Οι 13 ρυθμίσεις-κλειδιά στο τελικό σχέδιο νόμου του Ρυθμιστικού Αθήνας

Εκσυγχρονίζεται και δεν απομακρύνεται η βιομηχανία
Μέχρι τα νότια προάστια και τη Ραφήνα φτάνουν οι αυτοκινητόδρομοι. 50 χιλιόμετρα νέος αυτοκινητόδρομος Ελευσίνας - Θήβας. Οι 13 «ρυθμίσεις- κλειδιά», οι οποίες αποτελούν τελικές επιλογές του υπουργείου Περιβάλλοντος για τη χωροταξία και πολεοδομία της Αττικής και προτάσεις των συναρμόδιων υπουργείων, οι οποίες αποτυπώνονται στο τελικό κείμενο του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας, σύμφωνα με ασφαλείς και αποκλειστικές πληροφορίες της «Ε», είναι:
1Εντάξεις αυθαιρέτων σε σχέδια πόλης με φειδώ και περιορισμούς: Το θέμα των οικιστικών πιέσεων στην Αττική θα αντιμετωπιστεί μέσα από την ολοκλήρωση, επικαιροποίηση και λελογισμένη επέκταση των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΓΠΣ) των συνολικά 65 δήμων της Αττικής.

Τα σενάρια μαζικών εντάξεων εκατοντάδων χιλιάδων στρεμμάτων κυρίως αγροτικής και παραγωγικής γης σε σχέδια πόλης, που είχαν κυριαρχήσει στο παρελθόν, εγκαταλείπονται.
Υπολογίζεται ότι την επόμενη δεκαετία θα ενταχθούν σε σχέδια πόλης περί τα 50.000 έως 60.000 στρέμματα γης, με βάση κυρίως τις προτάσεις των δήμων, οι οποίες θα αξιολογούνται με πολεοδομικά και περιβαλλοντικά κριτήρια.
«Πιλότος» των εξελίξεων προβλέπεται να είναι η πολιτική που ήδη ακολουθεί η διοίκηση του ΟΡΣΑ. Περιέκοψε σε ποσοστά άνω του 60% τις προτάσεις των δήμων για τις προς ένταξη επιφάνειες, εγκρίνοντας τους τελευταίους μήνες επικαιροποιήσεις και επεκτάσεις ΓΠΣ σε δήμους όπως Μαρκόπουλο, Ν. Ερυθραία, Κερατσίνι, Καλύβια, Βάρη, Μέγαρα, Πολυδένδρι, Παπάγου, Σαλαμίνα κ.ά.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου 4178/2013 για τις νομιμοποίησεις αυθαιρέτων του ΥΠΕΚΑ, εντός επταετίας θα επιλεγούν οι περιοχές νομιμοποιημένων αυθαιρέτων στην Αττική, όπως επίσης στην υπόλοιπη χώρα, που συγκεντρώνουν τις προϋποθέσεις οικιστικής καταλληλότητας για να πολεοδομηθούν.
Παράλληλα δεν αλλάζει η αρτιότητα των 20 στρεμμάτων για τη δόμηση οικοπέδων ούτε απαγορεύεται η εκτός σχεδίου δόμηση στην Αττική. Διατηρείται η λογική της συνεκτικής πόλης. Απορρίπτεται η διαρκής επέκταση των οικισμών προς τον εξωαστικό χώρο.
Προκρίνονται επιλογές αστικής αναζωογόνησης τόσο σε κεντρικές περιοχές, π.χ. Αθήνας, Πειραιά κ.λπ., όσο και στα κέντρα των άλλων δήμων, για την ανακαίνιση του υπάρχοντος κτηριολογικού πλούτου και στροφή της οικοδομικής δραστηριότητας σε έργα ενεργειακής αναβάθμισης, αναπλάσεων και βιοκλιματικών μεθόδων.
2 Νέο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης με παραθαλάσσια τουριστικά καταλύματα: Προβλέπεται σε εκτάσεις όπως π.χ. στο Ελληνικό, στο παράκτιο μέτωπο στη νησιωτική Αττική, αλλά και σε εκτάσεις εκτός σχεδίου όπου ορίζονται Περιοχές Ειδικά Ρυθμιζόμενης Πολεοδόμησης (ΠΕΡΠΟ) για ιδιωτικές τουριστικές επενδύσεις.
Αναφέρεται ότι στόχος είναι η Αθήνα να αποτελέσει προορισμό για συνέδρια, εκθέσεις, επαγγελματικές συναντήσεις και, όπως λέγεται στην τουριστική ορολογία, «city break» προορισμό, με επενδύσεις σε υποδομές, συνεδριακές, αναψυχής, πολιτιστικών δραστηριοτήτων διεθνούς εμβέλειας, νέες μορφές τουρισμού, όπως ο ιατρικός, τα κέντρα αποκατάστασης, τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα και η τουριστική κατοικία.
3 Ανάπτυξη τουριστικών προγραμμάτων σε ιστορικές περιοχές: Αποκατάσταση και ενίσχυση σημαντικών προορισμών, με αιχμή το κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά, που έχουν απολέσει την αίγλη τους, με μεγάλης κλίμακας παρεμβάσεις, σχεδιασμό και ανάδειξη ειδικών διαδρομών περιπάτου.
Να αποκτήσουν ενδιαφέρον νέοι προορισμοί στο κέντρο, όπως Αρχαιολογικό Μουσείο, Μεταξουργείο, Κεραμεικός, Ακαδημία Πλάτωνος. Επίσης δημιουργία δικτύου περιοχών, που συγκεντρώνουν φυσικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον, όπως Μαραθώνας, Τατόι, Μακρόνησος, Σούνιο, Ελευσίνα, το νησιωτικό σύμπλεγμα της Αττικής και η Λαυρεωτική.
4 Προορισμοί κρουαζιέρας στην Αττική: Επιλογή τόπων προορισμού και επισκέψεων για τους τουρίστες. Δημιουργία σχεδίων εμπλουτισμού και διαχείρισης των προορισμών σε συνδυασμό με την ανάδειξη περιοχών, που έχουν φυσικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον.
5 Ολοκλήρωση του δικτύου αυτοκινητοδρόμων: Η Αττική Οδός εντάσσεται στο θεσμοθετημένο οδικό δίκτυο διευρωπαϊκών αξόνων.
Προβλέπεται επέκταση της Αττικής Οδού από την Περιφερειακή Υμηττού μέχρι τα νότια προάστια στο Ελληνικό. Επίσης σύνδεση του αεροδρομίου των Σπάτων με την έκταση του παλαιού αεροδρομίου Ελληνικού, πρόβλεψη που διατηρεί την προοπτική διάνοιξης σήραγγας στον Υμηττό. Παράλληλα προβλέπεται να φτάσει η Αττική Οδός μέχρι το λιμάνι της Ραφήνας.
Η ακριβής χάραξη των επεκτάσεων και τα χαρακτηριστικά των νέων οδικών έργων παραπέμπονται σε ειδικές μελέτες.
6 Σύνδεση Ελευσίνας - Θήβας: Νέος αυτοκινητόδρομος μήκους 50 χιλιομέτρων, που θα συνδέει Ελευσίνα - Θήβα - Υλίκη, παρακάμπτοντας εξ ολοκλήρου την Αθήνα, και θα κατασκευαστεί και θα λειτουργήσει με σύμβαση παραχώρησης.
Το νέο έργο θα αποσυμφορήσει κυκλοφοριακά την Αθήνα, ενώ θα μειώσει τις ροές των οχημάτων στην Αττική Οδό.
7 Νέα χάραξη του συγκοινωνιακού δικτύου: Προβλέπεται με βάση τις χρήσεις γης, δηλαδή τους νέους πόλους και τις δραστηριότητες που θα αναπτυχθούν στην Αττική, να γίνει επανασχεδιασμός του συγκοινωνιακού δικτύου.
Ολοκλήρωση των επεκτάσεων του Μετρό, προς Πειραιά, τις πυκνοδομημένες περιοχές του κέντρου (Καισαριανή, Βύρωνας, Καρέας) και προς το Μαρούσι, επέκταση Προαστιακού προς Λαύριο, επέκταση Τραμ προς Πειραιά.
Η επέκταση Τραμ στη γραμμή Σταθμός Λαρίσης - Νοσοκομείο Παίδων (Γουδή) εγκαταλείπεται. Στο πρωτεύον οδικό δίκτυο δημιουργείται ένα βασικό δίκτυο λεωφορειακών γραμμών, με επέκταση του δικτύου ταχείας διέλευσης (λεωφορειόδρομων).
8 Αυστηρό καθεστώς προστασίας των πολιτιστικών χώρων και των ιστορικών κέντρων: Πλήρης αποτύπωση και υψηλή προστασία όλων των χώρων αρμοδιότητας του υπουργείου Πολιτισμού.
Ολοκλήρωση της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας ώς Κεραμεικό, Ιερά Οδό, Ακαδημία Πλάτωνος. Αναβάθμιση ιστορικών κέντρων Ελευσίνας και Πειραιά στο πλαίσιο της πολιτιστικής αρχής. Πολιτιστικές διαδρομές Αθήνας - Ελευσίνας, μέσω Ιεράς Οδού και πολιτιστικών διαδρομών Λαυρεωτικής και Μεγάρων.
Πλήρης τεκμηρίωση για τη χωροθέτηση εγκαταστάσεων διαχείρισης λυμάτων, φωτοβολταϊκών συστημάτων, αιολικών πάρκων, ιχθυοκαλλιεργειών, καθώς και ειδικών πάρκων κεραιών, σε περιοχές εμβέλειας αρχαιολογικών χώρων.
9 Στήριξη της βιομηχανίας και ενίσχυση της καινοτόμου επιχειρηματικότητας: Αλλάζουν τα δεδομένα λόγω της οικονομικής κρίσης και τα μεγαλόπνοα σχέδια του παρελθόντος, που το ίδιο το κράτος δεν τήρησε, να εξασφαλίσει -από τη δεκαετία 1990-2000- εντός 12ετίας οργανωμένους χώρους υποδοχής και να προσφέρει κίνητρα μετεγκατάστασης βιομηχανικών και βιοτεχνικών δραστηριοτήτων.
Προβλέπεται πλέον ενθάρρυνση της παραμονής και βελτίωση των όρων λειτουργίας των μονάδων, με εφαρμογές περιβαλλοντικής προστασίας που προσφέρει η τεχνολογία. Μετεγκατάσταση θα ισχύσει για ασύμβατες χρήσεις που ρυπαίνουν και οχλούν σε περιοχές οι οποίες υπόκεινται σε καθεστώς προστασίας ή και διαθέτουν ιδιαίτερη πολιτιστική σημασία.
Χαρακτηριστικές περιπτώσεις που εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία και θα αντιμετωπιστούν αναλόγως είναι επιχειρήσεις στη ζώνη προστασίας του όρους Αιγάλεω, ορισμένα βυρσοδεψεία στον Ελαιώνα, υποδοχέας επικίνδυνων αποβλήτων στο Δήμο Μάνδρας και ορισμένες χρήσεις που θα επανεξεταστούν στη ζώνη Κερατσινίου - Περάματος - Χαϊδαρίου - Ελευσίνας - Σαλαμίνας, όπου προκρίνονται δραστηριότητες ναυπήγησης και επισκευής πλοίων.
10 Βιομηχανικές χρήσεις σε ΒΙΟΠΑ, ΒΙΠΑ και αστικό ιστό: Υποστηρίζεται η επανάχρηση και αναβάθμιση κτηριακών κελύφων κυρίως εγκαταλειμμένων κτηρίων στον αστικό ιστό για την ανάπτυξη μεταποιητικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Προωθείται η πολεοδόμηση των ήδη θεσμοθετημένων υποδοχέων μεταποιητικών δραστηριοτήτων (ΒΙΠΑ, ΒΙΟΠΑ και σε περιοχές εντός Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου). Καταργείται η ΒΙΠΑ στον αναπτυξιακό πόλο Αθήνας - Πειραιά, στην οποία έχει ήδη εγκαταλειφθεί η βιομηχανική δραστηριότητα και καθορίζονται νέες χρήσεις δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα για την ανάπτυξη της περιοχής.
11Υποδομές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Ανάπτυξη δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης, καθώς και σε ανωδομές ή σε υπόγεια ακινήτων με αναπροσαρμογή του θεσμικού πλαισίου.
12 Οριοθέτηση και προστασία της γεωργικής γης: Αναγνωρίζεται η σημασία του πρωτογενούς τομέα στην Αττική και καθορίζονται περιοχές γεωργίας πρώτης προτεραιότητας στην Περιφέρεια Αττικής.
Οι περιοχές αυτές που περιλαμβάνουν αξιόλογα παραγωγικά εδάφη, με παραδοσιακές εξειδικευμένες καλλιέργειες, δημιουργούν φυσικές ενότητες και μπαίνουν σε καθεστώς προστασίας από κάθε μορφής πιέσεις για αλλαγή της χρήσης τους.
13 Ανάδειξη της Μαραθώνιας διαδρομής: Η λεωφόρος Μαραθώνος ώς το Παναθηναϊκό Στάδιο εντάσσεται στους αναπτυξιακούς άξονες διεθνούς και εθνικής εμβέλειας.
Παράλληλα το θαλάσσιο μέτωπο του Δήμου Μαραθώνα μέχρι το Δήμο Ραφήνας εντάσσεται στους άξονες μητροπολιτικής σημασίας. Τέλος, υπάρχει αίτημα το λιμάνι της Αγίας Μαρίνας να χαρακτηριστεί εμπορικό-επιβατικό.