Εγκρίθηκε, μετά από χρονοβόρες διαδικασίες, το Master Plan του Λιμένα Πειραιά, με την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος (ΦΕΚ 39/Δ/25-01-2023). Είναι το πρώτο Π.Δ. που έχει εκδοθεί για λιμάνι στη χώρα. Η ΟΛΠ ΑΕ είχε καταθέσει στο Υπουργείο Ναυτιλίας την πρώτη έκδοση του Master Plan το 2017.
«Με βάση αυτό το Master Plan το λιμάνι του Πειραιά θα αναπτυχθεί ορθολογικά, με βάση τους κανόνες της λιμενικής επιστήμης, της χωροταξίας, της προστασίας του περιβάλλοντος και της αρμονικής συνύπαρξης του με τις αστικές περιοχές του Πειραιά, της Δραπετσώνας, του Κερατσινίου, του Περάματος και της Σαλαμίνας» επεσήμαναν στο newmoney κύκλοι τους λιμενικής βιομηχανίας.
Η έγκριση δόθηκε μετά από αλλεπάλληλες τροποποιήσεις, νέες προτάσεις, δημόσιες διαβουλεύσεις και συνεδριάσεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) και μέσω αποφάσεων του ΣτΕ, οι οποίες οδήγησαν στη δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου για όλα τα λιμάνια της Ελλάδας με διεθνή και και εθνική σημασία που είναι συνολικά 32.
Στο ΠΔ περιλαμβάνονται:
- οι χρήσεις γης
- όλες οι προβλέψεις για την λειτουργία και την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα
- οι λιμενικές ζώνες και υποζώνες
- οι όροι δόμησης, οι νέες υποχρεωτικές και μη επενδύσεις, οι περιβαλλοντικές δεσμεύσεις κ.ά.
Οι αρμόδιοι θεωρούν ότι η σημαντικότερη περιβαλλοντική δέσμευση που έχει τεθεί, για την πλήρη εφαρμογή του ΠΔ, είναι η απαίτηση εκπόνησης ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης κατά το στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων.
Το Π.Δ. χωρίζεται σε τρία μέρη: α) Στο πρώτο περιλαμβάνεται η χωρική οργάνωση και το αναπτυξιακό πρόγραμμα του Λιμένα Πειραιά, β) οι κατευθύνσεις και τα μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος και γ) στο υπόμνημα συμπεριλαμβάνεται το τοπογραφικό διάγραμμα με τους όρους δόμησης και οι χρήσεις γης των ζωνών του λιμένα.