Η Γιορτή της Μουσικής στην Σαλαμίνα με ελεύθερη είσοδο σήμερα στο Ευριπίδειο


       
                                                                   Σάββατο, 22 Ιουνίου, 21.00
                            
                            Ευριπίδειο Θέατρο Σαλαμίνας

         
Συμπαραγωγή με το Διεθνές Φεστιβάλ «Συμφωνία» Πειραιά και Νήσων Αργοσαρωνικού και το Δήμο Σαλαμίνος
H συναυλία εντάσσεται στο πανελλαδικό πρόγραμμα εκδηλώσεων της Ευρωπαϊκής Γιορτής της Μουσικής

  Έντονος ρυθμός, χιούμορ, χορευτικοί «υπαινιγμοί» και καλοκαιρινή, εορταστική διάθεση χαρακτηρίζουν το πρόγραμμα με τα έργα που επέλεξε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών για την συναυλία που θα δώσει, με ελεύθερη είσοδο, το Σάββατο 22 Ιουνίου, στις 21.00, στο Ευριπίδιο Θέατρο της Σαλαμίνας, στο πλαίσιο του νεοσύστατου Διεθνούς Φεστιβάλ  «Συμφωνία» (Sinfonia) Πειραιά και Νήσων Αργοσαρωνικού.
Η Ορχήστρα υπό την μουσική διεύθυνση του ανερχόμενου Ολλανδού αρχιμουσικού Μπας Βήγκερς και με σολίστ τον πιανίστα Απόστολο Παληό, ερμηνεύει μερικές από τις πιο γοητευτικές σελίδες του ρεπερτορίου του 20ού αιώνα: «Candide», εισαγωγή για ορχήστρα του Λέοναρντ Μπερνστάιν, «Γαλάζια Ραψωδία» για πιάνο και ορχήστρα του Τζορτζ Γκέρσουιν, «Το βόδι στη στέγη», έργο 58 του Νταριούς Μιγιώ, 4 Χοροί από το μπαλέτο Εστάντσια του Αλμπέρτο Χιναστέρα και «Πυρρίχιος» του Χρίστου Παπαγεωργίου, εκλεκτού εκπροσώπου της νεώτερης γενιάς Ελλήνων δημιουργών.
Ήταν το 1956, περίπου έναν χρόνο πριν την δημιουργία του πασίγνωστου μιούζικαλ West Side Story, όταν ο Λέοναρντ Μπερνστάιν καταπιάσθηκε με την σύνθεση της δίπρακτης οπερέττας Candide, η οποία βασιζόταν στο ομώνυμο, φιλοσοφικό μυθιστόρημα του Βολταίρου. Το πρώτο ανέβασμα του έργου, σε μορφή μιούζικαλ, στο Broadway, τον Δεκέμβριο του 1956, γνώρισε όμως παταγώδη αποτυχία. Στη συνείδηση των ακροατών διασώθηκε μόνον η σχετικά σύντομη εισαγωγή της οπερέττας, η οποία έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο συναυλιακό ρεπερτόριο ως αυτόνομο κομμάτι τον Ιανουάριο του 1957, από την Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης, υπό την διεύθυνση του ίδιου του Μπερνστάιν. Μέσα σε δύο χρόνια η εισαγωγή είχε καταστεί τόσο δημοφιλής, ώστε να συμπεριληφθεί στο ρεπερτόριο 100 διαφορετικών ορχηστρών!

Στα τέλη του 1923, ο διευθυντής ορχήστρας Πολ Γουάιτμαν ζήτησε από τον Τζορτζ Γκέρσουιν να συνθέσει ένα έργο για ένα πολυδιαφημισμένο κοντσέρτο, το οποίο περιγραφόταν ως Πείραμα στη Μοντέρνα Μουσική. Αποτέλεσμα της συνεργασίας τους ήταν το έργο για πιάνο και ορχήστρα Rhapsody in Blue («Γαλάζια Ραψωδία»), που πρωτοπαρουσιάστηκε τον Φεβρουάριο του 1924 στο Aeolian Concert Hall της Νέας Υόρκης, εξασφαλίζοντας ενθουσιώδη υποδοχή από κοινό και κριτικούς. Έκτοτε η Γαλάζια Ραψωδία θεωρείται ένα από τις σημαντικότερα και πρωτοπόρα έργα του ευφυούς Αμερικανού συνθέτη, τραγουδοποιού και πιανίστα Γκέρσουιν που τότε, μόλις στα 26 του χρόνια δηλαδή, πρωτοεισήγαγε  τζαζ στοιχεία στη συμφωνική μουσική.
           
Ο Γάλλος συνθέτης Νταριούς Μιγιώ, μέλος της ιστορικής «Ομάδας των 6» επιδραστικότερων δημιουργών του 20ου αιώνα, έγραψε το έργο Le Boeuf sur le toit (Το βόδι πάνω στη στέγη),  μετά την λήξη του Α' παγκόσμιου πολέμου, έχοντας μόλις επιστρεψει στο Παρίσι ύστερα από μακρόχρονη παραμονή στη Βραζιλία. Επηρεασμένος από ένα ομώνυμο, βραζιλιάνικο δημοφιλές τραγούδι, ο συνθέτης χαρακτήρισε το έργο του "Κινηματογραφική Συμφωνία" ευελπιστώντας ότι ίσως αυτό θα τραβήξει την προσοχή του Τσάρλι Τσάπλιν ώστε να το χρησιμοποιήσει σε κάποια ταινία του. Πρόλαβε ο ποιητής Ζαν Κοκτώ που ακούγοντας «Το Βόδι στη στέγη» το έκρινε κατάλληλο για μια "τρελή" θεατρική παραγωγή ("The Nothing-Doing bar") η οποία πραγματοποιήθηκε λίγο αργότερα από τους ακροβάτες και τον κλόουν Φρετελλίνι του τσίρκου Μεντράνο.
         
Εάν ο Αλμπέρτο Εβαρίστο Χιναστέρα θεωρείται και σήμερα ένας από τους εμβληματικότερους Λατινοαμερικανούς συνθετες συμφωνικής μουσικής, αυτό οφείλεται σ΄ένα μεγάλο βαθμό στη μουσική που έγραψε το 1941 κατά παραγγελία των Αμερικανικών Μπαλέτων Κάραβαν που ήθελαν να ανεβάσουν ένα «μπαλέτο σε μία πράξη και πέντε σκηνές εμπνευσμένες από την ζωή στα ράντσα της Αργεντινής». Η παραγωγή του μπαλέτου «Εστάντσια» τελικά αναβλήθηκε μέχρι το 1952, μία αυτόνομη Σουίτα όμως με τους τέσσερις χορούς του μπαλέτου, παρουσιάστηκε με τεράστια επιτυχία στο Μπουένος Άιρες το 1943 και έκτοτε καταχωρίστηκε στα αριστουργήματα της εργογραφίας του Χιναστέρα.

«Μπήκα στη διαδικασία να μεταφέρω την ένταση και την έκσταση του χορού και της ποντιακής λύρας σε μία αίθουσα συμφωνικών συναυλιών», επισημαίνει ο Χρίστος Παπαγεωργίου, αναφερόμενος στον «Πυρρίχιο», το έργο που συνέθεσε το καλοκαίρι του 2010 κατά παραγγελία της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Οδησσού. Σκοπός της σύνθεσης που πρωτοπαρουσιάστηκε τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς σε εορταστική συναυλία για την εθνική επέτειο της Ουκρανίας ήταν «να αποτυπωθεί το αίσθημα της αρσενικότητος, της μαχητικότητος, της αρχέγονης σφοδρότητος, της χορευτικότητος αυτής, γνωστής ως ομηρικής «μαρμαρυγής»...»
Η συναυλία διοργανώνεται σε συμπαραγωγή με το Διεθνές Φεστιβάλ «Συμφωνία» Πειραιά και Νήσων Αργοσαρωνικού και το Δήμο Σαλαμίνος.
Το Φεστιβάλ «ΣΥΜΦΩΝΙΑ» ξεκίνησε στα μέσα του 2012 από την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ» σε συνεργασία και υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας «INTRARTI», με τη χρηματοδότηση και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αττική 2007 – 2013» (ΕΣΠΑ). Σκοπός του είναι η εδραίωση ενός νέου διεθνούς πολυσυλλεκτικού θεσμού κύρους, ποιότητας και πρωτοτυπίας στην Περιφέρεια Πειραιά και Νήσων Αργοσαρωνικού, σε συνεργασία με τοπικούς φορείς, μέσα από τη διοργάνωση 80 εκδηλώσεων με άξονα τη μουσική μέχρι τα τέλη του 2015.


ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ  ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
-----------------------------------------------------------------------
Σάββατο, 22 Ιουνίου, 21.00
Ευριπίδειο Θέατρο Σαλαμίνας
Σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ «Συμφωνία» Πειραιά και Νήσων Αργοσαρωνικού και το Δήμο Σαλαμίνος
ΛΕΟΝΑΡΝΤ ΜΠΕΡΝΣΤΑΪΝ (1918-1990)
«Candide», εισαγωγή για ορχήστρα
 
ΤΖΟΡΤΖ ΓΚΕΡΣΟΥΙΝ (1898-1937)
«Γαλάζια Ραψωδία» για πιάνο και ορχήστρα
 
ΝΤΑΡΙΟΥΣ ΜΙΓΙΩ (1892-1974)
«Το βόδι στη στέγη», έργο 58
 
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ (γεν. 1967)
Πυρρίχιος
 
ΑΛΜΠΕΡΤΟ ΧΙΝΑΣΤΕΡΑ (1916-1983)
4 Χοροί από το μπαλέτο Εστάντσια

Σολίστ                              Απόστολος Παληός, πιάνο

Μουσική Διεύθυνση               Μπας Βήγκερς

Παρουσίαση: Βίκυ Βιρβίλη, ηθοποιός-σκηνοθέτης

Είσοδος ελεύθερη για το κοινό