Επιστολή του Γιώργου Κοκκινίδη προς τον Υπουργό Ναυτιλίας:
Κύριε Υπουργέ.
Η απάντησή σας στη βουλευτή κ. Ασημακοπούλου σχετικά με την κατάσταση στους Αρχαιολογικούς Χώρους της Σαλαμίνας, αδικεί το ήθος και την ιστορία σας, διότι βρίθει ανακριβειών, παραλείψεων και παραπλανητικών αναφορών.
Συγκεκριμένα:
1. Κανένα ναυπηγείο δεν έχει νόμιμη άδεια λειτουργίας, διότι κανένα δεν έχει έγκριση του πρώτιστα κατά νόμο αρμόδιου Υπουργείου Πολιτισμού ύστερα από γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Η αρχαιολογική νομοθεσία (άρθρο 10 Ν. 3028/2002 και Ν. 4858/2021), είναι σαφής:
“Η εγκατάσταση ή η λειτουργία βιομηχανικής, βιοτεχνικής ή εμπορικής επιχείρησης, η τοποθέτηση τηλεπικοινωνιακών ή άλλων εγκαταστάσεων, η επιχείρηση οποιουδήποτε τεχνικού ή άλλου έργου ή εργασίας, καθώς και η οικοδομική δραστηριότητα πλησίον αρχαίου επιτρέπεται μόνο μετά από έγκριση του Υπουργού Πολιτισμού, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου”...
...”Στις περιπτώσεις που απαιτείται έγκριση σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους, αυτή προηγείται από τις άδειες άλλων αρχών που αφορούν την επιχείρηση ή την εκτέλεση του έργου ή της εργασίας και τα στοιχεία της αναγράφονται με ποινή ακυρότητας στις άδειες αυτές”.
2. Καμία άδεια λειτουργίας δεν έχει επικαιροποιηθεί, σύμφωνα με τους όρους που τίθενται σε αυτή και σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ν. 3325/2005, όπου προβλέπεται επανεξέταση των αδειών στην πενταετία, μετά την αλλαγή χρήσεων γης, των περιβαλλοντικών δεδομένων και οιασδήποτε μεταβολής στο μηχανολογικό εξοπλισμό?
3. Κανένα ναυπηγείο δεν επιτρέπεται να λειτουργεί στη θεσμοθετημένη Α΄ αδόμητη Ζώνη της Κυνόσουρας.
Η νομοθεσία που διέπει τις προστατευόμενες ζώνες είναι σαφής:
“Στη Ζώνη Α’ απαγορεύεται η δόμηση, η οποιαδήποτε αλλοίωση του εδάφους, η λειτουργία ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων, η κατασκευή λιμενικών έργων, καθώς και οποιαδήποτε κατασκευή για την οποία απαιτείται ή δεν απαιτείται έγκριση της αρμόδιας πολεοδομικής αρχής.
Η έγκριση ή μη της, πρώτιστα κατά το νόμο αρμόδιας για την περιοχή αρχαιολογικού χώρου, Υπηρεσίας του ΥΠ.ΠΟ. χωρεί ανεξάρτητα και αυτοτελώς από οποιαδήποτε άλλη έγκριση συναρμόδιας αρχής, της οποίας και κατισχύει.”
(ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ02/54404/3270 ΦΕΚ Β΄1459/2001)
Παρά τη ρητή πρόβλεψη του Νόμου, στην Α΄ ζώνη λειτουργούν δύο ναυπηγεία, το ένα των οποίων της γνωστής οικογένειας Καραμανλή. Τα ναυπηγεία προσέφυγαν στο ΣΤΕ εναντίον της θεσμοθέτησης ζωνών προστασίας, αλλά οι προσφυγές απορρίφθηκαν με τις αποφάσεις 1922 και 1923 / 2008 του Ε’ Τμήματος του ΣΤΕ. Έχει ενδιαφέρον το σκεπτικό της απορριπτικής απόφασης.
Το 2001 η κα Μενδώνη, ως Γ. Γραμματέας του Υπ.Πο πρωτοστάτησε στην απομάκρυνσή των ναυπηγείων προτείνοντας δεκαετή προθεσμία. Σήμερα, δυστυχώς, ενεργεί ως εκπρόσωπος της ανομίας και της καταστροφής.
4. Τρία ναυπηγεία έχουν ληγμένους περιβαλλοντικούς όρους, ενώ το ναυπηγείο της οικογένειας Καραμανλή, ουδέποτε έλαβε άδεια ή έγκριση από το Υπουργείου Πολιτισμού για οποιοδήποτε λιμενικό έργο, ή εργασία ή κατασκευή ή εγκατάσταση από το έτος 1980.!
Πάγια θέση του Υπουργείου Πολιτισμού για το εν λόγω ναυπηγείο είναι ότι “προκαλεί σοβαρή άμεση και έμμεση βλάβη στον παρακείμενο αρχαιολογικό χώρο και το μνημείο του Τύμβου των Σαλαμινομάχων”.
Παρά τη διαχρονικότητα της άρνησης του Υπουργείου, παρά τις επεμβάσεις στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον, την καταστροφή δεκάδων αρχαίων τάφων και τμήματος αρχαίου τείχους, τα σήματα διακοπής εργασιών και την υποβολή μηνύσεων εκ μέρους του Υπουργείου προς το ναυπηγείο, ουδέποτε σταμάτησε να λειτουργεί και πρόσφατα βραβεύθηκε με άδεια διαλυτηρίου πλοίων, χωρίς και πάλι τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Πολιτισμού και χωρίς να γνωμοδότηση του ΚΑΣ.
Ερώτηση 4. Θεωρείτε νόμιμα τα ανωτέρω καταγγελλόμενα?
5. Αντίθετα με όσα δηλώσατε ενώπιον της Βουλής, διαλύσεις πλοίων γίνονται στη Σαλαμίνα, αντίθετα με κάθε έννοια νομιμότητας, λογικής και ηθικής.. Τελευταίο προκλητικό παράδειγμα διάλυσης πλοίου είναι το σαπιοκάραβο Sea Star το οποίο “κόβεται” στα “Νέα Ελληνικά Ναυπηγεία”.
6. Κανένα ναυπηγείο δεν έχει ελεγχθεί για τη νομιμότητα κατασκευής των λιμενικών έργων, των κτισμάτων και μηχανολογικών εγκαταστάσεων, σύμφωνα με το νόμο περί αιγιαλού και παραλίας και την αρχαιολογική νομοθεσία.
Όσοι έλεγχοι έχουν γίνει, είναι καθαρός εμπαιγμός, προς τέρψιν της προκλητικής ανομίας.
7. Κανένα ναυπηγείο δεν έχει ελεγχθεί για το μέγεθος και την κυριότητα του οικοπέδου δραστηριότητας, το μέγεθος της λιμενικής ζώνης και το μήκος του θαλασσίου μετώπου που χρησιμοποιεί. Δύο ναυπηγεία δεν έχουν δικαίωμα χρήσης λιμενικής ζώνης, ενώ το Δημοτικό Συμβούλιο Σαλαμίνας κατηγορεί διαχρονικά τον ΟΛΠ για απουσία δικαιοδοσίας στη Σαλαμίνας.
8. Ενώ το Υπουργείο Πολιτισμού είναι διαχρονικά αντίθετο στη λειτουργία ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων, ενώ στο master plan του ΟΛΠ εξέφρασε την αντίθεσή του στην αλλαγή χρήσεων γης, παρ’ ότι ισχύουν οι απαγορεύσεις της κατισχύουσας αρχαιολογικής νομοθεσίας και οι αποφάσεις του ΣΤΕ, εφευρέθηκε πρόσφατα η διατύπωση: “τα ναυπηγεία παραμένουν μέχρι τη λήξη των συμβατικών υποχρεώσεων της Ελληνικής Πολιτείας δυνάμει του νόμου 4404”.
9. Δύο ναυπηγεία των οποίων οι περιβαλλοντικοί όροι έχουν λήξει από το 2016, επιχειρούν να λάβουν ανανέωση περιβαλλοντικών όρων αλλά το Υπουργείο Πολιτισμού αντιτίθεται και η Αποκεντρωμένης Διοίκηση, όπως είναι φυσικό δεν εγκρίνει τις ΜΠΕ. Προκειμένου να παρακαμφθούν τα εμπόδια αυτά, η Διεύθυνση Ανάπτυξης της Περιφέρειας, επινόησε τον υποβιβασμό των ναυπηγείων από περιβαλλοντική κατηγορία Α2 σε Β, όπου δεν απαιτείται ΜΠΕ αλλά απλή γνωστοποίηση την οποία εγκρίνει η ίδια η Περιφέρεια. Και για την γνωστοποίηση όμως απαιτείται σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Πολιτισμού το οποίο συνεχίζει να διαφωνεί. Και αυτό το εμπόδιο ξεπεράστηκε με νέα επινόηση δηλώνοντας το ναυπηγείο ότι δεν απαιτείται σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Πολιτισμού την οποία δήλωση αποδέχεται η Περιφέρεια Αττικής!!
Οι επινοήσεις δεν σταματούν εδώ!. Το ναυπηγείο δεν έχει ούτε εγκεκριμένη είσοδο-έξοδο επειδή ο δρόμος μπροστά στο ναυπηγείο είναι καταπατημένη δημόσια δασική έκταση. Το εμπόδιο παρακάμφθηκε! Εύκολα, δηλώνοντας το ναυπηγείο ότι έχει εγκεκριμένη είσοδο έξοδο, παρουσιάζοντας την ΑΙΤΗΣΗ προς τον Δήμο ως ΕΓΚΡΙΣΗ του Δήμου την οποία δέχτηκε η Περιφέρεια.! Και αφού έγινε γνωστή η απάτη, έβαλε η Περιφέρεια πρόστιμο στο ναυπηγείο 500 ευρώ.
Με αυτό το πρόστιμο, η υπόθεση καθάρισε, το ναυπηγείο συνεχίζει να λειτουργεί, ενώ η μεγάλη δασική και αναδασωτέα έκταση μπροστά στο ναυπηγείο παραμένει περιφραγμένη χρησιμοποιούμενη σαν ιδιωτικός χώρος στάθμευσης. !
Τα θαύματα της Σαλαμίνας δεν σταματούν εδώ.
Κύριε Υπουργέ, θα μπορούσα να συνεχίσω, αλλά σταματώ εδώ..
Πιστεύοντας ότι δεν γνωρίζετε το μέγεθος της ανομίας και της καταστροφής που επικρατεί στους αρχαιολογικούς χώρους της Σαλαμίνας, ελπίζω να ερευνήσετε την ορθότητα των καταγγελιών και να πράξετε τα δέοντα στην αποκατάσταση της νομιμότητας και της διάσωσης όσων έχουν απομείνει από την ανεκτίμητη πολιτιστική μας κληρονομιά.
Ιδού η Σαλαμίνα κύριε Υπουργέ.!