Το τελευταίο δεκαήμερο, εν μέσω εορτών, τουλάχιστον δέκα άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους ● To 2022 καταγράφηκαν 635 νεκροί σε 11.200 τροχαία, ενώ στα δυσθεώρητα αυτά νούμερα για ανθρώπινες ζωές δεν υπολογίζονται οι βαριά τραυματίες με μη αναστρέψιμες βλάβες.
Θεσσαλονίκη συμπεριλαμβάνονται στα πιο πρόσφατα θύματα τροχαίων δυστυχημάτων, την πρώτη αιτία θανάτου σε νέους και νέες της χώρας μας. Το 2023 μετράει 518 νεκρούς στην άσφαλτο μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου, όμως ο τραγικός απολογισμός θα μπορούσε να χαρακτηριστεί επαναλαμβανόμενος.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας, 730 ήταν οι νεκροί από τροχαία το 2017, 709 το 2018, 701 το 2019, ενώ ούτε η καραντίνα κατάφερε να μειώσει σημαντικά τον βαρύ φόρο αίματος που πληρώνουμε στους δρόμους, όπως φαίνεται από τους 584 νεκρούς το 2020 και τους 624 το 2021. Το 2022 καταγράφηκαν 635 νεκροί σε 11.200 τροχαία. Στα δυσθεώρητα αυτά νούμερα για ανθρώπινες ζωές δεν υπολογίζονται οι βαριά τραυματίες με μη αναστρέψιμες βλάβες.
Πρώτη και βασική αιτία τροχαίων αποτελεί η υπερβολική ταχύτητα και ακολουθούν η κατανάλωση αλκοόλ, οι παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (προτεραιότητα, κόκκινος σηματοδότης, κίνηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας) και η μη χρήση ζώνης ασφαλείας που αποτελεί μέτρο ζωτικής σημασίας σε περίπτωση συγκρούσεων. Χαρακτηριστικά είναι τα τροχαία που συνέβησαν το τελευταίο δεκαήμερο, εν μέσω εορτών, με τουλάχιστον δέκα ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους.
Ενας 60χρονος μοτοσικλετιστής στο Ηράκλειο Κρήτης έχασε τη ζωή του στον κόμβο του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» ύστερα από σύγκρουση με άλλη μοτοσικλέτα που οδηγούσε ένας 19χρονος. Η μετωπική σύγκρουση δύο οχημάτων στα Ιωάννινα έκοψε το νήμα της ζωής 45χρονου πυροσβέστη που μόλις είχε τελειώσει τη βάρδιά του στην Κόνιτσα και επέστρεφε στο σπίτι του.
Ενας 22χρονος έχασε τη ζωή του στη Στέρνα Αργολίδας την ώρα που με έναν συνομήλικό του επέστρεφαν από νυχτερινή διασκέδαση και το αυτοκίνητό τους βγήκε από την πορεία του και ανατράπηκε.
Σε κρίσιμη κατάσταση νοσηλεύονται ένας 28χρονος και μια 22χρονη, που υπέστησαν ακρωτηριασμό ύστερα από τροχαίο στο Πέραμα, όταν το αυτοκίνητο στο οποίο επέβαιναν εξετράπη στη λεωφόρο Σχιστού και έπεσε πάνω σε προστατευτικές μπάρες.
Στην τραγωδία που σημειώθηκε ανήμερα των Χριστουγέννων στην οδό Αναπαύσεως στα Βριλήσσια, το αυτοκίνητο που οδηγούσε ο 18χρονος ξέφυγε της πορείας του, χτύπησε σε διαχωριστική νησίδα και στη συνέχεια καρφώθηκε σε κολόνα, με τον ίδιο και τη 17χρονη συνεπιβάτιδά του να σκοτώνονται ακαριαία.
Ο 24χρονος που σκοτώθηκε χθες τα ξημερώματα στην Επανομή Θεσσαλονίκης προσέκρουσε με το αυτοκίνητό του σε τοίχο. Με τον κίνδυνο να αυξηθούν και άλλο τα θύματα μέχρι τις 7 Ιανουαρίου 2024, όταν λήγει η εορταστική περίοδος, η ΕΛ.ΑΣ. έχει θέσει σε ισχύ σειρά τροχονομικών μέτρων σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, αλλά οι αριθμοί δείχνουν ότι τα μέτρα αυτά είναι αναποτελεσματικά αφού οι επιδόσεις της χώρας μας στον τομέα Οδικής Ασφάλειας την κατατάσσουν στις τελευταίες θέσεις συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες-μέλη της Ε.Ε.
«Σε αντίθεση με την Ελλάδα, οι χώρες που ανέπτυξαν σχέδια και δράσεις μείωσης των τροχαίων έχουν εντυπωσιακά αποτελέσματα να επιδείξουν. Η Ελληνική Πολιτεία δεν έχει ασχοληθεί ποτέ σοβαρά με το θέμα των τροχαίων, την οδική ασφάλεια και δεν συμμετείχε καν στην παγκόσμια δεκαετία (2011 – 2020) δράσης του ΟΗΕ για την οδική ασφάλεια», σημειώνει ο Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα» που έχει συσταθεί για την υποστήριξη των οικογενειών των θυμάτων.
Τα στοιχεία του 2022 για την Ευρωπαϊκή Ενωση δείχνουν σημαντική μείωση τροχαίων, που υπερβαίνει το 30%, στη Λιθουανία και την Πολωνία, ενώ στη Δανία είχαμε επίσης μείωση κατά 23%. Αντίθετα, τη θλιβερή πρωτιά τροχαίων δυστυχημάτων κατέχει η Ρουμανία, με 86 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους το 2022.
Οσο για τους ελληνικούς δρόμους, κατατάσσονται στη 17η θέση των πιο θανατηφόρων στην Ε.Ε., με 58 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους το 2022, αριθμός σαφώς υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 46 θανάτων ανά εκατομμύριο πληθυσμού.
πηγή: efsyn.gr