Μετά την έγκριση χρηματοδότησης για την δημιουργία του δεύτερου μεγάλου ναυστάθμου του Πολεμικού Ναυτικού που θα ενισχύσει σημαντικά την θωράκιση της χώρας ήρθε η κατακύρωση του διαγωνισμού.
script type="text/javascript">
Στο Πολεμικό Ναυτικό ισχύει το εξής παράδοξο. Παρότι η Ελλάδα είναι νησιωτική χώρα διαθέτει μόλις έναν μεγάλο ναύσταθμο. Κι αυτό δεν είναι κάτι που έτυχε.
script type="text/javascript">Πρόκειται για κατάλοιπο της Χούντας, που συγκέντρωσε τον Στόλο στην Σαλαμίνα για να έχει τον πλήρη έλεγχο και να μην υπάρξουν νέα «κινήματα του ναυτικού».
script type="text/javascript">Απαρχή για τον τερματισμό αυτού του παράδοξου στάθηκε η Νέα Δομή των Ενόπλων Δυνάμεων που σχεδίασε το ΓΕΕΘΑ από το 2020 και πήρε τη έγκριση του ΚΥΣΕΑ.
Ο υποτυπώδης, λοιπόν, Ναύσταθμος Κρήτης, στην Σούδα αναβαθμίζεται και σε σύντομο χρονικό διάστημα αναμένεται να μετατραπεί όχι απλά στην δεύτερη καρδιά του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά σε κέντρο επιχειρήσεων της Ανατολικής Μεσογείου.
Πριν μερικές ημέρες, ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, Ιωάννης Κεφαλογιάννης, υπέγραψε άλλη μία απόφαση, επιπλέον της προηγούμενης, για κατακύρωση διαγωνισμού σε έργο στο πλαίσιο της συντήρησης/αναβάθμισης/επέκτασης των Υποδομών Ναυτικών Εγκαταστάσεων του Ναυστάθμου Κρήτης (ΝΚ).
Όπως μάλιστα επισημαίνεται και στην σχετική ανακοίνωση «το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας προχωρά με γρήγορους ρυθμούς στην υλοποίηση του σημαντικού προγράμματος για τον εκσυγχρονισμό του Ναύσταθμου Κρήτης, ενός έργου με υψηλή γεωστρατηγική σημασία».
Κι όμως, χρειάστηκε να περάσει ένας χρόνος, από τον Ιούλιο του 2022 οπότε η Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής αποφάσισε την έγκριση χρηματοδότησης ύψους 188 εκατ. ευρώ για την εκτέλεση των απαραίτητων έργων ώστε ο ναύσταθμος Μεσογείου να ολοκληρωθεί. Παρά το γεγονός ότι η χρηματοδότηση προβλέπει την τμηματική καταβολή των χρημάτων σε βάθος 7ετιας, εκτιμάται ότι οι διαδικασίες θα μπορέσουν να επιταχυνθούν και να είναι έτοιμος ίσως και μέχρι το 2025, παρότι το στοίχημα ήταν για το τέλος του 2023. Η γραφειοκρατία βεβαίως έδειξε ότι είναι ακόμη παντοδύναμη και μπορεί να φρενάρει ακόμη και έργα ζωτικής σημασίας για την άμυνα της χώρας.
Η δημιουργία «Στόλου Μεσογείου» και η αναβάθμιση του Ναυστάθμου Κρήτης, μέσω της δημιουργίας πλήρους εγκατάστασης θα «χτυπήσει» τον τουρκικό ναύσταθμο του Ακσάζ, Ανατολικά της Ρόδου, στα μικρασιατικά παράλια και η Τουρκία θα αισθάνεται μία μόνιμη θαλάσσια πίεση.
Απώτερος στόχος είναι η δημιουργία δύο Στόλων, Αιγαίου και Μεσογείου, με τον πρώτο να έχει έδρα την Σαλαμίνα και τον δεύτερο τη Σούδα.
Μάλιστα, η πρόβλεψη είναι να μπορεί να υποδέχεται και πολεμικά πλοία μεγάλου εκτοπίσματος – όπως τα Ticonderoga – ακόμη και αεροπλανοφόρου.
Θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι με την ολοκλήρωση των υποδομών οι φρεγάτες FDI Belharra θα έχουν εκεί την φυσική τους έδρα, απ’ όπου θα επιχειρούν στην Ανατολική Μεσόγειο, εκεί όπου η Ελλάδα έχει μεγάλα Στρατηγικά Συμφέροντα και η αεράμυνα περιοχής που θα προσφέρουν αποτελεί το ζητούμενο για την θωράκισή τους.