Στην κατάψυξη τα έργα «νέας γενιάς»

ΕΡΓΟΛΑΒΟΙ ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΓΥΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΛΑΤΗ ΣΤΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ - ΠΑΓΩΜΕΝΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΟΔΙΚΑ ΕΡΓΑ

Σε βαθιά... κατάψυξη μπαίνουν τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα «νέας γενιάς», όπως είναι ο νέος αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη, μήκους 50 χιλομέτρων, προϋπολογισμού 500 εκατομμυρίων ευρώ, και οι δύο ζεύξεις Περάματος-Σαλαμίνας και Λευκάδας- Αιτωλοακαρνανίας. 

Παράταση έως τον Νοέμβριο του 2013 δόθηκε στην προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη ζεύξη Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας, έργο που ξεκίνησε να δρομολογείται το 2010 Παράταση έως τον Νοέμβριο του 2013 δόθηκε στην προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη ζεύξη Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας, έργο που ξεκίνησε να δρομολογείται το 2010 Παράλληλα εξακολουθούν να παραμένουν «παγωμένα» για τρίτη χρονιά τα μεγάλα οδικά έργα (Ιονία Οδός, Μαλιακός-Κλειδί, Ολυμπία Οδός και άξονας Κεντρικής Ελλάδας),
που έχουν ανατεθεί με συμβάσεις παραχώρησης, καθώς παρέρχονται χωρίς αποτέλεσμα οι προθεσμίες που το ίδιο το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών έχει ορίσει για την επίτευξη τελικής συμφωνίας με τους παραχωρησιούχους, ώστε να επιτευχθεί η επανεκκίνηση της κατασκευής τους.
Οι διαπραγματεύσεις
Εργολάβοι και τράπεζες γυρίζουν την πλάτη στους διαγωνισμούς ανάθεσης των έργων «νέας γενιάς» με συμβάσεις παραχώρησης, ενώ παράλληλα εξαντλούν την πλευρά του ελληνικού Δημοσίου στις διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των σταματημένων μεγάλων οδικών έργων, εξασφαλίζοντας μέχρι τώρα να εισπράξουν επιπλέον περίπου 1 δισ. ευρώ (650 εκατ. ευρώ από δάνεια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και πόρους του ΕΣΠΑ, 280 εκατ. από τον κρατικό προϋπολογισμό για εργολαβικές απαιτήσεις, συν δεκάδες εκατ. ευρώ για απώλειες εισπράξεων διοδίων), με ταυτόχρονη περικοπή σημαντικών τμημάτων των έργων (σε δυτική Πελοπόννησο και Κεντρική Ελλάδα). Οι διαπραγματεύσεις εργολάβων και τραπεζών με το Δημόσιο συνεχίζονται, ενώ είχε προγραμματιστεί η σχετική συμφωνία να έχει ολοκληρωθεί και κυρωθεί από τη Βουλή τον περασμένο Φεβρουάριο.
Το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών από την πλευρά του δίνει συνεχώς παρατάσεις ζωής στους διαγωνισμούς για τα έργα «νέας γενιάς». Με νέα απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Στ. Καλογιάννη δόθηκε νέα παράταση έως τον Νοέμβριο του 2013 της προθεσμίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη ζεύξη Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας. Στο μεταξύ κινδυνεύουν να χαθούν σημαντικοί πόροι του ΕΣΠΑ, της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, οι οποίοι έχουν δεσμευτεί για τα συγκεκριμένα έργα. Παράλληλα για τα «παγωμένα» μεγάλα οδικά έργα, το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών εξακολουθεί να καλλιεργεί την εικόνα ότι επίκειται τελική συμφωνία για την επανεκκίνησή τους, ώστε «να μπουν μπουλντόζες εντός του Απριλίου», όπως έχει δηλώσει ο αρμόδιος υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, ενώ η πλευρά των παραχωρησιούχων δίνει την εικόνα ότι δεν βλέπει επανέναρξη των έργων πριν από το ερχόμενο φθινόπωρο.
Οι παρατάσεις
Οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα νέας γενιάς δρομολογήθηκαν από το 2010. Λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά και των χειρισμών που επιφυλάσσουν τράπεζες και εργολάβοι, οι σχετικοί διαγωνισμοί στροβιλίζονται στη δίνη αλλεπάλληλων παρατάσεων των προθεσμιών εκδήλωσης ενδιαφέροντος, από τον Οκτώβριο του 2012 μέχρι τον Μάρτιο του 2013 και τώρα με νέα παράταση μέχρι τον Νοέμβριο του 2013. Στο μεταξύ, είναι αποκαλυπτικοί για την κατάσταση που επικρατεί στο συγκεκριμένο τομέα των έργων οι λόγοι που αναφέρονται στην υπουργική απόφαση παράτασης της προθεσμίας δήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο ζεύξης Λευκάδας-Αιτωλοκαρνανίας. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι:
- Ολα τα μέλη των ενώσεων προσώπων που θα εμπλακούν στο έργο θα πρέπει να αποδείξουν ότι διαθέτουν τα ελάχιστα προσόντα (προσωπικής κατάστασης, χρηματοοικονομικής επάρκειας και πιστοληπτικής ικανότητας κ.ά.).
- Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να εξασφαλίσουν τους ενδεικνυόμενους εταίρους και συνεργάτες, ορισμένοι εκ των οποίων πιθανώς να είναι και αλλοδαπές εταιρείες.
- Το ρευστό οικονομικό περιβάλλον της τελευταίας περιόδου, με την αβεβαιότητα που αυτό συνεπάγεται, πιθανώς να δυσχεράνει τη δημιουργία ικανών για τις ανάγκες του έργου τεχνικών και επενδυτικών εταιρικών σχημάτων μέσω των οποίων θα μπορούσαν να κινητοποιηθοπούν ιδιωτικά κεφάλαια για να χρηματοδοτηθούν η μελέτη, η κατασκευή, η λειτουργία και η συντήρηση του έργου.
Τέλος, στους λόγους της νέας παράτασης περιλαμβάνεται η αρτιότερη προετοιμασία των ενδιαφερόμενων σχημάτων και για να δοθεί επαρκής χρόνος για την προετοιμασία των υποψήφιων ομίλων.