Το μυστήριο με πλοία «φαντάσματα» και το Λιμενικό

Ένα πλοίο, το «Μακεδονία», παίρνει άδεια απόπλου από τον κεντρικό λιμενάρχη Πειραιά για την Τούζλα της Τουρκίας… ρυμουλκούμενο, ενώ ο ιδιωτικοποιημένος ΟΛΠ έχει απαίτηση 4,3 εκατ. ευρώ και τίτλους αναγκαστικών κατασχέσεων 2,1 εκατ. ευρώ κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Σε κανονικά κράτη το πλοίο δεν έπρεπε να αποπλεύσει, αλλά η σχετικά απλή αυτή ιστορία αποδεικνύεται εξαιρετικά πιο πολύπλοκη στην Ελλάδα.

-->
Στις 12 Φεβρουαρίου ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Fu Chengqiu υπέβαλε μήνυση κατά παντός υπευθύνου. Το οχηματαγωγό «Μακεδονία» ανήκε στην Πανθρακική Ναυτική Εταιρεία και από τις 16/1/2008 έως τις 30/6/2012 συγκέντρωσε χρέη έναντι του ΟΛΠ για δικαιώματα πρυμνοδέτησης και παροχή ευκολιών υποδοχής υγρών αποβλήτων πλοίου συνολικού ποσού 2,2 εκατ. ευρώ.
Εξαιτίας της καθυστέρησης, στο ποσόν αυτό συσσωρεύθηκαν τόκοι 2,046 εκατ. ευρώ ακόμα. Ενόψει της οφειλής, ο ΟΛΠ προχώρησε σε δύο αναγκαστικές κατασχέσεις συνολικού ύψους 2,2 εκατ. ευρώ (σ.σ.: όσο το κεφάλαιο χωρίς τους τόκους).
Τα αντίγραφα των κατασχέσεων επιδόθηκαν στον κεντρικό λιμενάρχη Πειραιά, με αποτέλεσμα να «απαγορευθεί ο απόπλους του πλοίου» αφού μέχρι την υποβολή της μήνυσης η οφειλέτιδα δεν είχε ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του οργανισμού. Λίγες μέρες πριν από τα Χριστούγεννα, στις 17 Δεκεμβρίου 2017, κόπηκαν εξαιτίας του καιρού οι άγκυρες του πλοίου, το οποίο προσάραξε στη Σαλαμίνα μέσα στην περιοχή αρμοδιότητας του ΟΛΠ. Εως τις 17 Δεκεμβρίου το πλοίο ήταν εκτός περιοχής αρμοδιότητας του ΟΛΠ (στη ράδα του Περάματος). Επειδή το πλοίο ήταν χωρίς πλήρωμα και προκειμένου να μην καταστεί κίνδυνος στη ναυσιπλοΐα, ο ΟΛΠ του έδωσε δικαίωμα μεθορμίσεως και πλου εντός των ορίων του ΟΛΠ. Ταυτόχρονα, το πλοίο εντάχθηκε στα επικίνδυνα και επιβλαβή πλοία του νόμου 2881/2001.
Ενα μήνα αργότερα, στα τέλη Ιανουαρίου, ο ΟΛΠ ενημερώθηκε από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά ότι ο κεντρικός λιμενάρχης έδωσε άδεια απόπλου του πλοίου για την Τούζλα της Τουρκίας. Αμέσως ο ΟΛΠ ζήτησε από το Λιμενικό να χαρακτηριστεί παράνομος ο απόπλους, αλλά το «Μακεδονία» έφυγε ρυμουλκούμενο για την Τούζλα.
Ο πλους του διακόπηκε, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», 20 μίλια έξω από τη Χίο στα διεθνή ύδατα και προσορμίστηκε στα Ψαρά. Το Λιμενικό μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, έστειλε πλωτό μέσο για να ανακόψει τον πλου του. Η διεύθυνση ασφαλείας Λιμένος όταν ενεκλήθη από τον ΟΛΠ απάντησε, σύμφωνα με έγγραφα που ετέθησαν υπ’ όψιν της «Κ», ότι επί χρόνια ο ΟΛΠ έδειχνε αδιαφορία για τους κινδύνους που ενείχε το συγκεκριμένο εγκαταλελειμμένο πλοίο, ενώ στελέχη του Λιμενικού υπεδείκνυαν ότι αντίστοιχη περίπτωση του δίδυμου του «Παναγία Αγιάσου» όπου δεν υπήρξε παρέμβαση οδήγησε στο να πλέει το πλοίο ακυβέρνητο στο Σαρωνικό επί ώρες χωρίς «κάποιος να αισθάνεται υπεύθυνος».
Ο ΟΛΠ πάντως, εκτός από τη μήνυση, έκανε και κέρδισε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων την 1η Φεβρουαρίου 2018. Το δικαστήριο έθεσε ως όρο το πλοίο να «ανακατασκευαστεί» στην Τούζλα και στη συνέχεια να επιστρέψει στο λιμάνι του Πειραιά.