Στην κατάργηση της έννοιας των «οικιστικών πυκνώσεων» προχωρά, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Περιβάλλοντος. Έτσι, στις περιοχές όπου υπάρχουν δασικά αυθαίρετα - και είχαν εξαιρεθεί από την ανάρτηση των δασικών χαρτών - θα γίνει κανονικά η ανάρτηση και θα ακολουθεί η διαδικασία των αντιρρήσεων.
-->
Παράλληλα, κατά τις ίδιες πληροφορίες, από το υπουργείο αναζητείται μια φόρμουλα προκειμένου τα αυθαίρετα κτίσματα που βρίσκονται στις λεγόμενες «οικιστικές πυκνώσεις» να ενταχθούν - υπό προϋποθέσεις - σε ειδικές ρυθμίσεις. Με τα έως τώρα στοιχεία, η σκέψη είναι οι ρυθμίσεις να κινούνται στο πνεύμα αυτών που προβλέπονται από τον νόμο για την τακτοποίηση αυθαιρέτων.
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν τους βασικούς άξονες του νέου σχεδιασμού για τις «οικιστικές πυκνώσεις». Το θέμα αφορά χιλιάδες ιδιοκτήτες σε όλη την Ελλάδα που έχουν κτίσματα (ο αριθμός τους εκτιμάται ότι είναι κοντά στο ένα εκατομμύριο) σε δάση και δασικές εκτάσεις. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνεται (με μια σειρά από άλλα θέματα, όπως είναι για παράδειγμα η Ψηφιακή Τράπεζα Γης) σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί στο Υπουργικό Συμβούλιο τον ερχόμενο Φεβρουάριο.
Αυτή τη στιγμή μπαίνουν οι τελικές πινελιές στον νέο σχεδιασμό σε μια προσπάθεια να είναι συμβατός με τις τελευταίες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Σημειώνεται ότι τον περασμένο Απρίλιο η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (με πρόεδρο την νεοεκλεγείσα Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου) έκρινε ως αντισυνταγματική διάταξη νόμου με την οποία εξαιρούνται από την ανάρτηση των δασικών χαρτών οι περιοχές όπου έχουν αναπτυχθεί «οικιστικές πυκνώσεις».
-->
Οπως προαναφέρθηκε, προβλέπεται πλέον κανονικά η ανάρτηση των δασικών χαρτών σε αυτές τις περιοχές αλλά και η υποβολή των αντιρρήσεων - με βάση τα όσα προβλέπονται από τη σχετική νομοθεσία.
Επιστρέφονται πρόστιμα. Στην περίπτωση αυτή (δηλαδή της υποβολής αντιρρήσεων) ο έως τώρα σχεδιασμός προβλέπει πως αν η αίτηση αντιρρήσεων κατά του αναρτηθέντος χάρτη γίνει δεκτή, τα ποσά που τυχόν έχουν καταβληθεί ως δόσεις για την εξόφληση του ενιαίου δασικού προστίμου επιστρέφονται.
Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, προβλέπεται η σύνταξη τεχνοοικονομικής μελέτης για τις εκτάσεις που έχουν χάσει εξαιτίας της δόμησης τον δασικό τους χαρακτήρα και η υποβολή προτάσεων για την αποκατάσταση του δασικού ισοζυγίου. Από την ίδια μελέτη θα καθοριστούν και τα κριτήρια για την εξαίρεση από την κατεδάφιση αλλά και την αναστολή έκδοσης διοικητικών μέτρων γι' αυτά τα κτίσματα και τις κατασκευές που τα συνοδεύουν.
Οι εξαιρέσεις. Ο σχεδιασμός του υπουργείου Περιβάλλοντος εξαιρεί τα κτίρια που βρίσκονται σε Εθνικούς Δρυμούς, Υγροτόπους, αλλά και σε περιοχές του δικτύου Natura 2000. Επίσης δεν υπάγονται στις διατάξεις του νόμου τα κτίσματα που βρίσκονται σε δάση και δασικές εκτάσεις που καταστράφηκαν από πυρκαγιά και έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες (με βάση σχετικό νόμο του '79) αλλά και σε περιοχές με ρέματα που έχουν οριοθετεί και βρίσκονται εντός Ζώνης Δυνητικού Κινδύνου.
Επιπλέον προβλέπεται, κατά τις ίδιες πληροφορίες, να καθορίζονται - με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος - οι όροι και οι προδιαγραφές λειτουργίας πληροφοριακού συστήματος στο «Ελληνικό Κτηματολόγιο» για την υποβολή αίτησης υπαγωγής στις διατάξεις του νόμου (που αναμένεται να ψηφιστεί).
Μετά την έγκριση των οικονομοτεχνικών μελετών, με Προεδρικό Διάταγμα, που θα εκδίδεται με κοινή πρόταση των υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος, θα καθορίζονται τα κριτήρια υπαγωγής των κτιρίων, ο χρόνος εξαίρεσης από την κατεδάφιση των κατασκευών που ανεγέρθηκαν πριν και μετά την 11η Ιουνίου 1975 και μέχρι την 28η Ιουλίου 2011, τα μέσα απόδειξης του χρόνου ανέγερσης και ο φορέας διαχείρισης και ελέγχου των αποδεικτικών στοιχείων.
Οι οικιστικές πυκνώσεις
Με τα έως τώρα δεδομένα, ο προσδιορισμός μιας έκτασης ως οικιστικής πύκνωσης είναι είτε να υπάρχουν (ελάχιστος αριθμός) 50 κτίρια σε 25 στρέμματα (ελάχιστη έκταση), είτε 100 κτίρια σε 100 στρέμματα, είτε 200 κτίρια σε 200 στρέμματα
Αναστέλλονται οι κατεδαφίσεις έως την υπαγωγή στη ρύθμιση
-->
Ο υπολογισμός του ενιαίου δασικού προστίμου (για την υπαγωγή στις διατάξεις του νόμου) θα γίνεται με βάση το κτίριο, την αξία της δασικής γης, το κόστος αναδάσωσης ανά στρέμμα, την αντικειμενική αξία της πλησιέστερης στην κατασκευή ζώνης, την επιφάνεια του κτιρίου (σε τετραγωνικά μέτρα), την παλαιότητά του, ενώ θα υπάρχουν μειωτικοί και αυξητικοί συντελεστές.
Σύμφωνα με τον έως τώρα σχεδιασμό (ο οποίος δεν έχει πάρει ακόμη την τελική του μορφή), μετά την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος, όσοι έχουν συμφέρον από τη ρύθμιση (δηλαδή οι ιδιοκτήτες των αυθαίρετων δασικών κατασκευών) θα πρέπει μέσα σε διάστημα έξι μηνών από την ισχύ του να συμπληρώσουν τη δήλωση υπαγωγής (στο νέο καθεστώς που θα διαμορφωθεί) καταβάλλοντας το ενιαίο δασικό πρόστιμο (το οποίο διευκρινίζεται ότι θα καθοριστεί με ΠΔ). Στη συνέχεια, μετά την καταβολή του προστίμου θα εκδίδεται η πράξη ολοκλήρωσης. Στο μεταξύ, ο σχεδιασμός προβλέπει πως η κατεδάφιση των δασικών κτισμάτων, όπως και των άλλων εγκαταστάσεων είτε έχουν οριστική είτε προσωρινή μορφή, αλλά και η εκτέλεση και είσπραξη των πρωτοκόλλων κατεδάφισης, αναστέλλονται μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία υπαγωγής. Επιπλέον, προβλέπεται η αναστολή να ισχύει και για τις αποφάσεις κατεδάφισης και τα πρωτοκόλλα που έχουν εκδοθεί πριν από την ισχύ του νόμου. Διευκρινίζεται ότι με βάση τον έως τώρα σχεδιασμό η αναστολή δεν ισχύει για τα κτίρια αλλά και τις άλλες εγκαταστάσεις και κατασκευές για τις οποίες δεν θα υποβληθεί δήλωση υπαγωγής αλλά και για όσες κατασκευές έχουν ανεγερθεί μετά την 28η Ιουλίου 2011.
Σύμφωνα με τον έως τώρα σχεδιασμό (ο οποίος δεν έχει πάρει ακόμη την τελική του μορφή), μετά την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος, όσοι έχουν συμφέρον από τη ρύθμιση (δηλαδή οι ιδιοκτήτες των αυθαίρετων δασικών κατασκευών) θα πρέπει μέσα σε διάστημα έξι μηνών από την ισχύ του να συμπληρώσουν τη δήλωση υπαγωγής (στο νέο καθεστώς που θα διαμορφωθεί) καταβάλλοντας το ενιαίο δασικό πρόστιμο (το οποίο διευκρινίζεται ότι θα καθοριστεί με ΠΔ). Στη συνέχεια, μετά την καταβολή του προστίμου θα εκδίδεται η πράξη ολοκλήρωσης. Στο μεταξύ, ο σχεδιασμός προβλέπει πως η κατεδάφιση των δασικών κτισμάτων, όπως και των άλλων εγκαταστάσεων είτε έχουν οριστική είτε προσωρινή μορφή, αλλά και η εκτέλεση και είσπραξη των πρωτοκόλλων κατεδάφισης, αναστέλλονται μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία υπαγωγής. Επιπλέον, προβλέπεται η αναστολή να ισχύει και για τις αποφάσεις κατεδάφισης και τα πρωτοκόλλα που έχουν εκδοθεί πριν από την ισχύ του νόμου. Διευκρινίζεται ότι με βάση τον έως τώρα σχεδιασμό η αναστολή δεν ισχύει για τα κτίρια αλλά και τις άλλες εγκαταστάσεις και κατασκευές για τις οποίες δεν θα υποβληθεί δήλωση υπαγωγής αλλά και για όσες κατασκευές έχουν ανεγερθεί μετά την 28η Ιουλίου 2011.
Σημειώνεται ότι η προηγούμενη κυβέρνηση κατέθεσε, στο παρά πέντε της διάλυσης της Βουλής ενόψει των εκλογών της 7ης Ιουλίου, σχέδιο νόμου (το οποίο τελικά πάγωσε) για τις «οικιστικές πυκνώσεις». Με βάση εκείνον τον σχεδιασμό, προβλεπόταν η διατήρηση των παράνομων κτισμάτων που είχαν χτιστεί μέσα στις «οικιστικές πυκνώσεις» και κατασκευάστηκαν μετά τον Ιούνιο του ‘75 (έως την 28η Ιουλίου 2011) για 25 χρόνια.