Ένωση Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών: Ωρολογιακή βόμβα ο «Αναπτυξιακός Νόμος για την ασφαλή ναυσιπλοΐα»


της Χριστίνας Παπασταθοπούλου - efsyn.gr

Καλεί τον υπουργό και αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων να απαντήσουν για ποιο λόγο αγνοούν την ευρωπαϊκή νομοθεσία και ζητούν την προώθηση ενός αναπτυξιακού νομοσχεδίου που θα ενθαρρύνει τις επενδύσεις στην ασφαλή, και περιβαλλοντικά και οικονομικά, ναυσιπλοΐα στη χώρα.

Την έντονη αντίθεσή της για το πολυνομοσχέδιο «Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» εκφράζει η Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών & Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, καταθέτοντας την ανησυχία της για τις «καταστροφικές συνέπειες» που θα υπάρξουν, τόσο στον κλάδο, όσο και στις συνθήκες ασφαλούς ναυσιπλοΐας.

Εξηγεί πως ο κλάδος αποκλείεται από το νομοσχέδιο, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει η δυνατότητα επενδυτικών σχεδίων για τα πλωτά μέσα που παρέχουν υπηρεσίες στα λιμάνια, δηλαδή γερανούς, ρυμουλκά, ναυαγοσωστικά, απορρυπαντικά κ.α. Γεγονός το οποίο, όπως υποστηρίζει, αντίκειται και στον Κανονισμό (ΕΕ) 2017/1084 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 14ης Ιουνίου 2017, με τον οποίο επιτρέπεται στο εξής η χρηματοδότηση συγκεκριμένων ιδιωτικών επενδύσεων, με κύριο στόχο τη βελτίωση της προστασίας του περιβάλλοντος.

Καλεί μάλιστα τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Α. Γεωργιάδη, και τον αναπληρωτή υπουργό Ν. Παπαθανάση, να απαντήσουν για ποιο λόγο «αγνοούν» την ευρωπαϊκή νομοθεσία και «ναρκοθετούν» το εθνικό στοίχημα της ανάπτυξης μιας ασφαλούς και περιβαλλοντικά πράσινης ναυσιπλοΐας, αλλά και ενός εμπορευματικού και τουριστικού κόμβου διεθνών προδιαγραφών. «Η πολιτεία οφείλει να λειτουργήσει με υπευθυνότητα προωθώντας ένα "Αναπτυξιακό Νομοσχέδιο", το οποίο θα ενθαρρύνει τις επενδύσεις στην ασφαλή - περιβαλλοντικά και οικονομικά - ναυσιπλοΐα στη χώρα» σημειώνει, και κάνει λόγο για «αντι-κοινοτική και απο-επενδυτική» λογική από την πολιτική ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου.

Η Ένωση διευκρινίζει πως οι επενδύσεις για τη ναυπήγηση σύγχρονων ρυμουλκών, απορρυπαντικών αλλά και για ναυαγοσωστικών, ώστε να μπορούν να καλύψουν τις σύγχρονες ανάγκες των χωρικών υδάτων της χώρας, είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία των νησιών και των θαλασσών μας από ναυτικά ατυχήματα και περιβαλλοντικές και οικονομικές συνέπειες τους. Σημειώνει δε πως οι ανάγκες μεταφοράς προϊόντων και εμπορευμάτων τα τελευταία χρόνια έχουν πολλαπλασιαστεί και όπως προκύπτει από τα στοιχεία και μόνο για τον Πειραιά, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για το 2020 (5.437.477), παρά την πανδημία, ήταν πολύ κοντά στα επίπεδα του 2019 (5.648.056) και σαφώς υψηλότερη από το 2018 (4.907.913). Επιπλέον, σύμφωνα και με τα σχετικά ετήσια στοιχεία (ελληνική υπηρεσία διερεύνησης ναυτικών ατυχημάτων και συμβάντων) ναυτικών συμβάντων, η αυξητική τάση είναι ξεκάθαρη, καθώς ακόμα και το 2020 (εν μέσω πανδημίας με ιδιαίτερα μειωμένη κίνηση). τα ναυτικά συμβάντα ήταν 631, 19% περισσότερα από το 2019 (531).

Ταυτόχρονα αναφέρει πως η συντριπτική πλειοψηφία των σύγχρονων αυτών πλωτών μέσων κατασκευάζονται στα ελληνικά ναυπηγεία και η μη ένταξη των επενδύσεων αυτών στον «Αναπτυξιακό Νόμο» απειλεί χιλιάδες θέσεις εργασίας, αλλά και σημαντικά κεφάλαια για τα ελληνικά ναυπηγεία.