Αρχίζει «πόλεμος τιμών» στα ράφια των μεγάλων σούπερ μάρκετ

Σε... «θέσεις μάχης» για έναν νέο, ακόμη πιο σκληρό, «πόλεμο τιμών» βρίσκονται οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες αυξάνουν συνεχώς την ισχύ και τα δίκτυά τους στην ελληνική αγορά. Η εξαγορά της «Βερόπουλος» από τον όμιλο METRO αλλά και η συνεργασία της «Μαρινόπουλος» με τον Σκλαβενίτη στον τομέα των hypermarkets αλλάζουν τα δεδομένα στο λιανεμπόριο και βάζουν «φωτιά» στον ανταγωνισμό για το «πάνω χέρι» στον κλάδο. «Η συγκέντρωση δυνάμεων φέρνει πόλεμο τιμών, ο οποίος συνήθως κρατάει δυο χρόνια», ανέφερε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της METRO, Αρ. Παντελιάδης, θεωρώντας σίγουρο ότι αυτό θα συμβεί και τώρα μετά τις τελευταίες κινήσεις ισχυροποίησης των μεγάλων παικτών.

Ήδη, όπως προανήγγειλε ο ίδιος προωθείται η μείωση των τιμών κατά 4,5% με 5% στα καταστήματα της «Βερόπουλος» που περνούν στον έλεγχο της METRO, ενώ παράλληλα δρομολογείται και ο εμπλουτισμός της γκάμας τους με νέα προϊόντα. Η πίεση για ακόμη καλύτερες τιμές αυξάνεται και από την «επιστροφή» της «Μαρινόπουλος» στο προσκήνιο μετά τη «βαθιά ανάσα» που πήρε. Η μεγαλύτερη σε δίκτυο αλυσίδα της χώρας, η οποία σύμφωνα με φήμες που κυκλοφορούσαν στα δημοσιογραφικά γραφεία εάν δεν έκλεινε τη συμφωνία με τον Σκλαβενίτη θα είχε καταθέτει αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 άρχισε να αποκαθιστά τις σοβαρές ελλείψεις που υπήρχαν στα ράφια της, κλείνοντας σιγά σιγά τις εκκρεμότητες με τους προμηθευτές της. Ήδη, ένας από τους σημαντικότερους προμηθευτές της, η ΕΒΟΛ, άρχισε να ξαναβάζει προϊόντα στα καταστήματά της και να παράγει ξανά για λογαριασμό της προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Σηκώνουν το γάντι με προσφορές...
Αν και τα περιθώρια -όπως λένε οι λιανέμποροι- έχουν στενέψει ασφυκτικά, λόγω της υποχώρησης των πωλήσεων και της συρρίκνωσης των κερδών, η «απάντηση» των λοιπών δυνάμεων δεν θα αργήσει. Και αυτό γιατί θα επιδιώξουν να ανακόψουν τη δυναμική που αναπτύσσουν οι ανταγωνιστές τους, και να περιορίσουν τον θετικό αντίκτυπο των κινήσεών τους σε καταναλωτές και προμηθευτές. Σε πρώτη φάση, εκτιμάται πως η έμφαση θα είναι στις προσφορές και στις εκπτώσεις, οι οποίες αναμένεται να ενταθούν το επόμενο διάστημα ενώ ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί και στην ιδιωτική ετικέτα, η οποία μπορεί να κάνει τη διαφορά σε μια εποχή που οι καταναλωτές αναζητούν όλο και πιο οικονομικές λύσεις.
Αργά ή γρήγορα, ωστόσο, παρεμβάσεις θα υπάρξουν και στις «καθαρές» τιμές των προϊόντων, οι οποίες δεν έχουν αποκλιμακωθεί ακόμη στον βαθμό που θα περίμεναν τα νοικοκυριά, σε σχέση με τις περικοπές στα εισοδήματά τους. «Παρότι αποφεύγουν συστηματικά να μειώσουν τις καθαρές τιμές λόγω του υψηλού κόστους, τελικά θα αναγκαστούν να το κάνουν και αυτό. Δεν είναι τυχαίο, ότι επιλέγουν να επενδύσουν στις προσφορές αντί να ρίξουν την τιμή της μονάδας», υπογραμμίζουν έμπειρα στελέχη της αγοράς. Μεγάλο μέρος του κόστους προβλέπεται να επωμιστούν οι προμηθευτές, οι οποίοι ήδη δέχονται ασφυκτικές πιέσεις για καλύτερες τιμές και παροχές, κυρίως από τους λιανέμπορους που παραμένουν φερέγγυοι και συνεπείς στις υποχρεώσεις τους.
Στην πίεση που θα ασκηθεί το επόμενο διάστημα στους προμηθευτές αναφέρθηκε ο Αρ. Παντελιάδης, λέγοντας πως θα πρέπει να βελτιώσουν τις παροχές τους στα πιο εύρωστα σχήματα.
«Δεν πρόκειται να επιβάλλουμε την ισχύ μας. Θέλουμε την καλή συνεργασία των προμηθευτών μας, ώστε το όφελος να είναι αμοιβαίο. Περιμένουμε λοιπόν τώρα που μεγάλωσε με την προσθήκη του Βερόπουλου σε καλύτερες τιμές και παροχές», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Με τη πλάτη στον τοίχο οι μικροί
Τα βλέμματα στρέφονται κυρίως στην «ΑΒ Βασιλόπουλος», η οποία βρίσκεται σε φάση ραγδαίας ανάπτυξης και διεκδικεί με αξιώσεις την πρωτοκαθεδρία του χώρου. Η θυγατρική του πολυεθνικού ομίλου Delhaize-Ahold, η οποία έφθασε αισιώς τα 2 δισ. ευρώ καθαρές πωλήσεις σε ετήσια βάση συνεχίζει να επενδύσει στην επέκταση του δικτύου της και να εξαγοράζει τοπικές αλυσίδες που θέλουν να ενταχθούν στον όμιλό της, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την απόκτηση έξι σημείων της «Κανάκης» στη Σαλαμίνα.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον περιμένει η αγορά τις κινήσεις των άλλων δυο 100% ελληνικών αλυσίδων της Μασούτης Σούπερ Μάρκετ και της Γαλαξίας αλλά και τα μέλη του «ΕΛΟΜΑΣ» , ο οποίος αριθμεί 32 αλυσίδες όπως η ΙΝΚΑ, Κρητικός, Bazzar, Προμηθευτική, Σπανός (Ρόδος) με 793 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Επιπλέον, πρωτοβουλίες αναμένονται και από την Lidl, η οποία παρότι παίζει σε άλλο «γήπεδο» καθότι είναι μια εκπτωτική αλυσίδα αναπόφευκτα θα επηρεασθεί από τον πόλεμο τιμών των άλλων σούπερ μάρκετ, αφού αρκετοί καταναλωτές θα σπεύσουν να εκμεταλλευθούν τις ευκαιρίες που θα παρουσιασθούν.
Σε κάθε περίπτωση, ο «μεγάλος χαμένος» προβλέπεται είναι τα μεμονωμένα σούπερ μάρκετ και τα παντοπωλεία που δεν είναι ενταγμένα σε κάποιο δίκτυο, τα οποία πολύ δύσκολα θα μπορέσουν να ακολουθήσουν στην «κούρσα των προσφορών». Εξάλλου, όπως λέει και μια παροιμία... «όταν μαλώνουν τα βουβάλια, την πληρώνουν τα βατράχια».
ΠΡΟΣ ΝΕΕΣ ΕΞΑΓΟΡΕΣ
Δεν υπάρχει χώρος για όλους...
Δεδομένη θα πρέπει να θεωρείται η περαιτέρω συγκέντρωση του λιανεμπορίου τροφίμων, καθώς και άλλες αλυσίδες θα αναζητήσουν συμμαχίες με πιο εύρωστα σχήματα.
Όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Αρ. Παντελιάδης, υπό τις παρούσες συνθήκες «δεν υπάρχει χώρος για όλους», προσθέτοντας πως όσοι λιανέμποροι δεν είναι αποδοτικοί θα αναγκαστούν υπό το βάρος των ζημιών που θα παράγουν να προσδεθούν σε μεγαλύτερους ομίλους για να επιβιώσουν. Ο ίδιος μάλιστα, παρότι διευκρίνισε πως στην παρούσα φάση προτεραιότητά είναι η ενσωμάτωση της «Βερόπουλος» στο δίκτυο της My Market, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο νέων εξαγορών. «Έχουμε ανοιχτά τα μάτια σε μια αγορά που αλλάζει ραγδαία. ...τα πράγματα είναι πολύ ρευστά, και γίνονται αδιανότητες κινήσεις», τόνισε ο ίδιος, προσθέτοντας πως τώρα είναι η στιγμή για να εκμεταλλευθούν οι υγιείς όμιλοι τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται. «Ή τώρα ή πότε», είπε με νόημα.

Του Γιώργου Μανέττα - imerisia.gr