Μετά την επιστολή που στείλαμε στο Σταθμό Αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Ρεβυθούσα μεταφέροντας τις ανησυχίες των κατοίκων της Σαλαμίνας, οι υπεύθυνοι της εγκατάστασης μας πρότειναν να επισκεφθούμε το χώρο της ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα και να μας απαντήσουν δια ζώσης στα ερωτήματα που τους θέσαμε.
Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στις 12/9/2023, είχε διάρκεια τρεισήμισι ωρών και έγινε από τον Διευθυντή της μονάδας και δύο υπεύθυνους από το τμήμα δημοσίων σχέσεων της εταιρείας. Περιλάμβανε αναλυτική παρουσίαση του τρόπου λειτουργίας της μονάδας , επίσκεψη και ενημέρωση στο κέντρο ελέγχου, στις εξωτερικές εγκαταστάσεις του νησιού τόσο στην ξηρά , όσο και από τη θάλασσα.
Στο ερώτημα για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και συγκεκριμένα στη ρύπανση της ατμόσφαιρας, μας απάντησαν ότι η καύση που γίνεται περιοδικά στην καμινάδα που φαίνεται από την Σαλαμίνα,θα σταματήσει μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο καθώς η διαχείριση της περίσσειας των ατμών θα γίνεται πλέον όχι με την καύση τους ,αλλά με την επανυγροποίησή τους από τους δύο νέους συμπιεστές που πρόκειται να εγκατασταθούν σύντομα.
Ο πυρσός θα λειτουργεί μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις για εκτόνωση της πίεσης στις δεξαμενές. Επίσης το φυσικό αέριο κατά την καύση του δεν απελευθερώνει οξείδια του αζώτου και θείου που είναι επικίνδυνα για την υγεία ,αλλά μόνο διοξείδιο του άνθρακα που βέβαια συμβάλλει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Ακόμη με βάση το NetZeroMasterplan υπάρχει δέσμευση της εταιρείας για ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα μέχρι το 2040 και 50% μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2030. Όσον αφορά τις οσμές που τους αναφέραμε, μας απάντησαν ότι το αέριο που διαχειρίζονται είναι άοσμο και η προσθήκη οσμηρών ουσιών για ανίχνευση διαρροών γίνεται στο Πάτημα στην Ελευσίνα (κέντρο ελέγχου και διανομής φυσικού αερίου) πριν εισέλθει στο δίκτυο των υπόγειων αγωγών.
Στο ερώτημα για τις επιπτώσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα μας απάντησαν ότι η διαρροή του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη θάλασσα είναι αδύνατη εφόσον αυτό γίνεται αμέσως αέριο σε συνθήκες ατμοσφαιρικής πίεσης.
Η χρήση του θαλασσινού νερού για την αύξηση της θερμοκρασίας και την αεριοποίηση του LNG προκαλεί μείωση της θερμοκρασίας του νερού αυτού κατά μέσο όρο 3-3,5 οC με μέγιστο τους 5 οC όταν επιστρέφει στη θάλασσα, γεγονός που δεν επηρεάζει την βιοποικιλότητα.
Η επίδραση στη θερμοκρασία της θάλασσας είναι τοπική και η ανάδευση των υδάτων στην έξοδο του αγωγού μπορεί να δημιουργεί φυσσαλίδες ή αφρούς ανάλογα με την παρουσία ή όχι πλαγκτού και όχι λόγω ρύπανσης. Στο ερώτημά μας για τους ελέγχους για ρύπανση της θάλασσας από τα πλοία πέριξ της Ρεβυθούσας συμπεριλαμβανομένου του αγκυροβολίου, μας απάντησαν ότι γίνονται τακτικοί έλεγχοι τόσο από το Λιμενικό, όσο και από το ΥΠΕΝ, καθώς και από περιβαλλοντικές οργανώσεις.
Στις ερωτήσεις μας για τον κίνδυνο ατυχημάτων που μπορεί να προκαλέσουν πυρκαγιές και εκρήξεις, μας παρουσίασαν αναλυτικά τα δέκα διαφορετικά συστήματα επιτήρησης, ελέγχου και ασφάλειας με κυριότερο το ESD (emergency shut down). Επίσης σε περίπτωση ισχυρού σεισμού έχει προβλεφθεί από την κατασκευή της βάσης των δεξαμενών δυνατότητα επαναφοράς από μετατόπιση που μπορεί να προκληθεί ακόμη και σε σεισμό επιτάχυνσης 0,5g.
Οι προδιαγραφές ασφαλείας λόγω επικινδυνότητας υπόκεινται στα πρωτόκολλα SEVESO III 2012/18/EU , ISO43001 ,ISO14001. Ακόμη και στο πιο ακραίο σενάριο όπως πτώση αεροπλάνου πάνω στις δεξαμενές, οι επιπτώσεις αναμένονται σε μέγιστη ακτίνα 800 μέτρων γύρω από την περιοχή.
Τέλος στο ερώτημά μας αν προβλέπεται περαιτέρω επέκταση των εγκαταστάσεων στη Ρεβυθούσα πήραμε σαφή απάντηση ότι δεν προβλέπεται επέκταση δηλαδή νέες δεξαμενές, αλλά κατασκευή μιας νέας προβλήτας για μικρού μεγέθους δεξαμενόπλοια και φορτηγά.
Ο Περιβαλλοντικός Όμιλος Σαλαμίνας θα συνεχίσει να παρακολουθεί οποιαδήποτε εξέλιξη που αφορά το θέμα.