Χωρίς προηγηθείσα διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους(κατοίκους, επιχειρηματίες της περιοχής, αθλητικά σωματεία), οι Πειραιώτες πληροφορήθηκαν τον Οκτώβριο του 2022 από συνέντευξη του ανάδοχου μελετητή, σε εκπομπή του δημοτικού ραδιοφώνου Πειραιά, τα σχέδια της Δημοτικής αρχής για την ανάπλαση της Πειραϊκής και μετατροπή της σε Ριβιέρα!
Τα 2.5 χιλιόμετρα της οδού «Ακτή Θεμιστοκλέους» η οποία διατρέχει παράλληλα με τα Κονώνεια τείχη και τα βράχια της Πειραϊκής παραμένουν εγκαταλειμμένα 50 χρόνια από τις εκάστοτε δημοτικές αρχές με στενά πεζοδρόμια ακατάλληλα για περπάτημα, άθλιο οδόστρωμα, κατάληψη πεζοδρομίων. αυθαίρετες κατασκευές αθλητικών σωματείων και συλλόγων πάνω στα τείχη. Παρ’ όλα τα κακώς κείμενα που οι δημοτικές αρχές άφηναν να αναπτύσσονται κλείνοντας τα μάτια σε κάθε αυθαιρεσία, η περιοχή της Πειραϊκής παρέμεινε ένα τοπίο υψηλής αισθητικής αξίας χαρακτηρισμένο από το Ρυθμιστικό σχέδιο Αττικής ως τοπίο προτεραιότητας, για το οποίο απαιτείται η εκπόνηση ειδικών μελετών για την προστασία του.
Η προμελέτη της ανάπλασης αγνοεί τον όρο για το τοπίο ενώ συναντά μεγάλες αντιστάσεις από την τοπική κοινωνία καθώς είναι φανερό ότι τα 25εκατομύρια ευρώ που πρόκειται να εκταμιευθούν από το ταμείο Ανάκαμψης ,δεν σκοπεύουν στην αναβάθμιση της κατοικίας και αναψυχής της μοναδικής διεξόδου που έχει απομείνει στους Πειραιώτες , αυτήν της επαφής τους με τη θάλασσα της Πειραϊκής.
Πέραν των σχεδιαζόμενων κατασκευών του νέου λιμανιού στην Πειραϊκή για 2 θέσεις ελλιμενισμού γιγα -κρουαζιεροπλοίων που το κίνημα των κατοίκων ΟΧΙ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑΪΚΗ κατάφερε να σταματήσει προσωρινά και του τεχνητού νησιού 135 στρεμμάτων επί του οποίου θα ανεγερθεί εμπορικό κέντρο 22.0000 τετραγωνικών μέτρων καταστρέφοντας ανεπιστρεπτί τόσο το ιστορικό όσο και το αισθητικό τοπίο της Πειραϊκής, στα σχέδια της επέκτασης της home-port κρουαζιέρας του MASTER PLAN της Cosco συμπεριλαμβάνεται και η πόλη με τις υπηρεσίες της προς τους τουρίστες στοχεύοντας στην επέκταση της παραμονής τους όχι 4 για ώρες αλλά για μια νύχτα. Ως τρόπος έλξης των τουριστών της Πειραϊκής, επιλέχθηκε από την δημοτική αρχή, να καρφωθούν στα θρυλικά βράχια της Πειραϊκής και μάλιστα εντός της ζώνης του αιγιαλού , μεταλλικές πεζογέφυρες (λαμαρίνα ΙΝΟΧ) «γραδελάδα» προκειμένου να αποτελέσει τουριστικό περίπατο ,αποκλείοντας με αυτόν τον τρόπο την χρήση του παράκτιου μετώπου της βραχώδους ακτής και της θάλασσας από τους κατοίκους που εκεί κολυμπούν όλον τον χρόνο, ψαρεύουν και κοινωνικοποιούνται .
Για να δοθεί νομιμοποίηση και αίγλη , το ανοσιούργημα αυτό βαπτίστηκε από την δημοτική αρχή με τις ευλογίες της γνωστής για το «αναπτυξιακό» της έργο Υπουργού Πολιτισμού, ως Ανάδειξη του Κονώνειου τείχους ,θεωρώντας ως ανάδειξη του μνημείου, την θέασή του από την μεταλλική πεζογέφυρα, την ίδια στιγμή που 500 μέτρα επιχωματώσεων των τειχών εδώ και 20 χρόνια λειτουργούν ως σκουπιδότοπος και καμία πρόβλεψη αποχωμάτωσής τους δεν υπάρχει από το αρμόδιο Υπουργείο.
Παρομοίως και η οδός «Ακτή Θεμιστοκλέους» προορίζεται για την εξυπηρέτηση της διαδρομής των τουριστικών πούλμαν της κρουαζιέρας που θα εκτελούν συνεχή δρομολόγια μεταφέροντας τους επιβάτες στην αθηναϊκή Ριβιέρα, διασχίζοντας την Πειραϊκή ενώ η πρόταση των κατοίκων για πεζοδρόμηση της οδού απορρίφθηκε από την δημοτική αρχή χωρίς να συζητηθεί .
Για την ακόμη καλύτερη ψυχαγωγία των τουριστών σχεδιάζεται στην οδό με πλάτος 6 έως 9 μέτρα , αμφίδρομος ποδηλατόδρομος , η υλοτόμηση πολλών μεγάλων δεντρων και η αντικατάστασή τους με φυτά χαμηλής βλάστησης.
Οι επιπτώσεις της home port κρουαζιέρας ήταν αναμενόμενο να πνίξουν την πόλη του Πειραιά όπως συνέβη σε όλες τις Ευρωπαϊκές πόλεις-λιμάνια που αγωνίζονται κατά του μαζικού τουρισμού της κρουαζιέρας. Άλλωστε έχουν ήδη εκτιμηθεί ως αρνητικές και από τους μελετητές του master plan όπου αναφέρεται ότι θα μεταβληθεί το αναλλοίωτο εδώ και 3000 χρόνια τοπίο , θα επιβαρυνθεί το ατμοσφαιρικό ,θαλάσσιο , ακουστικό περιβάλλον με ρύπους ,θα εκτιναχθεί η παραγωγή στερεών αποβλήτων, θα στερήσει από την τοπική κοινωνία πολύτιμους πόρους όπως το νερό και θα δημιουργήσει το αδιαχώρητο στους δρόμους του Πειραιά από την λεωφόρο Παπαναστασίου μέχρι το λιμάνι και το Χατζηκυριάκειο, πλην όμως αυτές οι επιπτώσεις είναι αδιάφορες για τον στρατηγικό στόχο της COSCO.
.
Οι στρατηγικοί στόχοι της COSCO διαμορφώνονται στην προσέλκυση πρόσθετων 580,000 επιβατών της homeport κρουαζιέρας από τους οποίους οι 100,000 θα προέρχονται από την Κίνα. Θα γίνουν οι απαραίτητες υποστηρικτικές επενδύσεις που θα αφορούν στην αναβάθμιση της ξενοδοχειακής υποδομής, εμπορικές και άλλες δραστηριότητες. Στόχος είναι η προσέλκυση Κινέζων πελατών μέσω της σύμπραξης με αεροπορικές εταιρείες (π.χ. China East, Air China) ή πρακτορεία ταξιδιών (π.χ. Ctrip, CITS). Θα πρέπει να καταρτιστούν ταξιδιωτικά προϊόντα που θα είναι προσαρμοσμένα τόσο ποιοτικά όσο και τιμολογιακά στις προτιμήσεις των Κινέζων τουριστών. Ακόμη, θα εναρμονιστεί η εμπορική πολιτική με την στρατηγική προώθησης (marketing) των τουριστικών προϊόντων μέσα από συγκεκριμένα κανάλια (π.χ. Mafengwo).Επιπλέον στόχος αποτελεί η ανάπτυξης της κινεζικής αγοράς: Παροχή υπηρεσιών που θα είναι εξειδικευμένες για τους κινέζους τουρίστες(π.χ. εμπορικό κέντρο, Κινέζικα εστιατόρια). Οι παραπάνω στόχοι της COSCO αποτελούν και τους στόχους της δημοτικής αρχής Μώραλη παραπλανώντας τους Πειραιώτες με βαρύγδουπα ονόματα αναπλάσεων –αναδείξεων –αναβαθμίσεων που εξυπηρετούν τα στρατηγικά σχέδια του ομίλου και υποβαθμίζουν τον τόπο και την κοινωνία .
Δήμητρα Βήνη
Κοινοτική σύμβουλος διαμερίσματος Πειραϊκής χερσονήσου