Τα σκήπτρα ως το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου διατηρεί ο Πειραιάς το 2020, παρά την κρίση της πανδημίας και τα προβλήματα που προκάλεσε στο παγκόσμιο εμπόριο.
Το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι, που κατέκτησε την πρώτη θέση στη Μεσόγειο το 2019, συνεχίζει την εντυπωσιακή πορεία του ξεπερνώντας με επιτυχία τα εμπόδια που προκλήθηκαν στη διακίνηση εμπορευμάτων εξαιτίας του COVID 19. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύει η COSCO Shipping Ports, κατά το γ’ τρίμηνο του έτους από τον Πειραιά διακινήθηκαν 1,287 εκατ. TEU τα οποία προστέθηκαν στα 2,569 εκατ. TEU του πρώτου εξαμήνου, με αποτέλεσμα στο 9μηνο του έτους η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων να φτάνει τα 3,687 εκατ. TEU.
Η επίδοση αυτή κατά τη διάρκεια του 9μήνου του 2020 στάθηκε αρκετή, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει το Porteconomics, ώστε το λιμάνι του Πειραιά να διατηρήσει την πρωτιά στην περιοχή της Μεσογείου παραμένοντας στην 4η θέση μεταξύ των μεγαλύτερων λιμανιών σε όλη την Ευρώπη. Συγκεκριμένα για το λιμάνι του Πειραιά η μείωση σε σχέση με το 2019 φτάνει το 5,5%, την ίδια στιγμή που το άμεσα ανταγωνιστικό λιμάνι της Βαλένθια υποχώρησε σε σχέση με το 2019 κατά 5,4%. Υπενθυμίζεται ότι το 2019 διακινήθηκαν συνολικά στον Πειραιά 5,65 εκατ. TEU, δηλαδή 209 χιλιάδες TEU περισσότερα από το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου το λιμάνι της Βαλένθια. Στις πρώτες 3 θέσεις της ευρωπαϊκής κατάταξης παραμένουν πάντα τα λιμάνια του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας και του Αμβούργου.
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις του Πειραιά αξίζει να τονιστεί ότι βρέθηκε στην πρώτη θέση της Μεσογείου για πρώτη φορά το 2019, ξεπερνώντας τη Βαλένθια που είναι το μεγαλύτερο ισπανικό λιμάνι. Για να γίνει αντιληπτή η ραγδαία ανάπτυξη που έχει σημειωθεί στο λιμάνι, την περίοδο που η COSCO ανέλαβε τη διαχείριση των terminal 2 και 3, ο Πειραιάς βρισκόταν εκτός των 15 πρώτων λιμανιών της Ευρώπης. Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του Porteconomics ο Πειραιάς έχει αναπτυχθεί ραγδαία και είναι το λιμάνι που εμφανίζει τη μεγαλύτερη άνοδο πανευρωπαϊκά από το 2008, παρά τη διεθνή αλλά και την ελληνική οικονομική κρίση. Επιπρόσθετα σε παγκόσμιο επίπεδο, ο Πειραιάς έχει πλέον αναρριχηθεί στην 26η θέση σε ολόκληρο τον κόσμο όταν πριν από 10 χρόνια βρισκόταν στην 93η θέση, πραγματοποιώντας ένα άλμα 67 θέσεων.
Πίσω από τη ραγδαία ανάπτυξη του Πειραιά, βρίσκεται η απόφαση της COSCO να αξιοποιήσει την επένδυσή της στην Ελλάδα ως την κεντρική πύλη προς την Ευρώπη του περίφημου νέου δρόμου του μεταξιού, της πρωτοβουλίας Belt & Road. Επίσης σημαντικό ρόλο για την ανάπτυξη του Πειραιά έπαιξε και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού που ισχυροποίησε τη θέση του Πειραιά ως το πρωτεύον Hub στην Ανατ. Μεσόγειο για την εξυπηρέτηση των αγορών της Κεντρικής και Ανατ. Ευρώπης. Στο πλαίσιο των συμφωνιών που έκλεισαν, πλέον τα τρένα που αναχωρούν από τον Πειραιά φτάνουν μέχρι την Τσεχία.
Κρουαζιέρα
Σε αντίθεση με τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, η οποία διατηρήθηκε σε ικανοποιητικά για τις συνθήκες που επικρατούν επίπεδα, ο τομέας της κρουαζιέρας φέτος παρουσίασε ραγδαία υποχώρηση υπό την πίεση του COVID. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία για τους πρώτους 8 μήνες του 2020, η συνολική κίνηση επιβατών μειώθηκε κατά 98,9%, από 692.012 σε 7.657 επιβάτες. Η κίνηση επιβατών απο-επιβίβασης (homeporting) μειώθηκε κατά 99% (2698 έναντι 273.433) ενώ η κίνηση διερχόμενων επιβατών μειώθηκε επίσης κατά 98,8% (4.959 έναντι 418.579).
4ος προβλήτας
Η ραγδαία ανάπτυξη του Πειραιά και η διαχρονικά αυξητική τάση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων επαναφέρει στο προσκήνιο τη μεγάλη επένδυση που πρότεινε η COSCO για την κατασκευή και 4ου προβλήτα στο Κερατσίνι. Η συγκεκριμένη επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ προβλέπεται να αυξήσει τη δυναμικότητα του Πειραιά κατά 2,8 εκατ. TEU. Η χωροθέτηση του ωστόσο στα ανατολικά του προβλήτα Ι είχε προκαλέσει αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας αλλά και των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων που λειτουργούν εκεί, με αποτέλεσμα η έγκριση της πρότασης της COSCO να έχει μετατεθεί χρονικά, προκειμένου να ωριμάσουν οι συνθήκες.
Αξίζει να αναφερθεί ότι σήμερα στο λιμάνι του Πειραιά υπάρχουν 3 προβλήτες εκ των οποίων οι δύο έχουν παραχωρηθεί και λειτουργούν από την PCT ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν ολοκληρωθεί επενδύσεις που έχουν τετραπλασιάσει τη δυναμικότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων (μαζί με τον προβλήτα Ι του ΟΛΠ) στα 7,2 εκατ. TEU. Παρά ταύτα, η δυναμική ανάπτυξης του λιμανιού καθιστά μονόδρομο την υλοποίηση της νέας επένδυσης που θα ανεβάσει τη δυναμικότητα στα 10 εκατ. Teu, ανοίγοντας το δρόμο ώστε ο Πειραιάς να ανέβει ακόμη περισσότερο στην πανευρωπαϊκή κατάταξη των λιμανιών, διασφαλίζοντας παράλληλα την κυριαρχία του στη Μεσόγειο, όπου υπάρχει σημαντικός ανταγωνισμός από άλλα λιμάνια όπως της Ταγγέρης και της Βαλένθια.
Του Χάρη Φλουδόπουλου - capital.gr