Σχολικές μεταφορές, ένας άλυτος γρίφος

Εβδομάδα εξελίξεων θα είναι η επόμενη για το θέμα των σχολικών μεταφορών. Όσο πλησιάζει ο χειμώνας και η επιδείνωση του καιρού, μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί και οι εμπλεκόμενοι φορείς, ΚΤΕΛ, Δήμος και Αντιπεριφέρεια, προσπαθούν βρούν μια οριστική λύση στο πρόβλημα  της μεταφοράς των μαθητών, από και προς τα σχολεία.
Ο περιβόητος “μαθηματικός τύπος” που καθιερώθηκε για να … έρθει “σε λογαριασμό” το όλο ζήτημα, δημιούργησε περισσότερα προβλήματα απ΄όσα έλυσε, κατά κοινή ομολογία.
Ιδιαίτερα στη Σαλαμίνα, το πρόβλημα γίνεται σοβαρότατο, εξ αιτίας των μικρών και μεγάλων χιλιομετρικών αποστάσεων αλλά και του μικρού αριθμού των μαθητών.

Λόγω της γεωγραφικής κατανομής των σχολείων, υπάρχουν πολλοί μαθητές που κατοικούν κοντά -και κάτω- από το όριο των τεσσάρων χιλιομέτων, που προβλέπει ο νόμος για τις σχολικές μεταφορές, και δεν δικαιούνται δωρεάν μεταφορά. Έτσι τα παιδιά αναγκάζονται να καλύπτουν αποστάσεις 3 και 3,5 (καί σε μία περίπτωση 3,7) χιλιομέτρων, είτε με τη φροντίδα της οικογένειας (που συνήθως αδυνατεί λόγω ωραρίου εργασίας) είτε με τα … πόδια.
Όπως μας είπε γονέας που αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο πρόβλημα, “τώρα τα παιδιά, μέχρι που … απολαμβάνουν τις πρωϊνές και μεσημεριανές βόλτες με τις παρέες τους. Μόλις χαλάσει ο καιρός όμως …”. Ενας εκπαιδευτικός όμως, με πολύχρονη θητεία στα σχολεία, ανέφερε στη “γνώμη”, ότι “ένα παιδί, μετά από μία ώρα ποδαρόδρομο και φορτωμένο με μιά βαριά τσάντα, έρχεται στο σχολείο κουρασμένο και όπως είναι επόμενο, δεν αποδίδει”.
Στην άλλη πλευρά, βρίσκεται το πρόβλημα των μεγάλων αποστάσεων και του μικρού αριθμού μαθητών, ιδιαίτερα στις νότιες περιοχές του νησιού. Και εκεί η σχολική μεταφορά, γίνεται εντελώς ασύμφορη, καθώς ο μαθηματικός τύπος δεν δικαιολογεί ούτε τα μισά καύσιμα για την μεταφορά.
Όπως σχολίασε στην “γνώμη” άνθρωπος που εμπλέκεται άμεσα με την επίλυση του ζητήματος, “ο μαθηματικός τύπος έγινε προφανώς από κάποιον που δεν ξέρει τι θα πεί, ούτε σχολική μεταφορά, ούτε μαθητές. Συνυπολογίζει τις … ανηφόρες μιας περιοχής, την παλαιότητα του οχήματος, την φθορά των … ελαστικών και άλλους δεκατόσους συντελεστές για να καταλήξει να κάνει την μεταφορά των μαθητών… αδύνατη”. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο, ότι στη Σαλαμίνα για την φετεινή σχολική χρονιά, έγιναν τρείς μειοδοτικοί διαγωνισμοί, για τις σχολικές μεταφορές, και κυρήχθηκαν και οι τρείς άγονοι, καθώς το συνολικό αναγκαίο ποσό εκτιμάται περίπου στις 600.000 ευρώ ενώ ο “μαθηματικός τύπος” μετά βίας “δίνει” 180.000 ευρώ.
Από την πλευρά του το ΚΤΕΛ Σαλαμίνας, δείχνει κοινωνική ευαισθησία αλλά οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Με κόστος 70 ευρώ ανά  ώρα και έσοδα αντίστοιχα 5 ή 10 ευρώ τα περιθώρια στενεύουν πολύ και αρχίζουν οι περικοπές στις μεταφορές.
Έτσι μετά από πολλές και ατελέσφορες συζητήσεις, συναντήσεις, διαβουλέυσεις και τα σχετικά, στη σκέψη των εμπλεκομένων κυριαρχεί τώρα το μοντέλο της αυτοοργάνωσης των γονέων.
Η συζήτηση που έχει ανοίξει αφορά κάποιους γονείς που δεν εργάζονται και θα μπορούσαν, ίσως, να μεταφέρουν κάποια παιδιά μαζί με το δικό τους, παίρνοντας το περίφημο “0,35 ευρώ ανά παιδί και χιλιόμετρο”, για τα καύσιμά τους. Μια λύση που σε πρώτη σκέψη ακούγεται εφικτή, σε δεύτερη σκέψη όμως και με προσεκτικό υπολογισμό, αποδεικνύεται τουλάχιστον ασύμφορη για τις απομακρυσμένες περιοχές. Κάποιοι κάνουν λόγο για “ένα τρυκ του Υπουργείου Οικονομικών ώστε να μετακυλήσει τελικά το κόστος της μεταφοράς των μαθητών στους γονείς”.
Το ζήτημα δεν αφορά μόνο την Σαλαμίνα. Προ ημερών, γονείς από την ανατολική Αττική πραγματοποίησαν πορεία διαμαρτυρίας προς το Υπουργείο για το ίδιο ακριβώς θέμα.
Για την εβδομάδα που έρχεται, ό Δήμος Σαλαμίνας και οι σχολικοί φορείς οργανώνουν συλλαλητήριο -πιθανώς την Πέμπτη 25/10-, με σκοπό να αναδείξουν την μεγάλη σημασία του προβλήματος των σχολικών μεταφορών και να πιέσουν προς πάσα κατεύθυνση για την επίλυσή του.

πηγή:  thesalaminians.com