Ομάδα Ελλήνων εκπαιδευτικών κέρδισε δύο βραβεία (European STEM Teacher Award) και πολλές διακρίσεις στο 13ο Πανευρωπαϊκό φεστιβάλ «Οι Φυσικές Επιστήμες στο Προσκήνιο» (Science on Stage), που φιλοξενήθηκε στο Turku UAS’ Kupittaa Campus (EduCity και ICT City) στο Turku, Φιλανδία, από τις 12 έως 15 Αυγούστου 2024.
Ανάμεσα τους και ο δικός μας Πέτρος Πούτος, ηλεκτρολόγος και ηλεκτρονικός ΤΕΙ καθηγητής στο 1ο ΕΠΑ.Λ. Σαλαμίνας - Ε.Κ. Σαλαμίνας
Το φεστιβάλ διοργανώθηκε από Science on Stage Finland με την κύρια υποστήριξη του Turku University και σε συνεργασία με Science on Stage Europe. Ήταν υπό την αιγίδα της Iliana Ivanova, Ευρωπαία Επίτροπο για την Καινοτομία, την Έρευνα, τον Πολιτισμό, την Εκπαίδευση και τη Νεολαία (European Commissioner for Innovation, Research, Culture, Education and Youth).
Την Ελληνική αποστολή αποτελούσαν οι βραβευθέντες εκπαιδευτικοί των «12ων Πανελληνίων Αγώνων Κατασκευών και Πειραμάτων Φυσικών Επιστημών», που πραγματοποιήθηκαν στις 3 και 4 Νοεμβρίου 2023, στο Πολιτιστικό Κέντρο «Γιάννης Ρίτσος» του Δήμου Αιγάλεω και ήταν:
Αναστασία Παπακωνσταντίνου, Βιολόγος του Γυμνασίου Γουβών, Ηρακλείου Κρήτης, με join project με δασκάλα από την Τουρκία.
Στο Πανευρωπαϊκό Φεστιβάλ, που αποτελεί την μεγαλύτερη εκπαιδευτική έκθεση της Ευρώπης για καθηγητές Φυσικών Επιστημών, και φέτος είχε θέμα: «Η βιωσιμότητα στην
εκπαίδευση STEM» («Sustainability in STEM Education»), οι Έλληνες εκπαιδευτικοί συμμετείχαν, μαζί με 500 εκπαιδευτικούς STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) από 35 χώρες*, σε σεμινάρια, workshops και επιδείξεις των κατασκευών τους.
Οι εργασίες με θέμα:
1. «Acid rain, is it pain?» (Joint project) των Αναστασία Παπακωνσταντίνου και Esra Aksoy κέρδισαν το European STEM Teacher Awards στην κατηγορία «Joint projects» που διαγωνίσθηκε. Ο συνολικός αριθμός των εργασιών που διαγωνίστηκαν σε αυτή την κατηγορία ήταν 15.
2. «Σχετικά με την έγχρωμη όραση: Εκεί που συναντώνται η φυσική, η φυσιολογία και η τεχνολογία» του Παναγιώτη Λάζου προτάθηκε ως Highly Commended
Programme στην κατηγορία Προγράμματα STEM χαμηλού κόστους στην εκπαίδευση (Low-cost experiments in STEM Education) που διαγωνίσθηκε. Ο συνολικός αριθμός των εργασιών που διαγωνίστηκαν σε αυτή την κατηγορία ήταν 46.
Επελέγη από την Διεθνή Επιτροπή του προγράμματος και παρουσιάσθηκε στα Highlights (σε ολομέλεια) η εργασία: «Παράξενοι τροχοί, Απίστευτες κινήσεις, από έξυπνα πανκαντευθυντικά κινούμενα ρομπότ» του Πέτρου Πούτου.
Επίσης εργασίες των Ελλήνων εκπαιδευτικών προσκλήθηκαν να παρουσιασθούν στους εκπαιδευτικούς άλλων χωρών, παρουσιάσθηκαν στην τηλεόραση και σε εφημερίδα της
Σουηδίας και προσκλήθηκαν να δημοσιευτούν σε διεθνή εκπαιδευτικά περιοδικά.
Έως σήμερα, η Ελλάδα έχει βραβευτεί στις δέκα από τις δώδεκα διοργανώσεις του προγράμματος που συμμετείχε.
Το Science on Stage ξεκίνησε το 2000 (αρχικά ως «Physics on Stage» και αργότερα ως «Science on Stage») ως εκπαιδευτική πρωτοβουλία που χρηματοδοτήθηκε από την
Ευρωπαϊκή Ένωση. Από το 2007 η πρωτοβουλία συνεχίζεται από μία ομάδα Ευρωπαίων εκπαιδευτικών που ίδρυσαν το «Science on Stage», επιστημονικό σωματείο μη κερδοκοπικό με έδρα το Βερολίνο, που υπόκειται στον Γερμανικό νόμο, έχει παραρτήματα σε 35* χώρες και ένα δίκτυο 100000 εκπαιδευτικών STEM στις 35* αυτές χώρες. Υπεύθυνη του Ελληνικού τμήματος, και ιδρυτικό μέλος του Science on Stage, είναι η κα. Ευγενία Τσιτοπούλου – Χριστοδουλίδη, φυσικός.
Με τα διεθνή φεστιβάλ, που γίνονται κάθε δύο χρόνια, το «Science on Stage» υποστηρίζει την επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών. Ο γενικός στόχος είναι η αντιμετώπιση του
επιστημονικού αλφαβητισμού, η προσέλκυση περισσότερων σπουδαστών στις Θετικές Επιστήμες, την Τεχνολογία, την Μηχανική και την Πληροφορική και η βελτίωση της
διδασκαλίας συνδέοντας εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που επεξεργάζονται και παρουσιάζουν πρωτότυπες ιδέες, νέες μεθόδους διδασκαλίας και
πειραματικές κατασκευές που αναζωογονούν τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών στα σχολεία (ανεξαρτήτως αναλυτικών προγραμμάτων των συμμετεχουσών χωρών) και
αναδεικνύουν την άμεση σύνδεσή τους με την καθημερινή μας ζωή.
Οι Έλληνες καθηγητές Φυσικών Επιστημών, και συνακόλουθα οι μαθητές των σχολείων μας, θα είχαν πολλά να ωφεληθούν από την εμπειρία μας, το εκπαιδευτικό υλικό και τις προτάσεις για εκπαιδευτικές ανταλλαγές εκπαιδευτικών και μαθητών που μεταφέρουμε, τα οποία θα προσπαθήσουμε να διαδώσουμε με όλους τους πρόσφορους τρόπους: σε συνέδρια, ημερίδες, διαδικτυακά σεμινάρια και άρθρα σε εκπαιδευτικά περιοδικά. Σε αυτή μας την προσπάθεια, ευελπιστούμε ότι θα έχουμε την αρωγή και την ενθάρυνση του Υπουργείου Παιδείας.