Η απελευθέρωση της αγοράς θα μείωνε τους ναύλους 20%, εκτιμά το ΝΕΕ
Του Νικου Μπαρδουνια - Καθημερινή
Μειωμένους ναύλους έως και 20% θα μπορούσε να απολαμβάνει το επιβατικό κοινό στην ακτοπλοΐα εάν η Πολιτεία προχωρούσε στην πλήρη απελευθέρωση των εσωτερικών θαλάσσιων γραμμών, μείωνε τον ΦΠΑ σε επιβάτες και εμπορεύματα, και προσάρμοζε το ισχύον θεσμικό πλαίσιο στον κοινοτικό Κανονισμό 3577/92, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας «Ακτοπλοϊκό κόστος και δημόσιο όφελος», που πραγματοποιήθηκε από το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΝΕΕ).
Στη μελέτη προτείνεται ακόμη να καταργηθεί η διπλή χρέωση στα μεταφερόμενα εμπορεύματα, όπως και να καταργηθούν όλα τα μη ανταποδοτικά Τέλη υπέρ Τρίτων.
Μείωση ΦΠΑ
Εκτιμάται ότι η άμεση μείωση του ΦΠΑ των επιβατών θα προσφέρει ένα περιθώριο μείωσης του εισιτήριου κατά 13%, ενώ η κατάργηση των μη ανταποδοτικών τελών μπορεί να συμβάλει στη μείωση της τιμής του ναύλου με επιπλέον 7%, δηλαδή συνολικά 20%. Αναφέρεται, για παράδειγμα, ότι εάν θεωρηθεί ως αντιπροσωπευτικό ένα μέσο κόστος εισιτηρίου επιβάτη στα 25 ευρώ, τότε τα συνολικά έσοδα της ακτοπλοΐας από τα 12 εκατομμύρια επιβατών που μετακινούνται από το λιμάνι του Πειραιά -εξαιρούμενων των οκτώ εκατομμυρίων επιβατών με προορισμό τη Σαλαμίνα- μόνο για το 2010 έφθασαν τα 300 εκατομμύρια ευρώ.
Η κατά 20% μείωση στα εισιτήρια σημαίνει κατά 60 εκατομμύρια ευρώ φθηνότερη πρόσβαση στα νησιά με το μέσο εισιτήριο στα 20 ευρώ. Mε τη μείωση του ΦΠΑ αντίστοιχες εξοικονομήσεις αναμένεται να πραγματοποιηθούν και στον τομέα της μεταφοράς των οχημάτων όλων των κατηγοριών, οι οποίες θα οδηγήσουν σε μειώσεις τιμών στα πωλούμενα είδη και υπηρεσίες στα νησιά, οι οποίες όμως για να προσδιοριστούν χρειάζονται ειδικές μελέτες.
Ακόμη, εάν υποτεθεί ότι η μέση αναλογία εσόδων από επιβάτες/εμπορεύματα είναι 50%, οι νησιωτικές οικονομίες θα ελαφρύνουν για αλλά 30 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, φέρνοντας το συνολικό όφελος κοντά στα 100 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, που με τον πολλαπλασιαστή εισοδήματος ελληνικών νήσων στο 2,18 αντιστοιχεί σε 218 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο.
Η συνολική μείωση στο κόστος πρόσβασης εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση της προσέλευσης, πράγμα που θεωρείται βέβαιο, διότι οι περισσότεροι επιβάτες βγάζουν εισιτήρια μετ’ επιστροφής ώστε να έχουν διπλό όφελος από την έκπτωση.
Ετσι, σε περίπτωση που η ετήσια προσέλευση επιβατών με προορισμό τα νησιά αυξηθεί κατά 4%, τότε η ετήσια αύξηση σε αριθμό επιβατών θα φθάσει στους επιπλέον 480.000, ενώ εάν αυξηθεί κατά 8%, ο συνολικά επιπλέον αριθμός επιβατών που θα ταξιδέψουν προς τα νησιά μπορεί να αγγίξει το ένα εκατομμύριο.
Κατάργηση ελληνομάθειας
«Η εφαρμογή της Σύμβασης STCW και του Κανονισμού 3577/92 όπως και η κατάργηση της ελληνομάθειας θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους της επάνδρωσης κατά 33%-55%. Ετσι, θα μειωθεί η τιμή των εισιτηρίων από περίπου 11% στα ταχύπλοα έως 18% στα συμβατικά πλοία, με αποτέλεσμα την αύξηση της επιβατικής/τουριστικής κίνησης» αναφέρεται στη μελέτη και συνεχίζεται: «Ο βασικός τρόπος διόρθωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι δύο παρεμβάσεις στους κανόνες επάνδρωσης. Η κατάργηση του Π.Δ. (που ορίζει τον υποχρεωτικό αριθμό της οργανικής σύνθεσης του πληρώματος καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους) και η αντικατάστασή του με τα προβλεπόμενα στην STCW και η πλήρης εφαρμογή του Κανονισμού 3577/92 με την κατάργηση της ελληνομάθειας».
Κατά την άποψη των ακτοπλόων, οι εταιρείες θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους την ελάχιστη σύνθεση ασφαλείας που προβλέπεται από τους διεθνείς κανονισμούς και την περίοδο αιχμής να αυξάνουν τον αριθμό των ναυτικών, βάσει των αναγκών που υπάρχουν για την εκτέλεση των δρομολογίων.
Του Νικου Μπαρδουνια - Καθημερινή
Μειωμένους ναύλους έως και 20% θα μπορούσε να απολαμβάνει το επιβατικό κοινό στην ακτοπλοΐα εάν η Πολιτεία προχωρούσε στην πλήρη απελευθέρωση των εσωτερικών θαλάσσιων γραμμών, μείωνε τον ΦΠΑ σε επιβάτες και εμπορεύματα, και προσάρμοζε το ισχύον θεσμικό πλαίσιο στον κοινοτικό Κανονισμό 3577/92, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας «Ακτοπλοϊκό κόστος και δημόσιο όφελος», που πραγματοποιήθηκε από το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΝΕΕ).
Στη μελέτη προτείνεται ακόμη να καταργηθεί η διπλή χρέωση στα μεταφερόμενα εμπορεύματα, όπως και να καταργηθούν όλα τα μη ανταποδοτικά Τέλη υπέρ Τρίτων.
Μείωση ΦΠΑ
Εκτιμάται ότι η άμεση μείωση του ΦΠΑ των επιβατών θα προσφέρει ένα περιθώριο μείωσης του εισιτήριου κατά 13%, ενώ η κατάργηση των μη ανταποδοτικών τελών μπορεί να συμβάλει στη μείωση της τιμής του ναύλου με επιπλέον 7%, δηλαδή συνολικά 20%. Αναφέρεται, για παράδειγμα, ότι εάν θεωρηθεί ως αντιπροσωπευτικό ένα μέσο κόστος εισιτηρίου επιβάτη στα 25 ευρώ, τότε τα συνολικά έσοδα της ακτοπλοΐας από τα 12 εκατομμύρια επιβατών που μετακινούνται από το λιμάνι του Πειραιά -εξαιρούμενων των οκτώ εκατομμυρίων επιβατών με προορισμό τη Σαλαμίνα- μόνο για το 2010 έφθασαν τα 300 εκατομμύρια ευρώ.
Η κατά 20% μείωση στα εισιτήρια σημαίνει κατά 60 εκατομμύρια ευρώ φθηνότερη πρόσβαση στα νησιά με το μέσο εισιτήριο στα 20 ευρώ. Mε τη μείωση του ΦΠΑ αντίστοιχες εξοικονομήσεις αναμένεται να πραγματοποιηθούν και στον τομέα της μεταφοράς των οχημάτων όλων των κατηγοριών, οι οποίες θα οδηγήσουν σε μειώσεις τιμών στα πωλούμενα είδη και υπηρεσίες στα νησιά, οι οποίες όμως για να προσδιοριστούν χρειάζονται ειδικές μελέτες.
Ακόμη, εάν υποτεθεί ότι η μέση αναλογία εσόδων από επιβάτες/εμπορεύματα είναι 50%, οι νησιωτικές οικονομίες θα ελαφρύνουν για αλλά 30 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, φέρνοντας το συνολικό όφελος κοντά στα 100 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, που με τον πολλαπλασιαστή εισοδήματος ελληνικών νήσων στο 2,18 αντιστοιχεί σε 218 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο.
Η συνολική μείωση στο κόστος πρόσβασης εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση της προσέλευσης, πράγμα που θεωρείται βέβαιο, διότι οι περισσότεροι επιβάτες βγάζουν εισιτήρια μετ’ επιστροφής ώστε να έχουν διπλό όφελος από την έκπτωση.
Ετσι, σε περίπτωση που η ετήσια προσέλευση επιβατών με προορισμό τα νησιά αυξηθεί κατά 4%, τότε η ετήσια αύξηση σε αριθμό επιβατών θα φθάσει στους επιπλέον 480.000, ενώ εάν αυξηθεί κατά 8%, ο συνολικά επιπλέον αριθμός επιβατών που θα ταξιδέψουν προς τα νησιά μπορεί να αγγίξει το ένα εκατομμύριο.
Κατάργηση ελληνομάθειας
«Η εφαρμογή της Σύμβασης STCW και του Κανονισμού 3577/92 όπως και η κατάργηση της ελληνομάθειας θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους της επάνδρωσης κατά 33%-55%. Ετσι, θα μειωθεί η τιμή των εισιτηρίων από περίπου 11% στα ταχύπλοα έως 18% στα συμβατικά πλοία, με αποτέλεσμα την αύξηση της επιβατικής/τουριστικής κίνησης» αναφέρεται στη μελέτη και συνεχίζεται: «Ο βασικός τρόπος διόρθωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι δύο παρεμβάσεις στους κανόνες επάνδρωσης. Η κατάργηση του Π.Δ. (που ορίζει τον υποχρεωτικό αριθμό της οργανικής σύνθεσης του πληρώματος καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους) και η αντικατάστασή του με τα προβλεπόμενα στην STCW και η πλήρης εφαρμογή του Κανονισμού 3577/92 με την κατάργηση της ελληνομάθειας».
Κατά την άποψη των ακτοπλόων, οι εταιρείες θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους την ελάχιστη σύνθεση ασφαλείας που προβλέπεται από τους διεθνείς κανονισμούς και την περίοδο αιχμής να αυξάνουν τον αριθμό των ναυτικών, βάσει των αναγκών που υπάρχουν για την εκτέλεση των δρομολογίων.