Ερώτηση της βουλευτή Β' Πειραιά του ΜέΡΑ25 Φωτεινής Μπακαδήμα με θέμα​​: Εργατικό Ατύχημα στην COSCO


Τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου ένας λιμενεργάτης έχασε τη ζωή του κατά τη διάρκεια της εργασίας του στο τέρμιναλ της ΣΕΠ.

Η ΠΕΝΕΝ με ανακοίνωσή της το βράδυ της Δευτέρας καταγγέλλει «Το ιδιότυπο καθεστώς "ελεύθερης οικονομικής ζώνης" που έχει εγκαθιδρύσει η κινέζικη Cosco, με τις πλάτες και την πολιτική στήριξη όλων των κυβερνήσεων τα τελευταία χρόνια, στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας, έχει ως κύρια χαρακτηριστικά την ωμή παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας, την έλλειψη ουσιαστικών μέτρων και ελέγχων στους εργασιακούς χώρους και τη μη τήρηση των κανόνων για την προστασία και ασφάλεια της ζωής των εργαζομένων.

Πάνω σε αυτό το αντιδραστικό καθεστώς οικοδομείται η συνεχής επιχειρηματική επέκταση και γιγάντωση της Cosco στον Πειραιά.

Το θανατηφόρο δυστύχημα που στοίχισε σήμερα την ζωή ενός εργαζόμενου αναδεικνύει τις τεράστιες ευθύνες της κυβέρνησης και του Υπουργού Εργασίας οι οποίοι το μόνο που κάνουν είναι να διαφημίζουν νυχθημερόν τις "εμβληματικές επενδύσεις" και να δίνουν "γη και ύδωρ" να αυξάνονται και να μεγεθύνονται τα κέρδη των ξένων και εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων.»

Σε ανακοίνωσή της την Τρίτη 26/10/2021 η ΠΕΝΕΝ εκφράζει την αγανάκτησή της για την «επιχείρηση που έστησαν Cosco – κυβέρνηση και τα αστικά  ΜΜΕ σχετικά με τις συνθήκες που έγινε το θανατηφόρο δυστύχημα στις εγκαταστάσεις της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά και στοίχησε την ζωή του 40χρονου εργαζόμενου. Τον βρώμικο ρόλο στην υπόθεση αυτή έπαιξε το κρατικό Αθηναϊκό Πρακτορείο ειδήσεων  (ΑΠΕ-ΜΠΕ) το οποίο όπως είναι γνωστό αποτελεί το βασικότερο μέσο μετάδοσης και αναπαραγωγής των ειδήσεων για τα ΜΜΕ.

Από νωρίς το βράδυ ενώ οι εργαζόμενοι σε σχετικές ανακοινώσεις και τοποθετήσεις ξεκαθάρισαν ότι το δυστύχημα έγινε στις 5.15 μμ, την ώρα δηλαδή που ο εργαζόμενος εκτελούσε την βάρδια του.

Το ΑΠΕ-ΜΠΕ ξεδιάντροπα μετέδωσε ότι ο εργαζόμενος είχε τελειώσει την βάρδια και την δουλειά του από τις 3.30 και ενώ είχε αρχικά φύγει επέστρεψε να πάρει προσωπικά του αντικείμενα και εκεί έγινε το κακό!

Ο στόχος τους ξεκάθαρος, να μην χρεωθεί η Cosco ότι το δυστύχημα έγινε την ώρα εργασίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται από πλευράς ευθυνών της σχετικά με τα ανεπαρκή μέτρα ασφάλειας και προστασίας!»

Η Ένωση Μόνιμων και Δόκιμων Λιμενεργατών Ο.Λ.Π., αναφέρει  σε ανακοίνωσή της  «ο θάνατος του συναδέλφου μας αναδεικνύει με τον πιο τραγικό τρόπο τα προβλήματα και τις ελλείψεις που υπάρχουν στους εργασιακούς χώρους και στις Προβλήτες ΙΙ & ΙΙΙ όσον αφορά σε θέματα υγείας και ασφάλειας. Οι ευθύνες για το τραγικό συμβάν στο λιμάνι του Πειραιά θα πρέπει ν’ αναζητηθούν όμως και στον τρόπο λειτουργίας που έχει επιλεγεί μια δεκαετία τώρα στο τέρμιναλ της ΣΕΠ. Πιο συγκεκριμένα, η εντατικοποίηση της εργασίας, η εργολαβοποίηση των εργασιακών σχέσεων με τις ευέλικτες μορφές απασχόλησης, ο κατακερματισμός των συναδέλφων μας μέσω διαφορετικών εργολάβων είναι παράγοντες που μπορεί ν’ αυξάνουν τα κέρδη για τις εταιρείες τους αλλά παράλληλα αυξάνουν και τους κινδύνους για εμάς τους εργαζόμενους. Μια δεκαετία τώρα, δικαίως διεκδικούν οι συνάδελφοι μας λιμενεργάτες στις Προβλήτες ΙΙ & ΙΙΙ να ενταχτούν στα βαρέα και ανθυγιεινά και η απάντηση που παίρνουν από την εργοδοσία είναι η προσφυγή του ΣΕΒ για να ακυρώσει την ένταξη τους! Φτάνει πια! Κάθε μέρα γίνεται όλο και πιο φανερό ότι οι ιδιωτικοποιήσεις και τα ιδιωτικά μονοπώλια φέρνουν εντατικοποίηση της δουλειάς, παρασιτική «επιχειρηματικότητα» των κάθε λογής εργολάβων και κινδύνους για τους εργαζόμενους.»

Κατόπιν των παραπάνω και με δεδομένο πως η Κυβέρνηση έχει ήδη δείξει πως δεν ορθώνει ανάστημα στους ξένους ολιγάρχες, παραχωρώντας τους και το επιπλέον 16%, δίχως να έχουν ολοκληρώσει τις συμβατικές τους υποχρεώσεις,

 

Ερωτώνται οι κκ Υπουργοί:

1.    Τι ακριβώς συνέβη και ο συνάνθρωπός μας έχασε τη ζωή του;

2.    Πότε και πού ακριβώς συνέβη το ατύχημα και ποιος ενημέρωσε τα ΜΜΕ;

3.    Για ποιο λόγο δόθηκαν δύο διαφορετικές ώρες αναφορικά με την ώρα του δυστυχήματος στα ΜΜΕ, ποια είναι η σωστή ώρα και ποιος παρείχε καθεμία από τις δύο ενημερώσεις;

4.    Ποιος είναι ο επιχειρησιακός υπεύθυνος στο χώρο, όπου φέρεται να βρήκε τραγικό θάνατο ο εργαζόμενος;

5.    Τίνος αρμοδιότητα είναι η επιθεώρηση μέσων χρησιμοποιούμενων στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Λιμένα Πειραιά;

6.    Πόσο συχνά γίνονται έλεγχοι αναφορικά με τις συνθήκες ασφάλειας εντός των προβλητών της Cosco;

7.    Πότε διενεργήθηκε ο τελευταίος έλεγχος αναφορικά με την ασφάλεια και ποιο το πόρισμά του;

8.    Πότε έγινε τελευταία έλεγχος αναφορικά με τις συνθήκες εργασίας στους προβλήτες της Cosco και τα terminals;

9.    Έχουν διερευνηθεί οι καταγγελίες για την εφαρμογή της εργατικής υπερωρίες, την υπερωριακή απασχόληση, τις αμοιβές κλπ;

10. Αν ναι, πότε έγινε ο τελευταίος έλεγχος και ποια τα πορίσματα;

11. Αν όχι, για ποιο λόγο δεν διερευνήθηκαν;

12. Ποιες άμεσες ενέργειες θα γίνουν ώστε να διασφαλισθεί πως οι εργαζόμενοι λιμενεργάτες στην Cosco αφενός θα ενταχθούν στα Βαρέα και Ανθυγιεινά και αφετέρου θα εργάζονται σε συνθήκες ασφάλειας και προστασίας της ζωής τους ώστε να μην θρηνούμε το χαμό συνανθρώπων μας;

 

Η ερωτώσα βουλευτής

 

 Φωτεινή Μπακαδήμα