Σε δημόσια διαβούλευση η περιβαλλοντική μελέτη για την Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος


του Νίκου Καραγιάννη - ypodomes.com

Σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 6 Σεπτεμβρίου βγήκε η περιβαλλοντική μελέτη (ΜΠΕ) για το έργο της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος.  Να θυμίσουμε πως η ΜΠΕ έχει κατατεθεί στο ΥΠΕΝ από τον περασμένο Μάρτιο.

Το έργο που το κόστος του εκτιμάται σε 500 εκατ. ευρώ είναι σε διαγωνιστική φάση εδώ και περίπου 5 χρόνια, δείχνει σημάδια επιτάχυνσης και στόχος είναι μέσα στο 2022 να έχει υπάρξει ανάδοχος. Πρόκειται για έργο με τη μέθοδο της παραχώρησης για 25 έτη στο οποίο συμμετέχουν η ΤΕΡΝΑ, η Κ/Ξ Μυτιληναίος-VINCI και η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις που έχουν περάσει στη Β`φάση του διαγωνισμού.

Αναφορικά με τα τεχνικά στοιχεία του έργου προβλέπονται έξι σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 7,07 χλμ (οι σήραγγες είναι μονού κλάδου για λόγους ασφαλείας, αυτό σημαίνει ότι στο πραγματικό μήκος του έργου είναι περίπου 3,5χλμ. Επίγς περιλαμβάνονται 5 ανισόπεδοι κόμβοι, τρία cut & cover μήκους 590 μέτρων, πέντε ισόπεδοι κόμβοι μονού κλάδου συνολικού μήκους 386 μέτρων.

Για τον υπολογισμό στην κατάθεση της οικονομικής προσφοράς σε επόμενη φάση θα καθοριστούν ακριβή οικονομικά στοιχεία με τιμές ενιαίων τιμολογίων.

Σήμερα η σύνδεση Σαλαμίνας-Περάματος γίνεται με πλοία τύπου ferry boat τα οποία λειτουργούν καθ` όλη τη διάρκεια του έτους με συχνότητες που αγγίζουν τα 15 λεπτά ενώ η διάρκεια του ταξιδιού είναι επίσης 15 λεπτά. Παράλληλα λειτουργούν και μικρά σκάφη μετακίνησης επιβατών.

Συνολικό μήκος 11,3 χιλιόμετρα

Το συνολικό μήκος του έργου φτάνει τα 11,32 χιλιόμετρα. Ξεκινά από την Λεωφόρο Φανερωμένης του δήμου Σαλαμίνας και οδεύει βόρεια του οικιστικού ιστού, λειτουργώντας ουσιαστικά ως περιφερειακή οδός και καταλήγει στο ναύσταθμο Σαλαμίνας, όπου μέσω του ανισόπεδου κυκλικού κόμβου Παλουκίων συνεχίζει την χερσαία όδευση σε επίχωμα μέχρι και τη νήσο Αγίου Γεωργίου. Στη συνέχεια το έργο συνεχίζει μέσω της υποθαλάσσιας σήραγγας, μήκους περίπου ενός χιλιομέτρου, με έξοδο στην περιοχή του Περάματος. Από αυτό το σημείο, η χάραξη κινείται από τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Περάματος εντός της περιοχής του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά μέχρι την υφιστάμενη λεωφόρο Σχιστού Σκαραμαγκά με την οποία συνδέεται με Α/Κ.

Ο οδικός άξονας είναι κλειστού τύπου, δηλαδή δεν επιτρέπονται οι προσβάσεις στις παρόδιες χρήσεις γης, ενώ το μόνο τμήμα όπου επιτρέπονται οι προσβάσεις (μόνο με δεξιές στροφές) είναι το τμήμα μεταξύ ισόπεδου κόμβου (Ι/Κ) Οδού Κατσέλη και Ι/Κ Ζωοδόχου Πηγής. Χωρίζεται σε τρία επιμέρους τμήματα.

Το τμήμα της Σαλαμίνας

Το πρώτο τμήμα, η περιφερειακή οδός Σαλαμίνας, είναι συνολικού μήκους 5,123 χιλιομέτρων, εκτείνεται από τον Ι/Κ Φανερωμένης έως τα Παλούκια και συνδέει την υποθαλάσσια σήραγγα με την ενδοχώρα της Σαλαμίνας. Αποτελείται από πέντε ισόπεδους κόμβους κυκλικής κίνησης (ΙΚ Φανερωμένης, Ι/Κ Θεάτρου, Ι/Κ οδού Κατσέλη, Ι/Κ Ζωοδόχου Πηγής και Ι/Κ οδού Δαμαλά) και τα μεταξύ τους τμήματα, καθώς και τη μονή σήραγγα υπόγειας εξόρυξης (διπλής κατεύθυνσης κυκλοφορίας) του ορεινού όγκου ανάντη των Παλουκίων, μήκους 777 μέτρων.

Στο δεύτερο τμήμα, συνολικού μήκους 1,694 χιλιομέτρων αναπτύσσεται η υποθαλάσσια σήραγγα. Ξεκινάει από το πέρας του Α/Κ Παλουκίων από τον Ανισόπεδο Κόμβο και συνεχίζει μέχρι το Πέραμα. Στο τμήμα αυτό η προβλεπόμενη οδός έχει αρχικά ένα «υπαίθριο» τμήμα από Παλούκια μέχρι τη νήσο του Αγίου Γεωργίου και στην συνέχεια «υπόγειο» τμήμα στο οποίο περιλαμβάνεται και η υποθαλάσσια σήραγγα.

Η υποθαλάσσια δίδυμη σήραγγα είναι μήκους περί το ένα χιλιόμετρο με συνολικό πλάτος σε κάθε κλάδο δέκα μέτρα και δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ταχύτητα σχεδιασμού περί τα 80 χιλιόμετρα την ώρα. Η οδική αρτηρία, εξερχόμενη της υποθαλάσσιας σήραγγας, προσεγγίζει την χερσαία παράκτια ζώνη του Περάματος, στα δυτικά του οικισμού και καταλήγει στην περιοχή ανάπτυξης του προβλεπόμενου Α/Κ Περάματος.

Αμέσως μετά τον Α/Κ Περάματος, η αρτηρία διέρχεται από την περιοχή του όρους Αιγάλεω, με υπόγεια χάραξη, διαμέσου δίδυμης σήραγγας, μήκους 1,760 χιλιομέτρου και εν συνεχεία οδεύει επιφανειακά, έως το πέρας της, μέχρι τη λεωφόρου Σχιστού. Μέσω τριών ανισόπεδων κόμβων (Δυτικός Α/Κ Σχιστού, Ανατολικός Α/Κ Σχιστού, Βόρειος Α/Κ Σχιστού) επιτυγχάνεται οδική σύνδεση και με τις δυο κατευθύνσεις της λεωφόρου Σχιστού (προς Πειραιά και προς Σκαραμαγκά).