Τα ευρωπαϊκά λιμάνια και... η ναυμαχία της Σαλαμίνας
Στα πέντε κορυφαία σε κίνηση επιβατικά λιμάνια της Ε.Ε. τα τρία είναι ελληνικά. Και αν αυτό είναι γνωστό και αναμενόμενο για τον Πειραιά, το λιμάνι που συνδέεται με δεκάδες ελληνικά νησιά στο Αιγαίο, λιγότερο αυτονόητο είναι για το πορθμείο Σαλαμίνας-Περάματος. Τα Παλούκια της Σαλαμίνας και το Πέραμα, λοιπόν, είναι το τέταρτο και το πέμπτο σε αριθμό επιβατών που διακινήθηκαν το 2021, με 5,9 εκατ. επιβάτες έκαστο.
Σχεδόν ίδιος αριθμός επιβατών διακινήθηκε πέρσι και μέσω Πειραιά, που είναι το τρίτο σε κίνηση λιμάνι της Ε.Ε., ενώ στις δύο πρώτες θέσεις είναι σταθερά τα λιμάνια ενός άλλου διάσημου πορθμείου, αυτού που συνδέει το Ρέτζιο ντι Καλάμπρια (το αρχαίο Ρήγιο της Μεγάλης Ελλάδας) με την απέναντι Μεσίνα (την επίσης αρχαία Μεσσήνη) της Σικελίας.
Οι επιβάτες που διακινήθηκαν από την κάθε πλευρά του διάσημου στενού στη μύτη της ιταλικής «μπότας» ήταν το 2021 8,1 και 8,2 εκατ., αντίστοιχα. Σύμφωνα με τη Eurostat, συνολικά στα 20 κορυφαία λιμάνια της Ε.Ε. διακινήθηκαν πέρσι πάνω από 92 εκατ. επιβάτες, ανακτώντας ένα μέρος της κίνησης που μειώθηκε θεαματικά στη διάρκεια της πανδημίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το τελευταίο προ πανδημίας έτος, το 2019, από τα 20 κορυφαία λιμάνια της Ε.Ε. διακινήθηκαν 161 εκατ. επιβάτες. Στο σύνολο των ευρωπαϊκών λιμανιών το 2021 διακινήθηκαν 267 εκατ. επιβάτες, έναντι 418 εκατ. το 2019. Στα εμπορικά λιμάνια διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, τα ολλανδικά λιμάνια διακίνησαν πέρσι το 17% των αγαθών που μεταφέρθηκαν διά θαλάσσης, ακολουθούμενα από τα ιταλικά και τα ισπανικά με 14%. Ο Πειραιάς το 2021 ήταν στη 18η θέση με 47 εκατ. τόνους διακινηθέντων αγαθών.