Ερώτηση κατέθεσε σήμερα στη Βουλή, προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών , Ναυτιλίας και Τουρισμού, ο Βουλευτής της Β’ Πειραιά με το Ποτάμι Νίκος Ορφανός σχετικά με την πορεία των έργων του Μετρό στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά.
Οι εργασίες για την επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό που αφορά την περιοχή έχουν παγώσει, απελπίζοντας τους επιχειρηματίες του Πειραιά, που περίμεναν την ολοκλήρωση του έργου προκειμένου να επέλθει αύξηση της κίνησης και να έρθει μια νέα πνοή ανάπτυξης. Αντί γι’ αυτό τα τεράστια περιφραγμένα εργοτάξια σε κεντρικά σημεία στις τοπικές αγορές της Νίκαιας και του Κορυδαλλού λειτουργούν επιβαρυντικά για τη τοπική οικονομία, καθώς έχει μειωθεί αισθητά η εμπορική δραστηριότητα. Παράλληλα η συνεχιζόμενη καθυστέρηση παρατείνει κυρίως την επιβάρυνση των μικρών συνοικιακών επιχειρήσεων σε ανεπανόρθωτο βαθμό.
Μέσα στις συνθήκες της οικονομικής ασφυξίας, που βιώνουν σαφώς με πιο σκληρό τρόπο κυρίως οι μικροεπιχειρηματίες της περιοχής, η ολοκλήρωση των έργων και η λειτουργία των σταθμών της Νίκαιας και του Κορυδαλλού θα έδινε «ανάσα» στην τοπική αγορά. Το αρμόδιο Υπουργείο είναι απαραίτητο να δώσει αφ’ ενός άμεσα το χρονοδιάγραμμα της επανεκκίνησης και της ολοκλήρωσης των έργων και αφετέρου να εξασφαλίσει τη μη οικονομική επιβάρυνση του δημοσίου εξαιτίας της παρατεινόμενης καθυστέρησης ολοκλήρωσης του έργου.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Θέμα: Η Β´ Πειραιά ακόμη περιμένει τις ράγες που θα φέρουν ανάπτυξη
Μείζον ζήτημα αποτελεί για τις περιοχές της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά η επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό με τους επιχειρηματίες να ευελπιστούν ότι με την ολοκλήρωση του έργου θα επέλθει αύξηση της κίνησης και θα δινόταν νέα πνοή ανάπτυξης ενώ η παράταση των έργων συνεχίζει να προκαλεί κυκλοφοριακή επιβάρυνση στα σημεία των εργοταξίων.
Επιπλέον οι επιχειρηματίες στις περιοχές όπου υπάρχουν μεγάλα περιφραγμένα εργοτάξια σε κεντρικά σημεία στις τοπικές αγορές της Νίκαιας και του Κορυδαλλού διαμαρτύρονται για την οικονομική επιβάρυνση καθώς έχει μειωθεί αισθητά η εμπορική δραστηριότητα. Επιπροσθέτως η συνεχιζόμενη καθυστέρηση παρατείνει την επιβάρυνση των μικρών συνοικιακών επιχειρήσεων σε ανεπανόρθωτο βαθμό.
Ακόμη σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου τα έργα έχουν "παγώσει" μετά τη συσσώρευση οφειλών ΦΠΑ από την Αττικό Μετρό προς την κατασκευάστρια κοινοπραξία, ύψους σχεδόν 10 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία προέκυψε λόγω νομικής διένεξης.
Συγκεκριμένα, τα έργα που έχουν σταματήσει είναι:
• Σήραγγα. Έχουν διανοιχθεί 3,4 χλμ. Ο μετροπόντικας έχει σταματήσει στον σταθμό Νίκαιας για την απαραίτητη συντήρηση (που ελλείψει ανταλλακτικών δεν μπορεί να ολοκληρωθεί).
•Σταθμός Κορυδαλλού. Έχει σχεδόν ολοκληρωθεί το επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων και οι περιμετρικοί τοίχοι του σταθμού.
•Σταθμός Νίκαιας. Έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η στεγάνωση του ανοιχτού ορύγματος (του «λάκκου» όπου κατασκευάζεται ο σταθμός). Προχωρά η κατασκευή του σταθμού που έφθασε στο επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων.
Επιπλέον, σημειώνεται ότι, ο έλεγχος των συναλλαγών με το εξωτερικό εξαιτίας του capital control έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα (και) στην κατασκευαστική κοινοπραξία, που αδυνατεί να εισάγει τα απαραίτητα ανταλλακτικά για τα μηχανήματα.
Το αποτέλεσμα είναι να έχει σταματήσει ουσιαστικά το έργο και η πλειονότητα των περίπου 800 εργαζομένων βρίσκεται σε άδεια ενώ έως πρόσφατα οι μόνες εργασίες που συνεχίζονταν ήταν οι αρχαιολογικές, στα φρέατα στις περιοχές Πανεπιστήμιο και Ρολόι, στο κέντρο του Πειραιά.
Παράλληλα υπάρχει η πεποίθηση ότι ακόμη και με τη ψήφιση της σχετικής τροπολογίας που έχετε ενσωματώσει στο νομοσχέδιο για τα ΜΜΕ σχετικά με τη ρύθμιση για την εκκρεμότητα με το ΦΠΑ θα καθυστερήσει ακόμη περισσότερο η ολοκλήρωση του έργου που αναμένεται να γίνει μετά από 18-20 μήνες.
Την ίδια στιγμή εκφράζονται φόβοι ότι ο ανάδοχος θα ζητήσει να καλύψει το Δημόσιο το υψηλό κόστος επανεκκίνησης του έργου.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο Υπουργός:
Είστε σε θέση να ορίσετε ένα σαφές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων ώστε να "ανασάνουν" οι τοπικές επιχειρήσεις, που βρίσκονται στα όρια της οριστικής πτώχευσης;
Πως σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε την τεράστια οικονομική επιβάρυνση του δημοσίου εξαιτίας της παρατεινόμενης καθυστέρησης ολοκλήρωσης του έργου
O ερωτών Βουλευτής
Νίκος Ορφανός –Β’ Πειραιά
Οι εργασίες για την επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό που αφορά την περιοχή έχουν παγώσει, απελπίζοντας τους επιχειρηματίες του Πειραιά, που περίμεναν την ολοκλήρωση του έργου προκειμένου να επέλθει αύξηση της κίνησης και να έρθει μια νέα πνοή ανάπτυξης. Αντί γι’ αυτό τα τεράστια περιφραγμένα εργοτάξια σε κεντρικά σημεία στις τοπικές αγορές της Νίκαιας και του Κορυδαλλού λειτουργούν επιβαρυντικά για τη τοπική οικονομία, καθώς έχει μειωθεί αισθητά η εμπορική δραστηριότητα. Παράλληλα η συνεχιζόμενη καθυστέρηση παρατείνει κυρίως την επιβάρυνση των μικρών συνοικιακών επιχειρήσεων σε ανεπανόρθωτο βαθμό.
Μέσα στις συνθήκες της οικονομικής ασφυξίας, που βιώνουν σαφώς με πιο σκληρό τρόπο κυρίως οι μικροεπιχειρηματίες της περιοχής, η ολοκλήρωση των έργων και η λειτουργία των σταθμών της Νίκαιας και του Κορυδαλλού θα έδινε «ανάσα» στην τοπική αγορά. Το αρμόδιο Υπουργείο είναι απαραίτητο να δώσει αφ’ ενός άμεσα το χρονοδιάγραμμα της επανεκκίνησης και της ολοκλήρωσης των έργων και αφετέρου να εξασφαλίσει τη μη οικονομική επιβάρυνση του δημοσίου εξαιτίας της παρατεινόμενης καθυστέρησης ολοκλήρωσης του έργου.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Θέμα: Η Β´ Πειραιά ακόμη περιμένει τις ράγες που θα φέρουν ανάπτυξη
Μείζον ζήτημα αποτελεί για τις περιοχές της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά η επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό με τους επιχειρηματίες να ευελπιστούν ότι με την ολοκλήρωση του έργου θα επέλθει αύξηση της κίνησης και θα δινόταν νέα πνοή ανάπτυξης ενώ η παράταση των έργων συνεχίζει να προκαλεί κυκλοφοριακή επιβάρυνση στα σημεία των εργοταξίων.
Επιπλέον οι επιχειρηματίες στις περιοχές όπου υπάρχουν μεγάλα περιφραγμένα εργοτάξια σε κεντρικά σημεία στις τοπικές αγορές της Νίκαιας και του Κορυδαλλού διαμαρτύρονται για την οικονομική επιβάρυνση καθώς έχει μειωθεί αισθητά η εμπορική δραστηριότητα. Επιπροσθέτως η συνεχιζόμενη καθυστέρηση παρατείνει την επιβάρυνση των μικρών συνοικιακών επιχειρήσεων σε ανεπανόρθωτο βαθμό.
Ακόμη σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου τα έργα έχουν "παγώσει" μετά τη συσσώρευση οφειλών ΦΠΑ από την Αττικό Μετρό προς την κατασκευάστρια κοινοπραξία, ύψους σχεδόν 10 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία προέκυψε λόγω νομικής διένεξης.
Συγκεκριμένα, τα έργα που έχουν σταματήσει είναι:
• Σήραγγα. Έχουν διανοιχθεί 3,4 χλμ. Ο μετροπόντικας έχει σταματήσει στον σταθμό Νίκαιας για την απαραίτητη συντήρηση (που ελλείψει ανταλλακτικών δεν μπορεί να ολοκληρωθεί).
•Σταθμός Κορυδαλλού. Έχει σχεδόν ολοκληρωθεί το επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων και οι περιμετρικοί τοίχοι του σταθμού.
•Σταθμός Νίκαιας. Έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η στεγάνωση του ανοιχτού ορύγματος (του «λάκκου» όπου κατασκευάζεται ο σταθμός). Προχωρά η κατασκευή του σταθμού που έφθασε στο επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων.
Επιπλέον, σημειώνεται ότι, ο έλεγχος των συναλλαγών με το εξωτερικό εξαιτίας του capital control έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα (και) στην κατασκευαστική κοινοπραξία, που αδυνατεί να εισάγει τα απαραίτητα ανταλλακτικά για τα μηχανήματα.
Το αποτέλεσμα είναι να έχει σταματήσει ουσιαστικά το έργο και η πλειονότητα των περίπου 800 εργαζομένων βρίσκεται σε άδεια ενώ έως πρόσφατα οι μόνες εργασίες που συνεχίζονταν ήταν οι αρχαιολογικές, στα φρέατα στις περιοχές Πανεπιστήμιο και Ρολόι, στο κέντρο του Πειραιά.
Παράλληλα υπάρχει η πεποίθηση ότι ακόμη και με τη ψήφιση της σχετικής τροπολογίας που έχετε ενσωματώσει στο νομοσχέδιο για τα ΜΜΕ σχετικά με τη ρύθμιση για την εκκρεμότητα με το ΦΠΑ θα καθυστερήσει ακόμη περισσότερο η ολοκλήρωση του έργου που αναμένεται να γίνει μετά από 18-20 μήνες.
Την ίδια στιγμή εκφράζονται φόβοι ότι ο ανάδοχος θα ζητήσει να καλύψει το Δημόσιο το υψηλό κόστος επανεκκίνησης του έργου.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο Υπουργός:
Είστε σε θέση να ορίσετε ένα σαφές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων ώστε να "ανασάνουν" οι τοπικές επιχειρήσεις, που βρίσκονται στα όρια της οριστικής πτώχευσης;
Πως σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε την τεράστια οικονομική επιβάρυνση του δημοσίου εξαιτίας της παρατεινόμενης καθυστέρησης ολοκλήρωσης του έργου
O ερωτών Βουλευτής
Νίκος Ορφανός –Β’ Πειραιά