Ρούλα Νάννου: "Και με τη βούλα του κράτους η κατάρρευση του Δήμου"

Με το από 22.10.2014 Α.Π. 1757 έγγραφο του, το Παρατηρητήριο του Υπουργείου Εσωτερικών, ελέγχοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του Α’ και  Β΄ Τριμήνου του 2014), διαπιστώνει και πιστοποιεί την αρνητική εξέλιξη των οικονομικών παραμέτρων που οδηγεί το Δήμο μας στην ολοκληρωτική οικονομική κατάρρευση, ζητώντας από μας να πάρουμε δραστικά μέτρα για την εξυγίανσή του(διαβάστε παρακάτω).

Οι επιπτώσεις, στην περίπτωση που δεν παρθούν τα μέτρα, θα είναι οδυνηρές τόσο για τους εργαζόμενους στο Δήμο όσο και για τους δημότες οι οποίοι θα κληθούν να πληρώσουν το ......μάρμαρο, αφού το επόμενο βήμα είναι να υπαχθεί υποχρεωτικά ο Δήμος σε Πρόγραμμα Εξυγίανσης (άρθρ.174 ν.4270/2014).

Η ένταξη στο ανωτέρω Πρόγραμμα, συνεπάγεται μεταξύ άλλων και τα εξής: 

α.   Καμία πρόσληψη
β.   Επιβολή υποχρεωτικών μετατάξεων προσωπικού (σε άλλους Δήμους)
γ.   Αύξηση των ιδίων εσόδων του Δήμου με την επιβολή επιπρόσθετων φόρων, 
      τελών, δικαιωμάτων και εισφορών
δ.   Αύξηση του συντελεστή επιβολής του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων από  
      0.5 που είναι σήμερα στο 2% (4 φορές επάνω).
ε.   Αύξηση του ανώτατου συντελεστή Τ.Α.Π. από 0.35 που είναι σήμερα στο 3 τοις 
      χιλίοις (9 φορές επάνω) και επιβολή του τέλους υποχρεωτικά από το Δήμο σε όλα 
      τα ακίνητα του νησιού μέχρι την οικονομική εξυγίανσή του.
στ. Περιορισμός των δαπανών μόνο για την μισθοδοσία αυτών που θα παραμείνουν 
      στο Δήμο και μόνο για τις απολύτως αναγκαίες ανελαστικές δαπάνες.

Αυτό λοιπόν είναι το αποτέλεσμα της ανερμάτιστης οικονομικής διαχείρισης του Δήμου από την απελθούσα δημοτική αρχή διότι, όσο και να το φώναζα, ποτέ δεν κατάλαβαν ότι ο Δήμος είναι ένας Οργανισμός παροχής υπηρεσιών προς τους δημότες ανταποδοτικού χαρακτήρα, όπου έξοδα και έσοδα πρέπει να ισοσκελίζονται. 
Ήθελαν να το παίξουν πολιτικοί και όχι διαχειριστές, και ιδού τα αποτελέσματα.

Ό άκρατος λαϊκισμός και ανευθυνότητα οδήγησαν το Δήμο σε δραματική υστέρηση των εσόδων του με αποτέλεσμα τη δημιουργία τεράστιων ελλειμμάτων.
Η κάλυψη αυτών είχε σαν συνέπεια την απορρόφηση των εισπραττόμενων πόρων που προορίζονταν για άλλους σκοπούς, δημιουργώντας έτσι έναν φαύλο κύκλο ελλειμμάτων και χρεών, τα οποία διογκώθηκαν με την έλλειψη στρατηγικής και   νοικοκυρέματος αλλά και ασύστολης σπατάλης για φιέστες και γιορτές κρασιού.

Το έλλειμμα στον τομέα της καθαριότητας που είναι αυστηρά ανταποδοτικού χαρακτήρα υπερέβαινε τα 2 εκατομμύρια το χρόνο, διότι ενώ οι δαπάνες συνεχώς αυξάνονταν, καμία αναπροσαρμογή δημοτικών τελών δεν έγινε από το 2007. 
Για να καλύψουν όμως το έλλειμμα ξάφριζαν παράνομα όλο το ζεστό χρήμα που έμπαινε στο Δήμο και το οποίο προοριζόταν για άλλους ειδικούς σκοπούς. 
Έτσι, 
α)  όλα τα λεφτά (πάνω από 300.000 ευρώ) που πλήρωσαν οι κάτοικοι για να  
      συνδεθούν με την αποχέτευση (ανταποδοτικού χαρακτήρα κι αυτά)  
      εξαφανίστηκαν, αφήνοντας απλήρωτο τον εργολάβο με συνέπεια να σταματήσουν  
      και οι συνδέσεις.
β)  Όλα τα λεφτά ( πάνω από 500.000 ευρώ) της εισφοράς σε χρήμα για την ένταξη 
     στο σχέδιο (ανταποδοτικού χαρακτήρα κι αυτό) που πλήρωσαν οι κάτοικοι της  
     Ψιλής Άμμου, εξαφανίστηκαν κι αυτά για αλλότριους σκοπούς, χωρίς κανένας να 
      έχει αποζημιωθεί για το ρυμοτομούμενο ακίνητό του. 
γ)  Ακόμη και οι ειδικευμένες πιστώσεις (322.000 ευρώ) για την μεταφορά των  
      μαθητών έπεσαν κι αυτά στο χωνευτήρι, εξαφανίστηκαν. 
δ)  Πέντε (5) ολόκληρα εκατομμύρια ζεστό χρήμα από τους καταναλωτές νερού του  
      δημ. δικτύου ύδρευσης που εισέπραξε ο Δήμος (ανταποδοτικού χαρακτήρα κι 
      αυτό), πήγαν κι αυτά υπέρ πίστεως και πατρίδος, εξαφανίστηκαν.
      Ότι άλλο μπήκε στο Δήμο πήγε κι αυτό υπέρ βωμών και εστιών.
Τα χρησιμοποιούσανε, λένε, για να καλύψουν το έλλειμμα της καθαριότητας και να πληρώνονται οι υπάλληλοι. 
Αυτά είναι ανήκουστα πράγματα και δεν έχουν ξανασυμβεί σε κανένα άλλο Δήμο.  
Η κακοδιαχείριση στέγνωσε το Ταμείο του Δήμου και σαν να μην έφτανε αυτό, δεκάδες Διαταγές Πληρωμής έχουν πλημμυρίσει το Δήμο με ύποπτο αντικείμενο, βασισμένες οι περισσότερες σε βεβαιώσεις συνομολόγησης οφειλής από τον τέως δήμαρχο. Ακολουθούν τα εξώδικα και οι κατασχέσεις η μία μετά την άλλη.
Η Οικονομική Υπηρεσία αδυνατεί να προσδιορίσει το χρέος και τα ακριβή ελλείμματα γιατί κάθε μέρα προκύπτουν και νέα. 
Αυτή είναι μία μικρή εικόνα μόνο της τρέχουσας στιγμής.
Την πλήρη κατάσταση θα μας την περιγράψουν οι ορκωτοί λογιστές.

Η έλλειψη αναπροσαρμογής των δημοτικών τελών επί 6 συναπτά έτη σε συνδυασμό με την απορρόφηση των ανταποδοτικών και ειδικευμένων κονδυλίων τέτοιου μεγέθους προς εξυπηρέτηση των ελλειμμάτων της καθαριότητας, ήταν τεράστιο ολίσθημα που οδήγησε στην οικονομική κατάρρευση του Δήμου.

Εμείς σαν νέα δημοτική αρχή και συνεπείς με τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις για εξυγίανση, νοικοκύρεμα και ανάπτυξη, είμαστε αποφασισμένοι να βάλουμε φρένο στην ασυδοσία και την κακοδιαχείριση, να πατάξουμε τη διαφθορά σε οποιοδήποτε επίπεδο κι αν αυτή ευδοκιμεί και να θέσουμε το Δήμο σε τροχιά ανάπτυξης.
Είμαστε όμως υποχρεωμένοι πρώτα από όλα να διασφαλίσουμε την οικονομική βιωσιμότητα του Δήμου και να μη το παραδώσουμε αμαχητί στο Παρατηρητήριο, για να το εντάξει στο Πρόγραμμα Εξυγίανσης και να επιβάλει τα επώδυνα για τους δημότες μέτρα που προανέφερα στην αρχή. 

Με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν πλέον άλλοι πόροι στον Προϋπολογισμό του Δήμου για να καλυφθεί εκ των έσω το έλλειμμα της καθαριότητας και προκειμένου αυτή να λειτουργήσει υποτυπωδώς στο σύνολό της, δεν υπάρχει άλλος τρόπος παρά να αναπροσαρμοστούν τα δημοτικά τέλη έτσι ώστε να καλύπτουν τουλάχιστον οριακά τις πάγιες αναγκαστικές δαπάνες, άλλως αναπόφευκτα θα υπάρξει αδυναμία κάλυψης των δαπανών με συνέπεια την κατάρρευση της καθαριότητας.
Σίγουρα δεν θα ήθελα ποτέ να βρεθώ στη δυσάρεστη αυτή θέση, αλλά η θεσμική μου ιδιότητα επιβάλλει να διαφυλάξω πρωτίστως τη δημόσια υγεία. 
Μαγικές λύσεις νομίζω δεν υπάρχουν, αλλά αν υπάρχουν θα χαρώ πολύ να τις ακούσω. 
Δυστυχώς εκεί κατάντησαν το Δήμο οι ανεύθυνες και λαϊκίστικες πρακτικές του παρελθόντος.
  
Έτσι λοιπόν, με αμετάβλητους τους συντελεστές Δημοτικού Φόρου και ΤΑΠ, και προσβλέποντας στην εξοικονόμηση πόρων από το νοικοκύρεμα και το σωστό προγραμματισμό που ήδη έχει αρχίσει να υλοποιείται, τα Δημοτικά Τέλη τουλάχιστον για το προσεχές έτος 2015 επιβάλλεται να αναπροσαρμοστούν για μεν τα σπίτια κατά 0,79 ευρώ/τ.μ., για δε τα καταστήματα κατά 1,66 ευρώ/τ.μ. το χρόνο , που σημαίνει ότι για ένα σπίτι 80 τ.μ. που είναι και ο μέσος όρος εμβαδού η επιβάρυνση θα είναι 63 ευρώ το χρόνο, για δε ένα κατάστημα 50 τ.μ. η επιβάρυνση 83 ευρώ το χρόνο.

Με την συνεχή προσπάθεια που καταβάλουμε όλοι μας για το νοικοκύρεμα του Δήμου, προσδοκούμε επαρκή  εξοικονόμηση πόρων ώστε του χρόνου να μπορέσουμε με χαρά να μειώσουμε την επιβάρυνση.

Όλοι ζούμε την τραγική οικονομική κατάσταση της χώρας και καταλαβαίνω ότι και το 1 ευρώ είναι δυσεύρετο, αλλά μπροστά στις εκατοντάδες και τις χιλιάδες ευρώ του ΕΝΦΙΑ που μας χαρατσώνουν χωρίς ανταπόδοση, τουλάχιστον στη δική μας περίπτωση θα πιάσουν τόπο, θα προστατέψουμε την υγεία μας και ίσως έτσι αποφευχθεί και η ένταξη στο Πρόγραμμα Εξυγίανσης το οποίο θα είναι πολύ πιο δαπανηρό κι επώδυνο για όλους μας.

Τέλος, θέλω να τονίσω ότι μπορεί ο Δήμος να έχει συνέχεια, αλλά δεν είμαστε διατεθειμένοι να επωμισθούμε τυχόν ευθύνες και καταλογισμούς για πράξεις και παραλείψεις τρίτων. Πρέπει επί τέλους να μάθουμε επισήμως που πήγαν τόσα λεφτά.

Συνεπώς, ένας οικονομικός και διαχειριστικός έλεγχος της διαχείρισης του Δήμου από την Οικονομική Επιθεώρηση του Υπουργείου Οικονομικών καθίσταται πλέον επιβεβλημένος.

Σαλαμίνα  31/10/2014 

                                Με τιμή 
       Ρούλα Νάννου
Δήμαρχος Σαλαμίνας