Η φτώχεια θέλει… πολυτέλεια


από: csisalamina.wordpress.com

Αν και δεν ασχολούμαστε εδώ με πράγματα, ας πούμε, «ελαφρά» όπως θα έχετε διαπιστώσει, σήμερα θα κάνουμε μια εξαίρεση.

Αναμφίβολα όλοι γνωρίζουμε ότι ο δήμος Σαλαμίνας, κατά δήλωση μάλιστα των ταγών του, δεν είναι ένας πλούσιος δήμος. Στα περισσότερα δημοτικά συμβούλια διεκτραγωδείται η ένδεια που υπάρχει και που αναγκάζει του δημοτικούς «άρχοντες» να κτυπούν πόρτες για χρηματοδοτήσεις. Και ξέρουμε όλοι ότι «δεν είναι εύκολες αι θύραις όταν η χρεία τες κουρταλεί».

Στις 17 Ιουνίου φέτος, του «ενεστώτος έτους» όπως έλεγαν παλιά, ο δήμαρχος Σαλαμίνας αποφάσισε την «Προμήθεια Οχήματος Καθαριότητας», αξίας 36.999, 98€ (μπορείτε να βρείτε την απόφαση αυτή εδώ). Με γρήγορες διαδικασίες, η δαπάνη εγκρίθηκε (εδώ) – εξ ιδίων πόρων μάλιστα.

Το λογικό συμπέρασμα που βγάζει κάποιος είναι ότι πρόκειται για κάποιο εξειδικευμένο όχημα που θα έχει χρήση σε κάποια από τις εργασίες που έχει επιφορτιστεί ο τομέας καθαριότητας, πράγμα που δικαιολογεί και το κάπως υψηλό του κόστος. Η δε ταχύτητα στις διαδικασίες, θα μπορούσε να πει κάποιος ότι δείχνει το «υπερεπείγον» του πράγματος. Ερχόμαστε όμως στο κείμενο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος και τα πράγματα αλλάζουν.

Το «όχημα καθαριότητας» των 36.999,98€ είναι ένα SUV. Πεντάθυρο και 5 θέσιο. Με τεχνικά χαρακτηριστικά ιδιαίτερα σύγχρονης τεχνολογίας, όπως μπορείτε να δείτε διαβάζοντας την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος εδώ.

Εξωτερικά, έπρεπε να έχει μάσκα εμπρός με μαύρο φινίρισμα, πλέγμα με έντονα οριζόντια στοιχεία, πλαίσιο με χρωμιωμένο φινίρισμα, κάτω εισαγωγές αέρα εμπρός, προφυλακτήρες με κάτω εμπρός και πλαϊνά πλαστικά προστατευτικά, μαύρο πλαίσιο πλευρικών παραθύρων, ράγες οροφής στο χρώμα του αμαξώματος, εξωτερικές λαβές θυρών με διακριτικό φωτισμό στο χρώμα του αμαξώματος, εξωτερικούς καθρέφτες στο χρώμα του αμαξώματος, προβολείς LED και ζάντες αλουμινίου 18» με 5 ακτίνες. Αυτά λέει η πρόσκληση και, σαν εικόνα, αυτό που ζητείται είναι, μάλλον, κάπως έτσι:



Εσωτερικά, το όχημα της καθαριότητας (πάντα σύμφωνα με τις προδιαγραφές που περιγράφονται στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος) απαιτείται να έχει τον εξής εξοπλισμό:

– Εμπρός καθίσματα Comfort με ύφασμα, μηχανικά ρυθμιζόμενα στο ύψος, ηλεκτρική οσφυϊκή υποστήριξη 4 κατευθύνσεων και μηχανική επέκταση του εμπρός μέρους της έδρας τους.
– Πίσω καθίσματα με αναδίπλωση 60/40.
– Υφασμάτινα ταπέτα εμπρός και πίσω.
– Αυτόματο 2-ζωνικό σύστημα κλιματισμού
– Σπόρ τιμόνι από οικολογικό δέρμα 3 ακτίνων.
– Επιλογέας ταχυτήτων από αφρώδες υλικό.
– Σύστημα Cleanzone για τον καθαρισμό του αέρα στην καμπίνα
– Κρυφούς φωτισμούς σχεδόν παντού, σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί, αυτόματο άνοιγμα χώρου αποσκευών
… και πάρα πολλά άλλα χαρακτηριστικά πολυτέλειας και ασφάλειας. Το «κόκπιτ» του αυτοκινήτου δηλαδή που ζητείται, είναι, μάλλον, κάπως έτσι:


Τελικά, η προμήθεια αυτού του οχήματος καθαριότητας ανατέθηκε απ’ ευθείας (εδώ) στην γνωστή εταιρεία Αφοι Σαρακάκη ΑΕΒΜΕ.

Προφανώς το όχημα αυτό δεν είναι ούτε απορριμματοφόρο, ούτε φορτηγό, ούτε κάποιας ανάλογης χρήσης. Μπορούμε να υποθέσουμε (εξαιρετικά καλόπιστα) ότι αγοράστηκε για κάποιον στον τομέα καθαριότητας που θα το χρησιμοποιεί για έλεγχο των σημείων ελέγχου του έργου της καθαριότητας, εν είδει περιπολίας για να κάνει αυτοψίες τόσο για την αναγκαιότητα επέμβασης των υπηρεσιών όσο και για την ποιότητα του έργου που παρέχουν οι υπηρεσίες. Προκύπτουν όμως δύο ερωτήματα: πρώτον, όντως χρειαζόταν ένα SUV για αυτή την δουλειά, και, δεύτερον, γιατί αυτό το συγκεκριμένο όχημα;

Στο πρώτο ερώτημα η απάντηση δεν είναι εύκολη. Σίγουρα ένα όχημα να γυρίζει όλο το νησί και να διαπιστώνεται ιδίοις όμμασι η κατάσταση από πλευράς καθαριότητας δεν είναι κάτι κακό ή άχρηστο -φυσικά. Το θέμα είναι ότι με δεδομένη την κακή οικονομική κατάσταση του δήμου, όπως αυτή παρουσιάστηκε εναργώς από τον αντιδήμαρχο Οικονομικών και που πολλές φορές έχει γίνει ο κύριος λόγος τον οποίο έχουν επικαλεστεί στελέχη της δημοτικής αρχής για τις αποφάσεις τους, μήπως θα ήταν καλύτερο να βρεθεί κάποιο από τα υπάρχοντα οχήματα1, αντί να χρησιμοποιούμε ίδιους πόρους για τέτοιες αγορές;


Αλλά ας υποθέσουμε ότι η απάντηση στο πρώτο ερώτημα είναι ότι η αγορά ενός SUV ήταν επιβεβλημένη. Γιατί έπρεπε να αγοραστεί ένα τόσο ακριβό και πολυτελές μοντέλο, που η τιμή αγοράς του είναι υπερδιπλάσια από άλλα λιγότερο πολυτελή SUV; Και για να βοηθήσουμε στην σύγκριση:

ΜΑΡΚΑ & ΜΟΝΤΕΛΟΤΙΜΗ ΠΡΟ ΦΟΡΩΝ
DACIA DUSTER ESSENTIAL ECO-G 100219.950 €
ΚΙΑ STONIC 1.0T GL INMOTION20.040 €
PEUGEOT 2008 1.2 PURETECH 100 S&S ACTIVE24.500 €
SEAT ARONA 1.0 ECO TSI 95HP STYLE19.490 €
SUZUKI JIMNY 4WD 1.5 GL VAN23.580 €
SUZUKI IGNIS 1.2 GL HYBRID 2WD16.630 €
CITROEN C3 AIRCROSS 1.2 PURETECH 110 S&S YOU!21.150 €
ΟΧΗΜΑ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΔΗΜΟΥ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ29.839 €
Τιμές καθ’ υπολογισμό 2024 – όχι τιμές προσφοράς

Το ζήτημα φυσικά δεν είναι από αυτά που εμείς σε αυτό τον χώρο θα τα λέγαμε «πρώτης γραμμής». Ούτε το μέλλον των πολιτών υποθηκεύεται, ούτε υπάρχει ζήτημα κακής διαχείρισης των κοινών πραγμάτων ή της δημόσιας περιουσίας. Αλλά, σίγουρα δείχνει κάτι: αυτό που στα οικονομικά θα το αποκαλούσαν με τον αβρό όρο «ροπή προς κατανάλωση». Και, φυσικά, υπάρχουν τα λεγόμενα τοπικά «πολιτικά» συμπεράσματα – που δεν είναι αντικείμενο του csi:salamina.

_____________________________

1.Είχε παλιότερα ακουστεί ότι στο λιμενικό ταμείο υπήρχε ένα αυτοκίνητο (Fiat Panda) το οποίο δεν χρησιμοποιούσε κανείς.

2. Το συγκεκριμένο μοντέλο έχει γίνει πλέον το αγαπημένο μοντέλο εταιρειών ασφαλείας ακριβώς για εργασία «περιπολίας».