Ακραία ανομία και καταστροφή στους Αρχαιολογικούς Χώρους της Σαλαμίνας


Επιστολή του Γιώργου Κοκκινίδη προς τον Υπουργό Ναυτιλίας:


Κύριε Υπουργέ.

Η απάντησή σας στη βουλευτή κ. Ασημακοπούλου σχετικά με την κατάσταση στους Αρχαιολογικούς Χώρους της Σαλαμίνας, αδικεί το ήθος και την ιστορία σας, διότι βρίθει ανακριβειών, παραλείψεων και παραπλανητικών αναφορών.

Συγκεκριμένα:

1. Κανένα ναυπηγείο δεν έχει νόμιμη άδεια λειτουργίας, διότι κανένα δεν έχει έγκριση του πρώτιστα κατά νόμο αρμόδιου Υπουργείου Πολιτισμού ύστερα από γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Η αρχαιολογική νομοθεσία (άρθρο 10 Ν. 3028/2002 και Ν. 4858/2021), είναι σαφής:

Η εγκατάσταση ή η λειτουργία βιομηχανικής, βιοτεχνικής ή εμπορικής επιχείρησης, η τοποθέτηση τηλεπικοινωνιακών ή άλλων εγκαταστάσεων, η επιχείρηση οποιουδήποτε τεχνικού ή άλλου έργου ή εργασίας, καθώς και η οικοδομική δραστηριότητα πλησίον αρχαίου επιτρέπεται μόνο μετά από έγκριση του Υπουργού Πολιτισμού, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου”...

...”Στις περιπτώσεις που απαιτείται έγκριση σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους, αυτή προηγείται από τις άδειες άλλων αρχών που αφορούν την επιχείρηση ή την εκτέλεση του έργου ή της εργασίας και τα στοιχεία της αναγράφονται με ποινή ακυρότητας στις άδειες αυτές”.

Ερώτηση 1: Ποιο ναυπηγείο λειτουργεί νόμιμα?

2. Καμία άδεια λειτουργίας δεν έχει επικαιροποιηθεί, σύμφωνα με τους όρους που τίθενται σε αυτή και σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ν. 3325/2005, όπου προβλέπεται επανεξέταση των αδειών στην πενταετία, μετά την αλλαγή χρήσεων γης, των περιβαλλοντικών δεδομένων και οιασδήποτε μεταβολής στο μηχανολογικό εξοπλισμό?

Ερώτηση 2: Ποια άδεια λειτουργίας έχει επανεξεταστεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις του νόμου?.

3. Κανένα ναυπηγείο δεν επιτρέπεται να λειτουργεί στη θεσμοθετημένη Α΄ αδόμητη Ζώνη της Κυνόσουρας.

Η νομοθεσία που διέπει τις προστατευόμενες ζώνες είναι σαφής:

Στη Ζώνη Α’ απαγορεύεται η δόμηση, η οποιαδήποτε αλλοίωση του εδάφους, η λειτουργία ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων, η κατασκευή λιμενικών έργων, καθώς και οποιαδήποτε κατασκευή για την οποία απαιτείται ή δεν απαιτείται έγκριση της αρμόδιας πολεοδομικής αρχής.

Η έγκριση ή μη της, πρώτιστα κατά το νόμο αρμόδιας για την περιοχή αρχαιολογικού χώρου, Υπηρεσίας του ΥΠ.ΠΟ. χωρεί ανεξάρτητα και αυτοτελώς από οποιαδήποτε άλλη έγκριση συναρμόδιας αρχής, της οποίας και κατισχύει.”

(ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ02/54404/3270 ΦΕΚ Β΄1459/2001)

Παρά τη ρητή πρόβλεψη του Νόμου, στην Α΄ ζώνη λειτουργούν δύο ναυπηγεία, το ένα των οποίων της γνωστής οικογένειας Καραμανλή. Τα ναυπηγεία προσέφυγαν στο ΣΤΕ εναντίον της θεσμοθέτησης ζωνών προστασίας, αλλά οι προσφυγές απορρίφθηκαν με τις αποφάσεις 1922 και 1923 / 2008 του Ε’ Τμήματος του ΣΤΕ. Έχει ενδιαφέρον το σκεπτικό της απορριπτικής απόφασης.

Το 2001 η κα Μενδώνη, ως Γ. Γραμματέας του Υπ.Πο πρωτοστάτησε στην απομάκρυνσή των ναυπηγείων προτείνοντας δεκαετή προθεσμία. Σήμερα, δυστυχώς, ενεργεί ως εκπρόσωπος της ανομίας και της καταστροφής.

Ερώτηση 3. Βάσει ποιου θεσμικού πλαισίου λειτουργούν ναυπηγεία σε Α’ αδόμητη Ζώνη απολύτου προστασίας?

4. Τρία ναυπηγεία έχουν ληγμένους περιβαλλοντικούς όρους, ενώ το ναυπηγείο της οικογένειας Καραμανλή, ουδέποτε έλαβε άδεια ή έγκριση από το Υπουργείου Πολιτισμού για οποιοδήποτε λιμενικό έργο, ή εργασία ή κατασκευή ή εγκατάσταση από το έτος 1980.!

Πάγια θέση του Υπουργείου Πολιτισμού για το εν λόγω ναυπηγείο είναι ότι “προκαλεί σοβαρή άμεση και έμμεση βλάβη στον παρακείμενο αρχαιολογικό χώρο και το μνημείο του Τύμβου των Σαλαμινομάχων”.

Παρά τη διαχρονικότητα της άρνησης του Υπουργείου, παρά τις επεμβάσεις στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον, την καταστροφή δεκάδων αρχαίων τάφων και τμήματος αρχαίου τείχους, τα σήματα διακοπής εργασιών και την υποβολή μηνύσεων εκ μέρους του Υπουργείου προς το ναυπηγείο, ουδέποτε σταμάτησε να λειτουργεί και πρόσφατα βραβεύθηκε με άδεια διαλυτηρίου πλοίων, χωρίς και πάλι τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Πολιτισμού και χωρίς να γνωμοδότηση του ΚΑΣ.

Ερώτηση 4. Θεωρείτε νόμιμα τα ανωτέρω καταγγελλόμενα?

5. Αντίθετα με όσα δηλώσατε ενώπιον της Βουλής, διαλύσεις πλοίων γίνονται στη Σαλαμίνα, αντίθετα με κάθε έννοια νομιμότητας, λογικής και ηθικής.. Τελευταίο προκλητικό παράδειγμα διάλυσης πλοίου είναι το σαπιοκάραβο Sea Star το οποίο “κόβεται” στα “Νέα Ελληνικά Ναυπηγεία”.


Ερώτηση 5. Τα γνωρίζετε αυτά κύριε Υπουργέ? Ποια η γνώμη σας για τη διάλυση πλοίων γεμάτα αμίαντο και επικίνδυνα κατάλοιπα, σε ζώνες πολλαπλής αρχαιολογικής προστασίας, πλησίον πυκνοδομημένων οικισμών?

6. Κανένα ναυπηγείο δεν έχει ελεγχθεί για τη νομιμότητα κατασκευής των λιμενικών έργων, των κτισμάτων και μηχανολογικών εγκαταστάσεων, σύμφωνα με το νόμο περί αιγιαλού και παραλίας και την αρχαιολογική νομοθεσία.

Τα άρθρα 15 του Ν. 3028/2002 και 16 του 4858/2021, προβλέπουν:
“Απαγορεύεται η εκτέλεση κάθε μορφής λιμενικού έργου χωρίς προηγούμενη άδεια, που χορηγείται με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου. Η άδεια αυτή προηγείται από όλες τις άδειες που αφορούν στην εκτέλεση του έργου και τα στοιχεία της αναγράφονται με ποινή ακυρότητας στις υπόλοιπες άδειες που απαιτούνται”.

Όσοι έλεγχοι έχουν γίνει, είναι καθαρός εμπαιγμός, προς τέρψιν της προκλητικής ανομίας.

Ερώτηση 6: Ποιο λιμενικό έργο, κτίσμα ή κατασκευή έχει τις απαιτούμενες άδειες και εγκρίσεις, ιδίως του Υπουργείου Πολιτισμού?

7. Κανένα ναυπηγείο δεν έχει ελεγχθεί για το μέγεθος και την κυριότητα του οικοπέδου δραστηριότητας, το μέγεθος της λιμενικής ζώνης και το μήκος του θαλασσίου μετώπου που χρησιμοποιεί. Δύο ναυπηγεία δεν έχουν δικαίωμα χρήσης λιμενικής ζώνης, ενώ το Δημοτικό Συμβούλιο Σαλαμίνας κατηγορεί διαχρονικά τον ΟΛΠ για απουσία δικαιοδοσίας στη Σαλαμίνας.

Ερώτηση 7. Με ποια νομιμότητα λειτουργούν ναυπηγεία χωρίς δικαίωμα χρήσης χερσαίας και ενάλιας λιμενικής ζώνης? Πόση ιδιόκτητη και μισθωμένη έκταση διαθέτει καθένα? Ποιο το μήκος του θαλασσίου μετώπου? Ποια τα όρια δικαιοδοσίας του ΟΛΠ στη Σαλαμίνα και βάσει ποιου θεσμικού πλαισίου?

8. Ενώ το Υπουργείο Πολιτισμού είναι διαχρονικά αντίθετο στη λειτουργία ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων, ενώ στο master plan του ΟΛΠ εξέφρασε την αντίθεσή του στην αλλαγή χρήσεων γης, παρ’ ότι ισχύουν οι απαγορεύσεις της κατισχύουσας αρχαιολογικής νομοθεσίας και οι αποφάσεις του ΣΤΕ, εφευρέθηκε πρόσφατα η διατύπωση: “τα ναυπηγεία παραμένουν μέχρι τη λήξη των συμβατικών υποχρεώσεων της Ελληνικής Πολιτείας δυνάμει του νόμου 4404”.

Ερώτηση 8: Ποιες είναι οι περίφημες συμβατικές υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου και με ποιο τρόπο καταστρατηγούν την  κατισχύουσα αρχαιολογική νομοθεσία και τις αποφάσεις του ΣΤΕ, έτσι ώστε να επιτρέπεται η λειτουργία ναυπηγείων σε ζώνες απολύτου προστασίας?

9. Δύο ναυπηγεία των οποίων οι περιβαλλοντικοί όροι έχουν λήξει από το 2016, επιχειρούν να λάβουν ανανέωση περιβαλλοντικών όρων αλλά το Υπουργείο Πολιτισμού αντιτίθεται και η Αποκεντρωμένης Διοίκηση, όπως είναι φυσικό δεν εγκρίνει τις ΜΠΕ. Προκειμένου να παρακαμφθούν τα εμπόδια αυτά, η Διεύθυνση Ανάπτυξης της Περιφέρειας, επινόησε τον υποβιβασμό των ναυπηγείων από περιβαλλοντική κατηγορία Α2 σε Β, όπου δεν απαιτείται ΜΠΕ αλλά απλή γνωστοποίηση την οποία εγκρίνει η ίδια η Περιφέρεια. Και για την γνωστοποίηση όμως απαιτείται σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Πολιτισμού το οποίο συνεχίζει να διαφωνεί. Και αυτό το εμπόδιο ξεπεράστηκε με νέα επινόηση δηλώνοντας το ναυπηγείο ότι δεν απαιτείται σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Πολιτισμού την οποία δήλωση αποδέχεται η Περιφέρεια Αττικής!!

Οι επινοήσεις δεν σταματούν εδώ!. Το ναυπηγείο δεν έχει ούτε εγκεκριμένη είσοδο-έξοδο επειδή ο δρόμος μπροστά στο ναυπηγείο είναι καταπατημένη δημόσια δασική έκταση. Το εμπόδιο παρακάμφθηκε! Εύκολα, δηλώνοντας το ναυπηγείο ότι έχει εγκεκριμένη είσοδο έξοδο, παρουσιάζοντας την ΑΙΤΗΣΗ προς τον Δήμο ως ΕΓΚΡΙΣΗ του Δήμου την οποία δέχτηκε η Περιφέρεια.! Και αφού έγινε γνωστή η απάτη, έβαλε η Περιφέρεια πρόστιμο στο ναυπηγείο 500 ευρώ.

Με αυτό το πρόστιμο, η υπόθεση καθάρισε, το ναυπηγείο συνεχίζει να λειτουργεί, ενώ η μεγάλη δασική και αναδασωτέα έκταση μπροστά στο ναυπηγείο παραμένει περιφραγμένη χρησιμοποιούμενη σαν ιδιωτικός χώρος στάθμευσης. !

Τα θαύματα της Σαλαμίνας δεν σταματούν εδώ.

Άλλο ναυπηγείο έχει εγκαταστήσει δύο τεράστιες πλωτές δεξαμενές χωρίς έγκριση.!
Αλλού έχουν συσσωρευθεί πλήθος επικίνδυνα και επιβλαβή πλοία και ναυάγια μεταξύ των οποίων το Αγία Ζώνη ΙΙ. Επίσημη δικαιολογία ότι θα επισκευαστούν προκειμένου να ταξιδέψουν στην Τουρκία για “κόψιμο”. Σε πείσμα όλων των προβλέψεων και των ελέγχων, τα πλοία παραμένουν στη θέση τους άλλα βυθίζονται, άλλα διαλύονται, η κατάσταση είναι επιεικώς τριτοκοσμική.

Κύριε Υπουργέ, θα μπορούσα να συνεχίσω, αλλά σταματώ εδώ..

Πιστεύοντας ότι δεν γνωρίζετε το μέγεθος της ανομίας και της καταστροφής που επικρατεί στους αρχαιολογικούς χώρους της Σαλαμίνας, ελπίζω να ερευνήσετε την ορθότητα των καταγγελιών και να πράξετε τα δέοντα στην αποκατάσταση της νομιμότητας και της διάσωσης όσων έχουν απομείνει από την ανεκτίμητη πολιτιστική μας κληρονομιά.

Ιδού η Σαλαμίνα κύριε Υπουργέ.!