Ο κ. Κώστας Λένης, ο κ. Γιώργος Παναγόπουλος και το πείραμα της Φιλαδέλφεια


Τον Οκτώβριο 1943, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, εφαρμόζοντας τις θεωρητικές αρχές του Αϊνστάιν, εξαφάνισε ένα ολόκληρο πλοίο με το πλήρωμά του στη Φιλαδέλφεια και το επανέφερε στη θέση του μέσα σε λίγα λεπτά της ώρας.


Τον Ιούλιο 2022 ο κ. Κώστας Λένης και ο κ. Γιώργος Παναγόπουλος κατάφεραν να εξαφανίσουν όχι ένα μεμονωμένο πλοίο, αλλά ολόκληρη κοινοπραξία επιβατηγών - οχηματαγωγών πλοίων από το Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου Σαλαμίνας, χωρίς ακόμα να την έχουν επαναφέρει. 

Ίσως, ξεφυλλίζοντας οψιγενώς τα ρητά του Στάλιν, βρήκαν κάπου τις χαμένες σημειώσεις του Αϊνστάιν για το πείραμα της Φιλαδέλφεια.

Για να βάλουμε, όμως, τα πράγματα στη θέση τους:

Με το υπ’ αριθμ. 73/2004 Προεδρικό Διάταγμα ιδρύθηκε το διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο με την επωνυμία Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σαλαμίνας (εφεξής ΔΛΤΣ), το οποίο έχει τη νομική μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου. . 

Σύμφωνα με το α. 28 παρ. 2 ν. 2738/1999 η λειτουργία του ΔΛΤΣ διέπεται από το πδ. 410/1996 και ήδη από το ν. 3463/2006.  

Σύμφωνα με το α. 240 παρ. 1 του εν λόγω Νόμου, ως μέλη του διοικητικού συμβουλίου του ΔΛΤΣ μπορούν να οριστούν ο δήμαρχος ή ο πρόεδρος της κοινότητας, δημοτικοί ή κοινοτικοί σύμβουλοι και δημότες ή κάτοικοι που είναι χρήστες των υπηρεσιών του νομικού προσώπου ή που έχουν ανάλογη επαγγελματική ή κοινωνική δράση ή ειδικές γνώσεις, ανάλογα με το σκοπό του νομικού προσώπου, καθώς και ένας εκπρόσωπος των εργαζομένων του νομικού προσώπου, εφόσον αυτό απασχολεί περισσότερους από δέκα (10) εργαζομένους. Μετά τoν ορισμό των μελών το δημοτικό συμβούλιο εκλέγει από τα μέλη αυτά τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου. Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου μπορούν να αντικατασταθούν κατά τη διάρκεια της θητείας τους, με απόφαση δημοτικού συμβουλίου για σοβαρό λόγο που ανάγεται στην άσκηση των καθηκόντων τους.

Δεδομένης της αδιαμφισβήτητης νομικής μορφής του ΔΛΤΣ ως νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, τυγχάνει πέραν πάσης αμφιβολίας εφαρμοστέο το α. 7 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, στο οποίο αποτυπώνεται η αρχή της αμεροληψίας, η οποία πηγάζει από τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή του κράτους δικαίου, σύμφωνα με τη οποία τα μέλη των συλλογικών οργάνων της Διοίκησης δεν παρέχουν εγγυήσεις αμερόληπτης κρίση όχι μόνο όταν έχουν προσωπικό συμφέρον από την έκβαση της συγκεκριμένης υπόθεσης ή ιδιαίτερο δεσμό ή ιδιάζουσα σχέση ή εχθρότητα με τους ενδιαφερομένους ή είναι συγγενείς ορισμένου βαθμού με κάποιον από αυτούς,  αλλά και όταν, γενικότερα, είναι δυνατόν να δημιουργηθεί εύλογα η υπόνοια ότι έχουν ήδη σχηματισμένη και συνεπώς προειλημμένη γνώμη για τη συγκεκριμένη υπόθεση που πρόκειται να συζητηθεί ενώπιον του συλλογικού οργάνου. 

Η περίπτωση εργαζόμενων με εξαρτημένη σχέση εργασίας, λόγω της δημιουργίας ευθείας και ισχυρής σχέσης οικονομικής εξάρτησης του εργαζόμενου από τον εργοδότη, έχει επανειλημμένα κριθεί ότι αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα παράβασης της αρχής της αμεροληψίας. 

Στην προκειμένη περίπτωση, στην αρμοδιότητα του ΔΛΤΣ υπάγεται και ένας κύριος λιμένας (πορθμείο) στην περιοχή Παλουκίων για την εξυπηρέτηση επαγγελματικών σκαφών μεταφοράς προσωπικού και οχημάτων καθώς επίσης επαγγελματικών και ερασιτεχνικών αλιευτικών σκαφών. 

Στο συγκεκριμένο λιμένα δραστηριοποιούνται δυο (2) κοινοπραξίες πλοίων. 

Δεν χρειάζεται τίποτα παραπάνω από ένα απλό “ξεφύλλισμα” στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, προκειμένου να διαπιστώσει οποιοσδήποτε ότι το διοικητικό συμβούλιο του ΔΛΤΣ λαμβάνει αποφάσεις μεγάλης σημασίας για τις προαναφερόμενες κοινοπραξίες, όπως είναι η τιμολογιακή πολιτική (τέλη κ.α.), η εμπορική πολιτική (πχ ενίσχυση του ανταγωνισμού), η παραλαβή αποβλήτων, οι περιβαλλοντικοί όροι, η παραχώρηση χερσαίας ζώνης λιμένα για εκδοτήρια κ.α. 

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη απόφασης επί αυτών των θεμάτων είναι η σύγκληση του διοικητικού συμβουλίου με αντίστοιχο θέμα ημερήσιας διάταξης από τον Πρόεδρο, ο οποίος φυσικά έχει και δικαίωμα ψήφου. 

Ο κ. Λένης έχει δημόσια και επανειλημμένα δηλώσει ότι εργάζεται σε κάποιο από τα πλοία, που δραστηριοποιούνται στην πορθμειακή γραμμή Πέραμα - Παλούκια.  Άλλωστε και να μην το δήλωνε, ήταν πολλά τα πρόσωπα, που τον είχαν δει να εργάζεται στο πλοίο αυτό (κατά πληροφορίες της οικογένειας Λαλούση, μέλος της οποίας ήταν υποψήφια δημοτική σύμβουλος με την παράταξη Τσαβαρή). 

Στις αιτιάσεις, που και εμείς προβάλαμε, αναφορικά με ενδεχόμενη παράβαση της αρχής της αμεροληψίας λόγω της σύμπτωσης στο πρόσωπο του κ. Λένη των ιδιοτήτων τόσο του Προέδρου ΔΛΤΣ, όσο και του εργαζόμενου στην πορθμειακή γραμμή, επιμένει να απαντά ότι εργοδότης του δεν είναι κάποια από τις δυο (2) κοινοπραξίες, αλλά το πλοίο, προφανώς εννοώντας κάποια από τις ναυτικές εταιρείες, που συμμετέχουν στις κοινοπραξίες αυτές. 

Προκύπτει, επομένως, ένα εύλογο ερώτημα: αρκεί το γεγονός ότι ο κ. Λένης δεν έχει προσληφθεί από την κοινοπραξία, αλλά από μια από τις σε αυτήν συμμετέχουσες ναυτικές εταιρείες, ιδίως εάν ληφθεί υπόψιν ότι υποστηρικτές του στο facebook δηλώνουν [χωρίς ο κ. Λένης να τους έχει διαψεύσει] ότι η πρόσληψη αυτή έγινε, για να βοηθήσει την οικογένειά του, ήτοι σε πιθανολογούμενες συνθήκες τυχόν έντονης οικονομικής εξάρτησης του προσληφθέντος από τον εργοδότη του.

Σύμφωνα με την πάγια πειραϊκή νομολογία, οι κοινοπραξίες της πορθμειακής γραμμής Πέραμα - Παλούκια αποτελούν ομόρρυθμες εμπορικές εταιρίες “εν τοις πράγμασι” (Ολ.ΑΠ 22/1998 ΕλλΔνη 1998.532, ΑΠ 36/2011 ΕλλΔνη 2011.1389, ΑΠ 654/2010 Αρμ 2011.1177 ΑΠ 362/2009 ΕΕμπΔ 2010.63, Εφ.Θεσ. 1704/2011 ΕπισκΕμπΔ 2012.457, Εφ.Πατρ. 88/2008 ΑχαΝομ 2009.571) με όλες τις συνέπειες που απορρέουν από το γεγονός αυτό, δηλαδή εφαρμόζεται το δίκαιο της ομόρρυθμης εταιρίας σε όλη του την έκταση, ως προς τη διαχείριση της εταιρίας, την ευθύνη των εταίρων, τη λύση και τις συνέπειες αυτής (ΑΠ 36/2011 ο.π, ΑΠ 654/2010 ο.π, Εφ.Δωδ. 125/2012 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ). Επομένως, εφαρμόζονται σε αυτές, εφόσον δεν αντιτίθενται στον ιδιάζοντα χαρακτήρα τους οι περί εταιριών διατάξεις του Αστικού Κώδικα, δηλαδή τα άρθρα 741 επ. αυτού. Για το λόγο αυτό, τα μέλη των κοινοπραξιών αυτών ευθύνονται απεριορίστως και εις ολόκληρον για τις υποχρεώσεις τους, κατ` άρθρο 22 του Εμπ.Ν. και μπορούν κατά συνέπεια να εναχθούν αυτοί για τις υποχρεώσεις των κοινοπραξιών έναντι τρίτων, ενώ το έναντι αυτών δεδικασμένο ισχύει κατά το άρθρο 329 ΚΠολΔ και έναντι των μετεχόντων σε αυτήν φυσικών ή νομικών προσώπων.
Τί σημαίνει αυτό σε απλά ελληνικά; Σημαίνει ότι, εάν τελικά όντως, ο κ. Λένης εργάζεται σε κάποια από τις συμμετέχουσες σε κοινοπραξία ναυτικές εταιρείες, αυτό σε καμία περίπτωση δεν απομονώνει τον ίδιο ως Πρόεδρο του ΔΛΤΣ από τις ευθύνες και υποχρεώσεις του εργοδότη του, διότι πολύ απλά για όλες τις ευθύνες και υποχρεώσεις της κοινοπραξίας είναι κατά νόμω υπεύθυνος και ο εργοδότης του κ. Λένη. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι επί κοινοπραξίας επιτηδευματιών το πρόστιμο επιβάλλεται σε βάρος της κοινοπραξίας και κοινοποιείται σε κάθε μέλος αυτής, το καθένα από τα οποία ευθύνεται απεριόριστα και στο σύνολο. Συνεπώς, είναι αδύνατον πράξεις και παραλείψεις του κ. Λένη ως Προέδρου ΔΛΤΣ να επιφέρουν συνέπειες αποκλειστικά και μόνο στην κοινοπραξία, διότι οι συνέπειες αυτοδίκαια επέρχονται και σε όλες τις συμμετέχουσες στην κοινοπραξία ναυτικές εταιρείες, σε μια από τις οποίες εργάζεται ο κ. Λένης. 

Το συμπέρασμα αυτό ενισχύεται και από το γεγονός ότι, όπως εκτίθεται σε αξιόλογη πτυχιακή εργασία του ΑΤΕΙ Πειραιά αναφορικά με την κοινοπραξία πλοίων στη Σαλαμίνα  [βλ. αναλυτικά http://okeanis.lib2.uniwa.gr/xmlui/bitstream/handle/123456789/1554/log_00159.pdf?sequence=1&isAllowed=y]  ακόμα και οι δαπάνες μισθοδοσίας των εργαζόμενων των επιμέρους ναυτικών εταιρειών αφαιρούνται από τα συνολικά έσοδα της κοινοπραξίας, ώστε τελικά στην πράξη το επιχείρημα της μηδενικής σχέσης του κ. Λένη με αυτήν να μην ευσταθεί, αφού ανεξάρτητα από το ποιος καταθέτει το μισθό του κ. Λένη στην τράπεζα, ο μισθός αυτός αποτελεί ταυτόχρονα έξοδο τόσο του εργοδότη του, όσο και της κοινοπραξίας !!!!!

Τούτων δοθέντων, είναι εύλογο να αναρωτιέται κανείς: πόσο νόμιμη είναι η τοποθέτηση ενός Προέδρου, ο οποίος θα κωλύεται να συμμετέχει στη λήψη αποφάσεων για τα σημαντικότερα θέματα του Ταμείου; Η δική μας άποψη είναι ότι δεν είναι νόμιμη. 

Μετά από όλα αυτά, θα ανέμενε κανείς ότι οι κκ. Λένης και Παναγόπουλος θα κατέθεταν στο δημοτικό συμβούλιο όλα τα σχετικά έγγραφα, από τα οποία θα προέκυπτε ΕΓΓΡΑΦΩΣ η αμεροληψία του νέου Προέδρου ΔΛΤΣ. Αντί, όμως, να κατατεθούν έγγραφα, για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο της ώρας ακούστηκαν νομικά αβάσιμες απόψεις, εικασίες, θεωρίες συνομωσίας και το χειρότερο από όλα προβλήθηκε μια κουλτούρα δημοκρατίας - πλυντηρίου, που ξεπλένει τα πάντα αρκεί να σε ψηφίσουν. 

Το Παρατηρητήριο Διαφάνειας Λιμενικού Συστήματος   θα εκθέσει σε υπογραφή προς κάθε ενδιαφερόμενο αίτημα προς τις εποπτεύουσες Αρχές να ακυρώσουν την κατά την άποψη μας παράνομη τοποθέτηση του κ. Λένη στη θέση του Προέδρου ΔΛΤΣ και θα σας κρατάμε ενήμερους για τις εξελίξεις.