Δόθηκε στο υπ.Ναυτιλίας το σχέδιο παραχώρησης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ. Αντίθετο φέρεται το ΤΑΙΠΕΔ ως προς την παραχώρηση εδαφών προς τους παραλιμένιους δήμους. Συνάντηση του υπ.Ναυτιλίας με τους δημάρχους της περιοχής
Στα χέρια του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θ.Δρίτσα, βρίσκεται σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, το σχέδιο παραχώρησης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ που έχει επεξεργαστεί το ΤΑΙΠΕΔ και μέσα σε μία εβδομάδα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευσή του προκειμένου να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού.
Τα χρονοδιαγράμματα που αφορούν την αξιοποίηση του λιμανιού είναι ασφυκτικά μικρά, λόγω και της μνημονιακής συμφωνίας, ενώ το απόγευμα ο υπουργός Ναυτιλίας είχε συνάντηση για το θέμα με τον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Γιώργο Γαβρίλη και τους δημάρχους Πειραιά Γιάννη Μώραλη,Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Χρήστο Βρεττάκο,Περάματος, Γιάννη Λαγουδάκη,Σαλαμίνας Ισιδώρα Νάννου.
Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας τόνισαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά και οι τέσσερις δήμαρχοι από τους παραλιμένιους δήμους, έθεσαν το θέμα της εξαίρεσης από τη σύμβαση παραχώρησης του θαλάσσιου μετώπου του Συγκροτήματος των Λιπασμάτων Δραπετσώνας αλλά και εδαφών από τη χερσαία ζώνη που έχουν παραχωρηθεί έναντι μικρού τιμήματος από τον ΟΛΠ στους δήμους.
Επίσης ζήτησαν να συμπεριληφθεί στη σχετική σύμβαση το θέμα των ανταποδοτικών τελών προς τους δήμους αλλά και να υπάρξει δημόσια αρχή λιμένος.
Στελέχη του ταμείου αποκρατικοποιήσεων ως προς το γεγονός της δημιουργίας δημόσιας αρχής λιμένος, δεν φέρεται να δηλώνουν την αντίθεσή τους και σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ περιέχεται ήδη και στη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και δημοσίου.
Αντίθετο το ΤΑΙΠΕΔ στην εξαίρεση τμημάτων του παραλιακού μετώπου που έχουν παραχωρηθεί στους δήμους
Ωστόσο, φαίνεται ότι δεν διευθετείται από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων το θέμα της εξαίρεσης του παραλιακού μετώπου και εδαφών της χερσαίας ζώνης του λιμανιού που έχουν παραχωρηθεί έναντι μικρού τιμήματος σε δήμους ενώ φαίνεται να γίνεται αποδεκτό το θέμα της απόδοσης χρημάτων στους παραλιμένιους δήμους από το ανταποδοτικό τέλος που περιλαμβάνεται στη νέα σύμβαση.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες στη νέα σύμβαση προβλέπεται η αύξηση του ετήσιου ανταποδοτικού τέλους του ΟΛΠ προς το κράτος από το 2% στο 3,5% και το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται να προτείνει όλο το ποσοστό από το τέλος αυτό να αποδίδεται ως ανταποδοτικό στους δήμους και όχι μόνο το ποσοστό της αύξησης.
Αναφορικά με το master plan του λιμανιού η κτηματική υπηρεσία του Δημοσίου έχει ήδη ολοκληρώσει τη μελέτη για το πού ανήκει η χερσαία ζώνη του λιμανιού και σε ποιον η θαλάσσια και τι έχει παραχωρηθεί με ενοίκιο στους δήμους.
Σημειώνεται ότι το παραλιακό μέτωπο του Συγκροτήματος των Λιπασμάτων της Δραπετσώνας περιλαμβάνει ένα κομμάτι που ανήκει στον ΟΛΠ, ένα στην Εθνική Τράπεζα και ένα στην εταιρεία πετρελαιοειδών BP.
Κινητοποιήσεις προαναγγέλλει ο δήμος Κερατσινίου
Πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρουν ότι στο συγκεκριμένο σημείο του λιμανιού έχει προβλεφθεί η επέκταση προβλητών προκειμένου να εξυπηρετήσει πλοία της ακτοπλοΐας.
Πάντως ο Δήμαρχος Κερατσινίου Δραπετσώνας Χ. Βρεττάκος έχει ήδη προειδοποιήσει ότι η τοπική κοινωνία θα συνεχίσει τον αγώνα της προκειμένου η περιοχή των λιπασμάτων να αναπλαστεί αλλά και το Λιμάνι, που αποτελεί σημαντικό επενδυτικό κεφάλαιο να παραμείνει στο ελληνικό Δημόσιο. Ο δήμαρχος έχει ήδη προανήγγειλε κινητοποιήσεις από το Σάββατο 10 Οκτωβρίου.
Να σημειωθεί ότι η τροποποίηση του νόμου 4277/2014 που είχε ζητήσει ο δήμος Κερατσινίου προκειμένου να αποκλειστεί η συγκεκριμένη περιοχή από βιομηχανικές χρήσεις δεν προχώρησε λόγω εκλογών.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ, όταν ολοκληρωθεί θα δοθεί για παρατηρήσεις και στους βασικούς διεκδικητές για την απόκτηση του 51% των μετοχών του ΟΛΠ από τους οποίους είναι βέβαιο ότι θα ζητούνται επενδύσεις για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα προκειμένου να παραχωρηθεί στη συνέχεια και επιπλέον ποσοστό - μέχρι και το 67% των μετοχών της επιχείρησης.
Οι βασικοί διεκδικητές για το λιμάνι του Πειραιά είναι η κινεζική Cosco, η δανέζικη APM Terminals και η ICTS από τις Φιλιππίνες.
Οι τρεις υποψήφιοι αγοραστές αναμένεται να υποβάλουν στη συνέχεια κλειστές δεσμευτικές προσφορές οι οποίες θα αξιολογηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ η σύμβαση παραχώρησης με νομοσχέδιο θα πάρει το δρόμο για ψήφιση στη Βουλή.
Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο στις αρχές του 2016.
Σημειώνεται ότι στις 6 Οκτωβρίου αναμένεται να εκδικαστεί προσφυγή στο ΣτΕ από φορείς του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, των Δικηγορικών Συλλόγων, καθώς και εργαζόμενων κατά της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ.
Μετά τη συνάντηση ο Θ. Δρίτσας έκανε την ακόλουθη δήλωση:
Με πρωτοβουλία του Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά κ. Γιώργου Γαβρίλη, των Δημάρχων Πειραιά και με δικό μας σχεδιασμό από το υπουργείο, ξεκίνησε με τους φορείς της αυτοδιοίκησης της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, η διαβούλευση για την προοπτικές που χαράσσονται αναφορικά με τις εξελίξεις για το μέλλον του λιμανιού του Πειραιά τόνισε αμέσως μετά τη συνάντηση ο υπουργός Ναυτιλίας Θ.Δρίτσας.
Ο υπουργός είπε ότι υπήρξε ενημέρωση στα βασικά σημεία του σχεδίου παραχώρησης που έχουν εκπονηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ και που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στα χέρια της κυβέρνησης προκειμένου να λάβει την τελική του διαμόρφωση.
Οι προβληματισμοί των Δήμων και των Δημάρχων είναι πάρα πολύ σοβαροί, οι εξελίξεις αυτές θα καθορίσουν για πολλές δεκαετίες το μέλλον του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής της Περιφέρειας Πειραιά και επομένως η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών σε αυτές τις εξελίξεις είναι παραπάνω από απαραίτητες τόνισε ο κ.Δρίτσας.
Πρόσθεσε επίσης ότι σε αυτή την κατεύθυνση, σήμερα δεν υπάρχουν συμπεράσματα, αλλά νομίζω ότι υπάρχει ένα πολύ σοβαρό συμπέρασμα: ότι οι εξελίξεις για το λιμάνι του Πειραιά μας αφορούν όλους και όλοι πρέπει να έχουμε την αποτύπωση της γνώμης, έστω σε αυτά τα πολύ σκληρά και πολύ δεσμευτικά και από άποψη πλαισίου και από άποψη χρόνου περιθώρια.
Σε αυτό το λίγο χρόνο που απομένει θα είναι πολύ δημιουργική η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και πάνω από όλα της αυτοδιοίκησης τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας προσθέτοντας ότι τα θέματα που θέτουν οι Δήμοι είναι ανοικτά και από εκεί και πέρα θα κριθεί πως και σε τι βαθμό θα μπορέσει να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο που να ισορροπεί τουλάχιστον και να δίνει λύσεις ζωτικής σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ