Τα τελευταία χρόνια έχουμε τρομερή έκρηξη της κίνησης δικύκλων στους ελληνικούς δρόμους καθώς αποτελεί μια πρακτική και προσιτή λύση στα οικονομικά και υγειονομικά προβλήματα που μας ταλανίζουν.
Η αύξηση των μοτοσικλετών και scooter που κινούνται στις μεγάλες (και μικρές) πόλεις είναι πλέον ορατή στην καθημερινότητα όλων, παράλληλα όμως έχει ενεργοποιηθεί και ο προβληματισμός πολλών για τα θέματα που απασχολούν τους δικυκλιστές.
Ένα από τα διαχρονικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλοι οι οδηγοί στις πόλεις είναι η διήθηση των δικύκλων ανάμεσα στις λωρίδες κυκλοφορίας. Πόσες φορές οδηγώντας αυτοκίνητο δεν έχετε αισθανθεί άβολα όταν σαν περνάει από δεξιά ή αριστερά με τριπλάσια ταχύτητα μια μοτοσικλέτα, ή από την άλλη πόσο φόβο αισθανθήκατε ως μοτοσικλετιστές όταν προσπαθήσατε να κάνετε μια διήθηση και κάποιο αυτοκίνητο άλλαξε λωρίδα κυκλοφορίας απροειδοποίητα;
Το ότι όλοι όμως κάνουν τα στραβά μάτια δεν δίνει καμία λύση στο πρόβλημα. Αυτός είναι ο λόγος που αρκετοί – κυρίως πολίτες – έχουν προχωρήσει σε διαβήματα στο Υπουργείο Μεταφορών προκειμένου η πολιτεία να κοιτάξει πιο προσεκτικά το ζήτημα. Ήδη σε πολλές χώρες ή Νομούς (Καλιφόρνια, Νότια Αφρική, Γαλλία, Ολλανδία, Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία) η διήθηση δικύκλων επιτρέπεται, έστω και με περιορισμούς. Καιρός είναι λοιπόν και στην Ελλάδα να προχωρήσουμε και σε αυτό το ζήτημα.
Το ζήτημα της διήθησης είναι ξεκάθαρο στο χώρα μας από νομικής άποψης. Απαγορεύεται! Ο ΚΟΚ αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τηρουμένων των διατάξεων της παραγράφου 1, σε οδοστρώματα που είναι χωρισμένα σε δυο ή περισσότερες λωρίδες κυκλοφορίας, κατά κατεύθυνση με κατά μήκος διαγραμμίσεις, οι οδηγοί οχημάτων υποχρεούνται να οδηγούν αυτά μέσα στα όρια μιας λωρίδας και κατά το δυνατόν στο μέσο αυτής».
Πρόσφατα όμως είχαμε μια σημαντική εξέλιξη στο ζήτημα. Σύμφωνα με πληροφορίες του newsmoto, τα αιτήματα για το θέμα της διήθησης δικύκλων έχουν φτάσει στο Υπουργείο Μεταφορών και ήδη το επιτελείο του Υπουργού κ. Κώστα Καραμανλή, αξιολογεί την κατάσταση για να βρεθεί το πλαίσιο πάνω στο οποίο θα δοθεί μερική ή ολική λύση στο πρόβλημα. Το ζήτημα έχει πάρει έγκριση για να αξιολογηθεί άμεσα από την επιτροπή που ασχολείται με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Όπως είναι απόλυτα λογικό η ανεξέλεγκτη διήθηση των δικύκλων ανάμεσα στα αυτοκίνητα δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή. Μπορούν όμως να υπάρξουν σοβαρές λύσεις όπως κάνουν άλλες χώρες. Για παράδειγμα, στη Γερμανία η διήθηση των μοτοσικλετών μπορεί να γίνει όταν τα αυτοκίνητα είναι ακινητοποιημένα ή κινούνται με πολύ χαμηλές ταχύτητες.
Στη Νότια Αφρική η νομοθεσία επιτρέπει στα δίκυκλα να κάνουν διήθηση ανάμεσα στα αυτοκίνητα, αλλά με μέγιστη διαφορά ταχύτητας από το αυτοκίνητο τα 20 χλμ./ώρα. Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο σε περιοχές με ανώτατο όριο ταχύτητας τα 50 χλμ./ώρα, δηλαδή μέσα στον αστικό ιστό και όχι στις λεωφόρους και τους αυτοκινητοδρόμους.
Αυτή η διαφορά ταχύτητας ίσως είναι η ιδανική καθώς επιστημονικά έχει αποδεχτεί ότι ο αναβάτης χρειάζεται ένα δευτερόλεπτο για να αντιληφθεί τον κίνδυνο. Αυτό μεταφράζεται σε 10 μέτρα απόστασης όταν κινείσαι με 30 χλμ./ώρα! Με 20 χλμ/ώρα διαφοράς λοιπόν ο αναβάτης έχει τη δυνατότητα να αντιδράσει (φρενάρει ή αλλάξει πορεία) σε περίπτωση κινδύνου.
Όπως και να έχει, λύσεις μπορούν να υπάρξουν ώστε επιτέλους να έχουμε μια νομοθεσία η οποία συμβαδίζει με την πραγματικότητα. Σε τελική ανάλυση, από τη σημερινή ανεξέλεγκτη κατάσταση, είναι προτιμότερο να υπάρξει ένα νομοθετικό πλαίσιο το οποίο θα διασφαλίζει την ομαλή συνύπαρξη οδηγών και αναβατών. Πάνω από όλα όμως, θα πρέπει να μάθουμε να σεβόμαστε και να μοιραζόμαστε πολιτισμένα τον κοινό κομμάτι δρόμου που χρησιμοποιούμε.
Γιάννης Πετρόχειλος - newsauto.gr