Στο Top 10 της "Παστίλιας" η Σαλαμίνα!

 Σύμφωνα με το παρακάτω δημοσίευμα της Ελεθευροτυπίας, η Σαλαμίνα συγκαταλέγεται στις δέκα πρώτες περιοχές σε όλη την Ελλάδα, που προμηθεύτηκαν τις περισσότερες παστίλιες των Γιατρών Χωρίς Σύνορα.

Η ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΠΟΥ ΡΟΚΑΡΕΙ

Aπό τις παστίλιες στην κραυγή του Χαβιέρ Mπαρδέμ

Tέσσερις σχεδόν μήνες έχουν περάσει από το λανσάρισμα της καμπάνιας των Γιατρών Χωρίς Σύνορα που έχει «ροκάρει» στα social media – με τρελές παραφράσεις, shout outs ώς και τρολιές. Μια καμπάνια που σάρωσε σε όλες τις «κατηγορίες καταναλωτών». Από τη γιαγιά Ρίτσα στην Αρτα (αληθινό πρόσωπο) ώς τον τύπο που έβλεπε το «Skyfall» και περίμενε πότε θα δώσει καμιά παστίλια ο Μπαρδέμ στον Τζέιμς Μποντ.

«Παστίλιες για τον πόνο του Aλλου. Εσύ τις παίρνεις, κάποιοι άλλοι σταματούν να πονάνε». Ε, αυτές οι δυο προτάσεις (πόσο μάλλον όταν διατυπώνονται «σπα-στά» από τα χείλη του Χαβιέρ Μπαρδέμ) στάθηκαν αρκετές για να προκληθεί πανικός στα social media, όπου οι ατάκες δίνουν και παίρνουν. «Βρήκα πώς θα σωθούμε. Παστίλιες για τα χρέη του άλλου, εσύ τις παίρνεις, κάποιοι άλλοι σταματάνε να χρωστάνε!» «Παστίλιες για το ύφος του άλλου. Εσύ τις παίρνεις, κάποιος άλλος ξεκαβαλάει». «–Γιατρέ μου, έχω βγάλει ένα εξόγκωμα στη πατούσα. –Α, τότε να πάρετε παστίλιες για τον πόνο του κάλου!» Στο μεταξύ, οι παραφράσεις έρχονται να διεκδικήσουν σωρεία κοινωνικών αιτημάτων, όπως: «Μετά τις παστίλιες, ήρθε η ώρα να βγει και η γυμναστική για το κορμί του άλλου», «Παστίλιες για το διάβασμα. Κάποιος άλλος τις παίρνει και δεν χρειάζεται να διαβάσω εγώ».
Ακόμη και ηλεκτρονικοί «τσαμπουκάδες» προέκυψαν: «Ποιανού είσαι συ ρε και τρως τις δικές μου παστίλιες; – υπογραφή: ο Αλλος».

Σείστηκε το διαδικτυακό σύμπαν: 375.000 views των βίντεο της εκστρατείας στο youtube και 65.000 στο dailymotion, 9.000 tweets στο hashtag #pastilies μόνο τους πρώτους δύο μήνες. Η επίσημη ιστοσελίδα της καμπάνιας (pastilies.gr) μετρά πάνω από 75.000 «χτυπήματα» και αντιστοίχως 10.000 επισκέψεις το μπλογκ, όπου μπορεί κανείς να γράψει το προσωπικό του μήνυμα, αλλά και να αναρτήσει τη δική του φωτογραφία με τις αγαπημένες του παστίλιες, συμμετέχοντας έτσι ενεργά στην καμπάνια. Οσο για το facebook, μάλλον πρέπει να εφευρεθεί ένας νέος μαθηματικός τύπος για τον υπολογισμό της ταχύτητας του sharing των βίντεο ανά second, ιδίως μόλις «έσκασε» το σποτάκι του Μπαρδέμ και «τρελάθηκαν» οι αντίχειρες των like.
Η ιδέα ενός «χαπιού», μιας παστίλιας, που θα την έπαιρνες εσύ για να ανακουφιστεί ο πόνος ενός άλλου ανθρώπου ανήκει στον ισπανό διαφημιστή Jorge Martinez (ακολουθεί η προσωπική του συνέντευξη). Ο ίδιος εμπνεύστηκε το «παυσίπονο» αλληλεγγύης όταν βρέθηκε σε μια έκθεση φωτογραφίας των MSF ((Medecins Sans Frontiers) με τον τίτλο «Μάρτυρες της Λήθης». Η έκθεση αναφερόταν στις «ξεχασμένες» (βλ. ελονοσία, φυματίωση, ασθένεια του ύπνου κ.ά) ασθένειες που είχαν αντιμετωπιστεί στο παρελθόν και επανέρχονται πάλι εξαιτίας του αποκλεισμού πληθυσμών από τα εθνικά συστήματα υγείας. Πάνω σε αυτό το απλό κόνσεπτ οικοδομήθηκε η καμπάνια  που «έτρεξε» πρώτα στην Ισπανία και έπειτα στην Ελλάδα. Τρία εκατομμύρια κουτάκια παστίλιες πωλήθηκαν μέσα σ’ ένα χρόνο στην Ισπανία και πάνω από 350.000 (από τον Νοέμβριο του 2012) στην Ελλάδα, ποσοστό- ρεκόρ αναλογικά του πληθυσμού.
Πού έγκειται η καινοτομία ώστε να προκληθούν τόσο πρωτοφανή αποτελέσματα; «Πρώτη φορά δημιουργήθηκε ένα πραγματικό προϊόν, οι παστίλιες, με τόσο διακριτό συμβολισμό που μέσω της διάθεσής του μεταδίδει την αξία της αλληλεγγύης προς όσους έχουν ανάγκη χωρίς καμία διάκριση. Για να γίνει πραγματικότητα έχουν βοηθήσει πολλοί αφιλοκερδώς: η εταιρεία Apivita πραγματοποιεί την παραγωγή, τη διανομή και προσφέρει την τεχνογνωσία της, περισσότεροι από 3.000 φαρμακοποιοί έχουν τοποθετήσει τις παστίλιες στα φαρμακεία τους χωρίς να έχουν κανένα οικονομικό όφελος, ενώ διάσημοι πρεσβευτές και ΜΜΕ μεταδίδουν τα μηνύματα δωρεάν και βέβαια δεκάδες εθελοντές που έχουν δουλέψει γι’ αυτήν. Οσον αφορά την κοινωνία, χιλιάδες άνθρωποι συμμετέχουν ενεργά είτε προμηθευόμενοι τις παστίλιες είτε στέλνοντάς μας τα μηνύματά τους στα social media, στο μπλογκ και στην ιστοσελίδα μας. Είναι δηλαδή μια σύνθετη καμπάνια που περιλαμβάνει στοιχεία: παραγωγή και διανομή προϊόντος, μάρκετινγκ, επικοινωνία, social media, lobbying υψηλού επιπέδου και εκτεταμένη συμμετοχή του κόσμου» εξηγεί ο Αχιλλέας Τζέμος, υπεύθυνος της καμπάνιας.
Μα, χρειάζονται marketing tools οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα, οι ΜΚΟ; Είμαστε τόσο εθισμένοι στο λάιφσταϊλ που δεν καταλαβαίνουμε πια τίποτα χωρίς διασήμους και sex symbols; Πρέπει να μας το πει δηλαδή ο Μπαρδέμ; «Ο Μπαρδέμ δεν ήταν τυχαία επιλογή. Είναι επί σειρά ετών υποστηρικτής της οργάνωσης και έχει συμμετάσχει ως παραγωγός στο ντοκιμαντέρ των Γιατρών “Invisibles” που αναφέρεται στις ξεχασμένες ασθένειες. Η επιλογή λοιπόν δεν έγινε με κριτήρια διασημότητας και σίγουρα όχι με κριτήρια σεξουαλικότητας. Θεωρήσαμε ότι με τη δράση του για τους MSF, αλλά και με το κοινωνικά ευαισθητοποιημένο προφίλ του μπορεί να εκπροσωπήσει κι αυτός επάξια τις Παστίλιες, δίπλα στους έλληνες πρεσβευτές της όπως είναι ο Αγγελος Αντωνόπουλος και τώρα ο Γιώργος Χωραφάς» απαντά η Μελίνα Σπαθάρη, υπεύθυνη επικοινωνίας του ελληνικού τμήματος των Γιατρών για να προσθέσει ο Αχιλλέας: «Οι ΜΚΟ χρησιμοποιούν χρόνια αυτά τα εργαλεία. Ομως η συμμετοχή ενός διάσημου δεν αρκεί. Χρειάζεται να μπορεί να υποστηρίξει το μήνυμα και να είναι ειλικρινής. Να υποστηρίζει δηλαδή αυτό που λέει με τη στάση ζωής του».
«Εξι #pastilies στο κουτί, έξι χαρές θα πέψουν, κι ασθένειες πολλαπλάσιες στον κόσμο θα γιατρέψουν» γράφει ένα tweet και πόρρω δεν απέχει. Το 2011 οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα εξέτασαν 8.300.000 ανθρώπους, εμβολίασαν 5.034.000 κατά της ιλαράς, περιέθαλψαν 408.000 υποσιτισμένα παιδιά, προσέφεραν θεραπεία σε 1.500.000 ασθενείς με ελονοσία και έσωσαν τη ζωή 433.500 ασθενών του HIV. Με την Εκστρατεία τους για την Πρόσβαση στα Βασικά Φάρμακα (www.msfaccess.org) εξασφάλισαν οικονομικά προσιτές θεραπείες όπως και την πρόσβαση εκατομμυρίων ασθενών σε φάρμακα. Οσον αφορά την Ελλάδα ειδικά, οι Γιατροί παρείχαν φέτος ιατρική και ανθρωπιστική βοήθεια σε πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο στον Εβρο, στη Λέσβο και σε άλλα νησιά, όπως και σε άστεγους στο κέντρο της Αθήνας, πολλοί εκ των οποίων είναι θύματα της οικονομικής κρίσης. Επιπλέον, προσέφεραν θεραπεία και εκπόνησαν προγράμματα ενημέρωσης και πρόληψης για την ελονοσία στη Λακωνία.
Κάθε κουτί κοστίζει 1.60­ εκ των οποίων το 1­ πάει  «καθαρό»  στους ΓΧΣ, τα υπόλοιπα πηγαίνουν σε ΦΠΑ και έξοδα παραγωγής και διανομής. Τι προσφέρουμε; Με  8 κουτάκια και το στόμα να ευωδιάζει  μέλι- θυμάρι εξασφαλίζουμε νερό για 460 πρόσφυγες τον μήνα. Με 12 εμβολιάζονται 54 παιδιά κατά της ιλαράς κοκ. Είναι όμως ρεαλιστικό να ζητάμε σήμερα τη συνδρομή των Ελλήνων; «Αυτό που μας αποδεικνύουν καθημερινά οι υποστηρικτές της καμπάνιας και οι δωρητές μας είναι ότι όταν βιώνουμε οι ίδιοι δύσκολες στιγμές, τότε είναι που ενδυναμώνεται η ενσυναίσθησή μας για τα προβλήματα των  λιγότερων “δυνατών”. Ακόμη και με ελάχιστα μπορείς να σώσεις ανθρώπους» μας λέει η Μελίνα Σπαθάρη. Εξάλλου, ας μην ξεχνάμε πως πρόκειται για  «doctor’s orders».
Το Top 10 της Παστίλιας
Σε ποιες περιοχές έτρεξαν να πάρουν τις περισσότερες παστίλιες*
01. Τήνος.
02. Κάρπαθος.
03. Κερατέα Λαύριο.
04. Ραφήνα.
05. Πεύκη.
06. Τριανδρία Θεσσ/νίκης.
07. Κασσάνδρου Θεσσ/νίκη.
08. Νέα Σμύρνη.
09. Δραπετσώνα.
10. Σαλαμίνα.

*Η κατάταξη εξαρτάται από το ποσοστό συμμετοχής των φαρμακείων. Αν το δικό σας φαρμακείο δεν έχει προμηθευτεί ακόμα τις Παστίλιες, απλώς ζητήστε το, όπως έκανε ένας υποστηρικτής της καμπάνιας στα Χανιά και γέμισε η πόλη Παστίλιες!
 
O Jorge Martinez μιλάει στο ΕΨΙΛΟΝ

Ως άνθρωπος της επικοινωνίας πώς δικαιολογείτε την απήχηση που είχε η καμπάνια; «Η ιδέα βασίζεται σε ένα σχεδόν “παιδικό” κόνσεπτ: εσύ πονάς, εγώ παίρνω την Παστίλια για να γίνεις καλά. Στο βάθος όμως υπάρχει το κίνητρο του να κάνεις τον κόσμο καλύτερο, υπάρχει δηλαδή μια ουτοπική, επαναστατική σχεδόν διάθεση κι αυτό είναι κάτι που όλοι το έχουμε ανάγκη. Η διαφορά με τις άλλες καμπάνιες είναι ότι ουσιαστικά οι “Παστίλιες” δεν είναι καμπάνια. Είναι ένα προϊόν ιδιαίτερο. Η καμπάνια έρχεται δευτερευόντως να στηρίξει αυτό το προϊόν, να το διαδώσει».

Oλο και πιο συχνά βλέπουμε διάσημους να συμμετέχουν σε φιλανθρωπικές καμπάνιες. Η συμμετοχή τους είναι σήμερα «μονόδρομος»; «Τα μηνύματα ήταν τόσο δυνατά ήδη από την αρχή ώστε δεν χρειάστηκε παρά μόνο η επικοινωνία τους. Οι “ξεχασμένοι” ασθενείς στα διάφορα προγράμματά των MSF λειτούργησαν οι ίδιοι ως “πρεσβευτές” των ζητημάτων που τους αφορούσαν. Οι όποιοι διάσημοι συμμετείχαν, απλώς βοήθησαν ώστε το μήνυμα να φτάσει σε περισσότερους αποδέκτες. Με αυτή την έννοια, ναι, μπορεί οι διάσημοι να αποτελέσουν ένα μοναδικό “εργαλείο” επικοινωνίας. Ωστόσο, δεν καταφέρνουν όλες οι καμπάνιες να πείσουν το κοινό μέσα από τους διασήμους που χρησιμοποιούν, γιατί το θέμα δεν είναι με ποιους, αλλά τι ακριβώς κάνεις».

Η Ελλάδα ανταποκρίθηκε εντυπωσιακά, σε ένα μήνυμα που «χτίστηκε» στην Ισπανία. Το γεγονός έχει να κάνει με την κρίση, με ομοιότητες των λαών ή θεωρείτε πως είναι εξ ορισμού μια καμπάνια με διεθνή δυναμική; «Οι “Παστίλιες”, ακριβώς επειδή είναι μια ιδέα τόσο πρωτότυπη όσο και απλή, μπορεί να λειτουργήσει παντού όπου υπάρχουν άνθρωποι που συναισθάνονται τον πόνο των άλλων ανθρώπων. Με αυτή την έννοια, θα μπορούσε να εφαρμοστεί παντού, σε οποιαδήποτε κοινωνία και χώρα. Ωστόσο, χάρηκα όταν έμαθα ότι η Ελλάδα ήταν η δεύτερη χώρα που θα υιοθετούσε την καμπάνια, γιατί οι Ισπανοί και οι Eλληνες μοιραζόμαστε κάτι κοινό αυτόν τον καιρό: την αγωνία μας για τα όσα συμβαίνουν στις ίδιες μας τις κοινωνίες. Αυτή η αγωνία μας δυνάμωσε ακόμα περισσότερο το συναίσθημα αλληλεγγύης μας για όσους υποφέρουν».

Στην Ισπανία εξελίξατε το κόνσεπτ ακόμα πιο δυνατά, με το «grito». Ποια ήταν ακριβώς η ιδέα; «Το “Grito” (“Κραυγή”) γεννήθηκε μέσα από τη σκέψη ότι όταν πονάω (για τον άλλο), φωνάζω. Αν φωνάξω εγώ, φωνάξεις κι εσύ, φωνάξουμε όλοι, τότε θα σχηματίσουμε μια τεράστια κραυγή που θα μπορεί να φτάσει παντού».