίνας κτλ..
Κύριε Ανατολάκη, έχετε το λόγο για να παρουσιάσετε την ερώτησή σας.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΝΑΤΟΛΑΚΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, είναι γεγονός ότι η Σαλαμίνα παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια μια ραγδαία αύξηση του πληθυσμού της. Στην δεκαετία το ‘90 υπήρξε μια αύξηση του πληθυσμού του νησιού κατά 35%. Αναλόγως και την τελευταία δεκαετία σημειώθηκε μια πολύ μεγάλη αύξηση, οπότε και οι ανάγκες για νέα σχολεία είναι σαφώς μεγαλύτερες.
Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Σειρά έχει η με αριθμό 395/11-1-2011 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού κ. Γεωργίου Ανατολάκη προς τους Υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σχετικά με την έλλειψη στις υποδομές σχολείων της Σαλαμίνας κτλ..
Κύριε Ανατολάκη, έχετε το λόγο για να παρουσιάσετε την ερώτησή σας.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΝΑΤΟΛΑΚΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, είναι γεγονός ότι η Σαλαμίνα παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια μια ραγδαία αύξηση του πληθυσμού της. Στην δεκαετία το ‘90 υπήρξε μια αύξηση του πληθυσμού του νησιού κατά 35%. Αναλόγως και την τελευταία δεκαετία σημειώθηκε μια πολύ μεγάλη αύξηση, οπότε και οι ανάγκες για νέα σχολεία είναι σαφώς μεγαλύτερες.
Από το 2005 έχει υπογραφεί η σύμβαση για την ανέγερση νέου δημοτικού σχολείου στη θέση Παλούκια και ακόμη είμαστε στη μέση. Ενώ το έργο ήταν να παραδοθεί το Δεκέμβριο του 2007, παραμένει ημιτελές στα γρανάζια της γραφειοκρατίας. Στα Σελήνια η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη. Από το 2001 έχει εγκριθεί η σύμβαση για την επέκταση και επισκευή του ήδη υπάρχοντος σχολείου. Δέκα χρόνια μετά και καμία διαδικασία για την υλοποίηση της σύμβασης αυτής δεν έχει προχωρήσει.
Τα χρόνια πέρασαν, κύριε Υπουργέ, οι ανάγκες μεταβλήθηκαν και πλέον η λύση αυτή μοιάζει απαρχαιωμένη. Το κτήριο είναι εντελώς ακατάλληλο, ακόμη και αν επισκευαστεί. Το κονδύλι που έχει εγκριθεί φτάνει και περισσεύει για να γίνει ένα καινούριο σχολείο. Εκείνο που ζητάνε ο δήμος και οι γονείς είναι η τροποποίηση της προγραμματικής σύμβασης, δηλαδή από προσθήκη να μεταβληθεί σε ανέγερση νέου σχολείου. Για το λόγο αυτό σας έχω δύο ερωτήματα:
Πρώτον, θα προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες έτσι ώστε να αποπερατωθεί γρήγορα και να παραδοθεί στους μαθητές το ημιτελές 2ο Δημοτικό Σχολείο Παλουκίων;
Δεύτερον, είναι στις προθέσεις σας να εισακούσετε το αίτημα των γονέων και των φορέων της Σαλαμίνας και να κατασκευαστεί νέο δημοτικό σχολείο στα Σελίνια αντί να επισκευαστεί το παλιό;
Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και εγώ σας ευχαριστώ. Στην ερώτηση του κ. Ανατολάκη θα απαντήσει ο Υφυπουργός, κ. Μαγκριώτης. Κύριε Υφυπουργέ, η απάντησή σας ενδιαφέρει και την Προεδρεύουσα.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Πράγματι, είναι μαρτυρικά αυτά τα δύο σχολεία και το πρόβλημα είναι έτσι όπως το περιέγραψε ο αγαπητός συνάδελφος. Το έχετε περιγράψει και εσείς πολλές φορές με ερωτήσεις, όπως και όλοι οι συνάδελφοι της αντίστοιχης περιφέρειας απ’ όλα τα κόμματα. Διότι, η σχολική στέγη, η παιδεία, η εκπαίδευση είναι θέματα που μας ενώνουν όλους και όλοι έχουμε την ίδια ευαισθησία, αλλά και την ίδια –θα έλεγα- προσέγγιση στα θέματα αυτά.
Θα ήθελα να πω όμως, αγαπητέ συνάδελφε, ότι δεν φταίει η γραφειοκρατία, στην οποία αναφερθήκατε. Φταίει ο κακός σχεδιασμός και οι κακές επιλογές που έγιναν από την αρχή και συνεχίζονται στη συνέχεια. Θα σας πω, λοιπόν, το ιστορικό για να γνωρίζετε ότι όταν ξεκινάει κάτι στραβά, στραβά συνεχίζεται και μετά είναι δύσκολο να βρεθούν λύσεις συμβατές με το νόμο και με τις συμβάσεις.
Όσον αφορά το δημοτικό σχολείο Σαλαμίνας στη θέση Παλούκι, όπως πολύ σωστά είπατε, υπάρχει προγραμματική σύμβαση με τον ΟΣΚ και οι χρόνοι ολοκλήρωσης όπως ακριβώς είπατε τις ημερομηνίες είναι ύψους 1.242.870,4 ευρώ. Το έργο δημοπρατήθηκε από το δήμο στις 6 Ιουλίου 2006 με το σύστημα «μελέτη-κατασκευή». Και από εδώ ξεκινάει το στραβό. Όταν πάμε στο σύστημα «μελέτη-κατασκευή», να ξέρετε ότι από πίσω έρχονται προβλήματα. Διότι, αναλαμβάνει ο ίδιος ο εργολάβος τη μελέτη και μετά αρχίζει να βγάζει και άλλα τεχνικά να κάνει αιτήσεις θεραπείες και να ανεβαίνει το κόστος. Και εκεί αρχίζουν να μπλέκουν τα πράγματα.
Στις 7 Δεκεμβρίου 2006 υπεγράφη εργολαβική σύμβαση με τον ανάδοχο μεταξύ του δήμου και του αναδόχου 1.518.769 ευρώ. Δηλαδή, πιο ψηλά κατά 20%. Ενώ το όριο έγκρισης από τον ΟΣΚ ήταν συγκεκριμένα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ, υπέγραψε μέσα από το διαγωνισμό ο δήμος τη σύμβαση με το καθεστώς της μελέτης-κατασκευής κατά 20% πιο ακριβά το έργο. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό ήταν αντιφατικό, διότι δεν είχε την έγκριση της πίστωσης αυτής.
Θέλω να σας πω, λοιπόν, ότι από το καλοκαίρι του 2007 άρχισαν να εμφανίζονται τα προβλήματα και φαινόταν η αρνητική εξέλιξη του έργου. Πρώτον, η δημοπράτηση με το σύστημα «μελέτη-κατασκευή» σας είπα ότι είναι προβληματική και γι’ αυτό την καταργούμε στο νέο θεσμικό πλαίσιο. Δεύτερον, η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο υπερέβαινε κατά 20% της εγκριθείσας δαπάνης του έργου. Και τρίτον, από τον ένα χρόνο που ήταν η συμβατική προθεσμία, αναλώθηκαν οι πρώτοι έξι μήνες για να βγει η οικοδομική άδεια. Δηλαδή, δημοπρατούμε ένα έργο με το σύστημα «μελέτη-κατασκευή», περνάμε το όριο πληρωμών που έχουμε και βεβαίως δεν έχουμε και την οικοδομική άδεια πιο μπροστά, δεν έχουμε φροντίσει.
Εδώ, αν ψάξουμε θα βρούμε ημερομηνίες δημοτικών ή εθνικών εκλογών που οι τοπικοί παράγοντες πιέζουν πάντοτε, οι κυβερνήσεις αναγκάζονται να τρέξουν και κάνουν λάθη. Και κάνουν λάθη, τα οποία τα πληρώνουν τα παιδιά, τα πληρώνει η παιδεία και η εκπαίδευση και ο κρατικός προϋπολογισμός στο τέλος. Για το λόγο αυτό δεν πρέπει να υπάρχουν τέτοιου είδους σχεδιασμοί. Πρέπει να είναι καθαρό το γήπεδο, πρέπει να υπάρχουν όλες οι άδειες και πρέπει να κινούμαστε στα πλαίσια των νόμων και των συμβάσεων για να μη συναντούμε τα προβλήματα μπροστά.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Ο χρόνος τρέχει πάρα πολύ. Σε κάθε περίπτωση πάντως, θα απαντήσω στη συνέχεια, γιατί τα προβλήματα περιεπλάκησαν ακόμη περισσότερο, γιατί το καλοκαίρι του 2008 διαλύθηκε η εργολαβία και μετά ο δήμος το ανέθεσε σε άλλο εργολάβο με απευθείας ανάθεση. Δηλαδή, λάθη επί λαθών, για να μείνω σε αυτήν την επιεική έκφραση.
Πρόθεση του Υπουργείου είναι, αφού ο ΟΣΚ έχει ζητήσει να ενημερωθεί για το που βρίσκεται το έργο πλήρως από το δήμο και τη νέα δημοτική αρχή, να ολοκληρώσει τις εργασίες και να αποπερατώσει το κτήριο, μολονότι όλες οι διαδικασίες που ακολούθησε ο δήμος κρίνονται επιεικώς απαράδεκτες. Και χρησιμοποιώ αυτήν τη φράση, αγαπητέ συνάδελφε, για να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε. Θα απαντήσω στη δευτερολογία μου για το άλλο σχολείο, για να μην καταναλώνω το χρόνο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και βέβαια θα απαντήσετε. Πάντως, το σύστημα «μελέτη-κατασκευή», αν ψάξετε, θα βρείτε ότι είναι εφεύρεση του ΠΑΣΟΚ. Το λόγο έχει ο κ. Ανατολάκης.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΝΑΤΟΛΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, η κυρία Πρόεδρος είναι πολύ πιο παλιά από εμένα και ξέρει καλύτερα τα θέματα. Καλά όλα αυτά που μας είπατε, όμως δεν φταίνε τα παιδιά, κύριε Υπουργέ. Το είπατε κι εσείς. Και έτσι όπως πάει το Δημοτικό Σχολείο που είναι στη θέση Παλούκια κοντεύει να γίνει το γεφύρι της Άρτας. Συγγνώμη για την έκφραση, αλλά έτσι είναι. Εγώ, επειδή είμαι γονέας και θέλω τα παιδιά να έχουν ένα σχολείο καλό, το μόνο που ζητάω είναι να γίνει αυτή η λύση, ιδίως για το σχολείο στη θέση Παλούκια που συζητάμε.
Στο δεύτερο θέμα που συζητάμε, κύριε Υπουργέ, για το Δημοτικό Σχολείο στα Σελήνια, δέκα χρόνια είναι πάρα πολλά. Έτσι δεν είναι; Δεν μιλάμε για το ποιες είναι οι συνθήκες τώρα για τα παιδιά. Αποθήκες και κοινόχρηστοι χώροι έχουν μετατραπεί σε αυτοσχέδιες αίθουσες διδασκαλίας. Άρα, είναι άσχημα τα πράγματα.
Εγώ έχω μιλήσει, έστω και πριν λίγο, με το δήμαρχο. Το κονδύλι για να γίνει το σχολείο στα Σελήνια είναι περίπου δύο με δυόμισι εκατομμύρια ευρώ. Τί ζητάνε αυτοί οι άνθρωποι, κύριε Υπουργέ; Ζητούν να ανεγερθεί ένα καινούριο σχολείο. Νομίζω ότι με αυτήν τη δυνατότητα –γιατί ο χώρος θα βρεθεί, γιατί το θέλουν πραγματικά αυτοί οι άνθρωποι- θα είναι ένα κόσμημα και ένα στολίδι για το μέρος, για το νησί. Νομίζω ότι όταν μιλάμε για παιδιά, πρέπει να βάζουμε μια τελεία και να κοιτάμε το μέλλον των παιδιών, γιατί αξίζουν πολλά. Και έστω και τώρα που είμαστε σε αυτήν την οικονομική κατάσταση, τα παιδιά είναι το παν. Θεωρώ, κύριε Υπουργέ, ότι έχετε αυτήν την ευαισθησία απέναντι στα παιδιά. Και νομίζω ότι και στους κατοίκους στα Παλούκια, αλλά και στα Σελήνια θα δώσετε μια απάντηση για να χαρούν οι κάτοικοι και να πηγαίνετε εκεί και να πίνετε και να τρώτε με μεγάλη χαρά και να μη σας κοιτάνε διαφορετικά.
Άρα, περιμένουμε την απάντησή σας για το τί μέλι γενέσθαι. Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Κι εμείς σας ευχαριστούμε. Ο κύριος Υφυπουργός έχει το λόγο για τρία λεπτά, να δευτερολογήσει.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Επαναλαμβάνω και εγώ αυτό που τόνισε και ο αγαπητός συνάδελφος, αυτό που είπατε και εσείς κυρία Πρόεδρε ότι παιδεία και εκπαίδευση, τα νέα παιδιά, τα αγόρια και τα κορίτσια πρέπει να μας ενώνουν. Δεν υπάρχουν ιδεολογικές αποχρώσεις και προσεγγίσεις. Είναι το παρόν και το μέλλον του τόπου.
Γι’ αυτό θα τονίσω και πάλι, όσον αφορά τα Παλούκια, ότι στις 20-12-2010 ο ΟΣΚ ζήτησε εγγράφως από το Δήμο Σαλαμίνας να του γνωστοποιήσει την εικόνα εξέλιξης του έργου και τα μηνιαία δελτία προόδου των εκτελεσθέντων εργασιών ώστε ο οικονομικός προγραμματισμός του ΟΣΚ να μην παρεκκλίνει, να είναι διασφαλισμένη η περαίωση του έργου, αλλά και να αποφεύγονται πράξεις που δεν καλύπτονται από τους όρους της προγραμματικής σύμβασης.
Πρόθεση του Υπουργείου και του ΟΣΚ είναι να ολοκληρώσει τις εργασίες και να αποπερατώσει το κτήριο, μολονότι όσες διαδικασίες ακολούθησε ο Δήμος –όπως είπα- κρίνονται επιεικώς απαράδεκτες. Επειδή τα παιδιά μας ενώνουν, στα πλαίσια, όπως είπα, των συμβάσεων αλλά και της κείμενης νομοθεσίας, θα προσπαθούμε να δώσουμε τις καλύτερες λύσεις και θα δοθούν.
Όσον αφορά τώρα το σχολείο στα Σελίνια θα πω ότι εδώ είναι ακόμη πιο δύσκολα τα πράγματα, ακόμα πιο μεγάλα τα λάθη που έγιναν. Θα σας πω, λοιπόν, πάρα πολύ γρήγορα ότι εδώ η προγραμματική σύμβαση ξεκινάει από το 2001. Τον Οκτώβριο του 2005, με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΟΣΚ, εγκρίθηκε η σύναψη προγραμματικής σύμβασης με το Δήμο Αμπελακίων, με όριο χρηματοδότησης το ποσό των 986.000 ευρώ. Το έργο δεν προχώρησε και τον Απρίλιο του 2007, από την τότε νέα δημοτική αρχή υποβλήθηκε νέα πρόταση που ανέβαζε τη δαπάνη στο 1,6 εκατομμύρια ευρώ. Σημειώνω ότι ζητούνται 1,6 εκατομμύρια ευρώ για 200 τετραγωνικά μέτρα κτηρίου. Δηλαδή 8.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Καταλαβαίνετε τι σχεδιασμούς έχουν κάνει.
Έκτοτε, ακολούθησαν και άλλες αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου της ΟΣΚ Α.Ε., όπως και του δημοτικού συμβουλίου Αμπελακίων, σχετικές με την προγραμματική σύμβαση. Πλην, όμως, μόλις το Μάιο του 2010 ο Δήμος Αμπελακίων υπέβαλε στον ΟΣΚ την οριστική μελέτη κατασκευής των τεσσάρων νέων αιθουσών και επισκευής του υφισταμένου κτηρίου και ζήτησε την έγκριση χρηματοδότησης του έργου συνολικού ύψους 2,6 εκατομμύρια ευρώ.
Το Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου, με έγγραφό του ο ΟΣΚ προς το Δήμο Αμπελακίων διατυπώνει παρατηρήσεις και ελλείψεις που αφορούν την αρχιτεκτονική μελέτη. Παράλληλα στις 10-9-2010 ο Δήμος Αμπελακίων διαβίβασε στον ΟΣΚ τη μελέτη συστήματος γεωθερμικής εγκατάστασης, το έργο της οποίας ολοκλήρωσε πρόσφατα ο ΟΣΚ.
Το έργο της κατασκευής των τεσσάρων νέων αιθουσών στο δημοτικό σχολείο Σελινίων, παράλληλα με την επισκευή του υφιστάμενου κτηρίου του δημοτικού σχολείου του ΟΣΚ, θα εξεταστεί από τον ΟΣΚ με βάση τις τρέχουσες οικονομικές δυνατότητες και με βάση έναν ρεαλιστικό προϋπολογισμό, παρά πολύ γρήγορα τις επόμενες ημέρες. Είναι στις απόλυτες προτεραιότητες.
Επειδή ακριβώς οι ελλείψεις είναι υπαρκτές στην περιοχή και σωστά τις τονίσατε, έχει εγκριθεί, από τις 8-4-2010, ομόφωνη απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΟΣΚ, πίστωση 339.000 ευρώ για την αναβάθμιση τεσσάρων σχολικών μονάδων του Δήμου Αμπελακίων Σαλαμίνος και αφορούν τα σχολικά συγκροτήματα των Σελινίων, Καματερού, Φοίνικα και το Γυμνάσιο-Λύκειο Αμπελακίων. Ο προϋπολογισμός, όπως είπα, είναι 339.000 ευρώ και έχει γίνει και η σχετική προγραμματική σύμβαση.
Συνεπώς υπάρχει μέριμνα για την περιοχή. Πάντοτε είναι στα πλαίσια των οικονομικών δυνατοτήτων, όπως είπαμε και ειδικότερα για τα δύο σχολεία. Ελπίζουμε πολύ γρήγορα και με τη νέα δημοτική αρχή να έχουμε τη δυνατότητα, να έχουμε τις καλύτερες των εξελίξεων, αγαπητέ συνάδελφε, και στην επόμενη ερώτησή σας να ανακοινώσουμε πλέον τις οριστικές λύσεις.
esos.gr